בית הדין הרבני האזורי בחיפה התיר בשבוע שעבר (יום ד'), בצעד יוצא דופן, לאדם לשאת אישה שניה על פני אשתו, מבלי לקבל ממנה גט. ההיתר, הכפוף לאישורו של נשיא בית הדין הרבני הגדול הרב יצחק יוסף, ניתן לאחר שנים של סירוב מצד האישה לשתף פעולה בהליך הגירושין, וסירובה העיקש לקבל ייצוג הוגן וכספים אשר ביקש הבעל להעביר לה.


במשך 18 שנים חיו יחד בני הזוג, ולא הולידו ילדים. לפני כשלוש שנים, כאשר עלו נישואיהם על שרטון, הגיש הבעל תביעת גירושין נגד אשתו. בתביעתו, טען אז כי עזב את הבית תשעה חודשים קודם לכן, לאחר שאשתו רצה אחריו עם פטיש בידיה באיומים לפגוע בו. כמו כן, הוסיף כי הוא נתון להשפלותיה התכופות, ולצעקותיה. לטענתו, בחודשים האחרונים לפני הגשת התביעה אין ביניהם כל קשר.


בדיון הראשון שנערך בעניין, התחמקה האישה משאלותיהם של הדיינים ורק טענה כי הבעל הוא זה אשר חייב לה פיצוי עבור הגירושין, וכי היא אינה מעוניינת בשלום בית מאחר ואינה יכולה עוד לחיות עמו לאחר הגשת התביעה. היא לא הוסיפה בעניין הפיצוי ולא נקבה בסכום המבוקש.


בסיום הדיון קבע בית הדין כי תגובתה של האישה לכל מהלך הדיון הינה תמוהה, וכי הוא מאשר לבני הזוג להתגרש. בכך סברו הדיינים כי תסתיים הפרשה, ובני הזוג יוכלו להתחיל בחיים חדשים, כל אחד בנפרד.


האישה דורשת מיליארד דולר בגין הפגיעה בזכותה להרות


אולם, האישה סירבה לקבל את פסק הדין, ולקבל גט מבעלה. בדיון השני שנקבע לאחר הסירוב, הפתיעה האישה כאשר הגיעה שוב ללא ייצוג משפטי, אך טענה טענות חמורות כלפי בעלה. כך טענה כי במשך 18 שנים לא קיים איתה יחסי אישות תקינים, ולמעשה מנע ממנה להיכנס להריון. בגללו, לפי טענתה, היא מעולם לא הביאה ילדים לעולם, וכעת בגיל 52 היא פספסה את האפשרות להרות.


בהמשך, טענה כי לא ניתן לנקוב במחיר עבור פגיעה גדולה שכזו בזכותה הטבעית להרות, והוסיפה כי הסכום אשר יספק אותה הוא סכום כתובתה בסך לא פחות ממיליארד דולרים.


הבעל לא נרתע מטענותיה, וטען בפני בית הדין כי דבריה אינם נכונים, וכי שנה לאחר נישואיהם, פנו לרופא מומחה כדי לבדוק את הסיבה לכך שהיא לא נכנסה להריון. לטענתו, היא קיבלה טיפול ואף נכנסה להריון שלא צלח, כיוון שנוצר מחוץ לרחם. לטענתו, הוא עבר בדיקת זרע אשר תשובתה היתה תקינה, והיא אף עברה מספר טיפולי פוריות.


מאותו שלב ואילך, האישה חדלה לשתף פעולה עם בית הדין. הדיינים הסבירו לה כי אם לא תוכל להוכיח שאי כניסתה להריון נגרם באופן חד משמעי בשל התנהגותו של הבעל, לא תוכל לקבל כל פיצוי, ובוודאי לא את סכום כתובתה, והיא בתגובה הפסיקה להגיע לדיונים מרצונה החופשי, לא לקחה ייצוג משפטי, ולא הגיבה לטענות שהושמעו נגדה.


המצב הגיע לידי כך, שגם כאשר הובאה לבית הדין, התעקשה שלא לענות על שאלות, ולא להסתכל כלל על הדיינים בעת הדיון, למרות שהעירו לה על כך מספר פעמים. לפיכך, לא נותר להם אלא לאיים עליה במאסר בגין ביזיון בית המשפט וכשהאיומים לא הועילו, היא הושמה במאסר.


אולם, נראה כי גם עונש המאסר לא השפיע על התנהגותה כהוא זה, והאישה נותרה עיקשת בעמדתה שלא לשתף פעולה בהליך המשפטי. בית המשפט לענייני משפחה אשר בחן במסגרת תביעת פירוק שיתוף האם היא כשירה להשתתף בהליך קבע כי היא כשירה, וזאת לאור בדיקה מעמיקה של שירותי הרווחה.


הפירוק אמנם בוצע והאישה פונתה מדירת השניים, אך באופן תמוה לא הסכימה לקבל לידה מחצית מהסכום שהתקבל ממכירת הדירה בסך 400 אלף שקלים, ועל כן העביר בית המשפט חלק מהכסף לאחיותיה שישמרו עליו עבור הנתבעת.


בית הדין לא אמר נואש במשך שלוש שנים תמימות, במהלכן הגיעה האישה לדיונים רק תחת צו הבאה ובליווי המשטרה, לא השיבה על שאלות ולא הגיבה לטענות שהופנו כלפיה, ונאסרה בבית הסוהר. למרות שהדיינים ציינו והדגישו בפני האישה כי אין הם מעוניינים להרע לה, וכי ברצונם לשמוע את תגובתה לדברים, לא התרצתה הנתבעת והתעלמה מהערותיהם.


בית הדין הרבני: היתר נישואין לבעל ללא גירושין


שלוש שנים ארוכות אחר כך, הגיעו הדיינים לכלל החלטה כי אין לשנות את המצב הקיים, וככל הנראה האישה לעולם לא תתרצה, והרי אין דבר שמפחיד או מאיים עליה ומביא אותה לקבלת הגט מידי בעלה. לפיכך, קבע בית הדין כי יינתן לבעל היתר נישואין לאישה אחרת, בתקווה כי יוכל באמצעותה להביא ילדים לעולם.


יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?
פורום בית דין רבני


היתר זה לעולם אינו ניתן בנקל, והדיינים אף התחשבו בכך כי השניים הם בני העדה הספרדית אשר לא קיבלה על עצמה את חרם דרבנו גרשום, ועל כן הם אינם חייבים להחתים 100 רבנים על ההיתר, אלא לקבל את אישורו של נשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב יצחק יוסף.
בהתאם לזאת, יוסף בית הדין לדון בכתובתה של האישה, שכן במקרה כזה יש לה זכות לקבל את כספי הכתובה.


תיק ‏545570/14‏