עובדת במפעל בצפון הארץ, ילידת 1967, נכנסה במהלך עבודתה לחדר סטרילי, והחליקה על הרצפה. כתוצאה מכך היא נפגעה בגבה ונותרה לה נכות צמיתה בשיעור של 10%. העובדת טענה כי הרצפה היתה רטובה, ולא הוצב שלט שמזהיר מפני החלקה, על כן הגישה תביעה לפיצויים נגד הנהלת המפעל. בית משפט השלום בנצרת קיבל בשבוע שעבר (יום ה') את התביעה ופסק לטובת העובדת סך של 108,000 שקלים.

 

התובעת, שהינה אם חד הורית לשני ילדים, הועסקה כעובדת ביקורת במפעל, ובמסגרת תפקידה היא נדרשה לעבור בין המחלקות השונות, לרבות המחלקה המכונה "החדר הנקי", אליה מורשים להיכנס רק עובדים עם לבוש מיוחד, הכולל כיסוי ראש, סרבל וערדליים מיוחדים.

 

בחודש דצמבר 2006, במהלך כניסתה אל החדר הנקי, התובעת החליקה על הרצפה ונפגעה בגבה התחתון, ואף נאלצה לעבור בהמשך ניתוח לתיקון פריצת דיסק. המוסד לביטוח לאומי הכיר באירוע כתאונת עבודה, נקבעה לה נכות צמיתה בשיעור 10%, והיא קיבלה בהתאם דמי פגיעה.

 

לטענת התובעת, הנהלת המפעל אחראית לקרות תאונת העבודה, מאחר והתאונה אירעה עקב הרטיבות שהיתה על רצפת החדר הנקי, בשעה שלא הוצב שלט המזהיר מפני סכנת ההחלקה במקום. עוד הוסיפה כי בעת ההחלקה היא נעלה נעליים אורתופדיות שטוחות ללא עקבים, אשר כוסו בערדליים המיוחדים, והיא לא היתה מודעת לכך כי בוצעו בחדר עבודות ניקיון.

 

מנגד טענה הנהלת המפעל כי היא לא התרשלה כלל ולא גרמה לתאונה ולנזקיה של התובעת, אלא הפנתה את האשמה כלפי חברת הניקיון, אשר לטענתה התרשלה בייבוש הרצפה לאחר השטיפה ולא דאגה להציב שלטי אזהרה, ואף העסיקה צוות עובדים בלתי מיומן.

 

חברת הניקיון הכחישה את אחריותה, וזימנה לעדות את עובדת הניקיון, שביצעה את שטיפת הרצפה ביום האירוע. המנקה העידה כי היא הציבה שלט אזהרה בכניסה למקום, לפני שהחלה בעבודתה. ובמהלך שטיפת הרצפה, נכנסה התובעת כשהיא נועלת עקבים מכוסים בנייר.

 

לדברי המנקה, התובעת הבחינה בה ובביצוע עבודות הניקיון, ותוך כדי הליכה, היא הסתבכה עם כיסוי הנייר שהיה על העקבים ומעדה. עוד ציינה כי היא כלל לא נפלה, אלא חברותיה תפסו אותה ומנעו את נפילתה.

 

יש לך שאלה?

פורום אובדן כושר עבודה
פורום מפגע בטיחותי בעבודה, כשל בטיחותי וחקירת תאונות בעבודה

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, העדיף בית המשפט את גרסתה של התובעת בנוגע לנסיבות התאונה, ומצא סתירות מהותיות בעדותה של עובדת הניקיון, כולל מיקום שלט האזהרה. על כן הגיע למסקנה כי הנהלת המפעל התרשלה כלפי התובעת וגרמה לתאונה, מאחר ולא עמדה בחובתה להנהיג שיטת עבודה בטוחה במפעל ובחדר הנקי בפרט.

 

חברת הניקיון תשפה את הנהלת המפעל במחצית סכום הפיצויים

 

בסופו של דבר קיבל בית המשפט את התביעה, וחייב את הנהלת המפעל לפצות את התובעת בגין הנזקים שנגרמו לה כתוצאה מתאונת העבודה, בסך של 108,000 שקלים, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסכום כולל של 26,200 שקלים, עוד קבע כי על חברת הניקיון להשתתף במחצית מסכום הפיצויים.

 

ת"א 7562-07