בני זוג שטסו ללונדון דרך חברת התעופה "אל על" קיבלו את המזוודה באיחור ניכר של שלושה ימים. "אל על" טענה כי מאחר והנוסעים לא הגישו פנייה בכתב תוך 21 ימים, הם אינם זכאים לפיצויים. אולם בית המשפט קבע אחרת, וחייב בשבוע שעבר (יום ג') את חברת התעופה לפצות את התובעים בסך של 2,500 שקלים.

 

בחודש מאי 2013 רכשו התובעים מ"אל על" שני כרטיסי טיסה מישראל ללונדון. כאשר נחתו בלונדון, גילו להפתעתם, כי המזוודה, במשקל 24 קילו, לא הגיעה עמם. על כן פנו לנציגי החברה בשדה התעופה ומילאו טופס דיווח על אי קבלת כבודה.

 

בני הזוג לא ידעו מה עלה בגורל המזוודה, ומתי תשוב אליהם, אם בכלל. על כן נאלצו לצאת למסע קניות ולרכוש בפאונד הבריטי בגדים להחלפה ומוצרי היגיינה בסיסיים, במהלכו הוציאו כ- 6,000 שקלים. בדיעבד התברר כי המזוודה תפסה עצמאות וטסה לבדה לניו יורק, וכעבור שלושה ימים היא שבה לידי בעליה.

 

בהגיעם חזרה לישראל, התובעים יצרו קשר טלפוני עם נציגי שירות מטעם החברה, ובתחילת חודש יולי 2013, שלחו מכתב, בו דרשו תשלום על האובדן הכספי, עקב הקניות שנאלצו לערוך בלונדון, ובגין עגמת הנפש שנגרמה להם בשל השיהוי בהגעת הכבודה.

 

בתגובה נמסר לתובעים כי הם הגישו את בקשתם באיחור, מעבר לעשרים ואחד ימים הקבועים בחוק ולפיכך פנייתם נדחתה. בנסיבות אלה פנו לבית המשפט, ודרשו פיצויים בסך של 16,049 שקלים.

 

לטענת התובעים, נציגי "אל על" בשדה התעופה בלונדון, ונציגי השירות עמם שוחחו בטלפון לאחר חזרתם, לא טרחו לעדכן אותם בדבר הגבלת מועד הגשת התלונה. עוד טענו כי נגרם להם הפסד כספי, בשל הקניות שנאלצו לערוך בלית ברירה, ואף נגרמה להם עגמת נפש עקב ההשלכות של אובדן המזוודה.

 

מנגד טענה הנתבעת כי יש לדחות את התביעה, מכיוון שהתובעים לא הגישו את התלונה במועד הנדרש, אלא באיחור של כשלושה שבועות מהיום שבו הועמדה לרשותם הכבודה. עוד טענה כי לפי האמנה, המסדירה את זכות התביעה לגבי האיחור במסירת הכבודה, לא ניתן לבצע שיחה טלפונית כתחליף להודעה בכתב.

 

הנתבעת הוסיפה כי המזוודה נשלחה בטעות לניו יורק במקום ללונדון, והיא נקטה בכל האמצעים לאיתורה המידי, על מנת לשלוח אותה לתובעים, ואף ציינה כי אותו מסע קניות שערכו, היה מתוכנן, בלי קשר לאובדן המזוודה, מכיוון שהם קבלו הודעה טלפונית בדבר הימצאה, ובכל זאת בחרו לצאת לקניות.

 

"אל על" לא הוכיחה כי יידעה את הנוסעים בדבר הגבלת הזמן בהגשת התלונה

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, השתכנע בית המשפט, כי לא נמסר לתובעים בשום שלב, כי עליהם להגיש תביעה בתוך זמן מוגבל של 21 יום, ואף התרשם כי בעת השהייה בחופשה, התובעים נדרשו לדאוג לעצמם, ולרכוש מוצרים בסיסיים, מאחר ולא ידעו מתי יקבלו חזרה את המזוודה.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה

 

בנסיבות אלה קיבל בית המשפט את התביעה, וחייב את "אל על" לשלם לתובעים סך של 2,500 שקלים, בצירוף הוצאות המשפט ושכר טרחת עורך דין.

 

ת"א 28128-10-13