הנאשם הפעיל במשך כשנתיים אתר פיראטי לאחסנה ואחזקת גרוטאות מתכת, לצורך מיון ומיחזור פסולת ברזל, ללא היתרים כדין וללא רישיון עסק. בית משפט השלום בראשון לציון גזר לאחרונה על בעל העסק קנס כספי בסך 45,000 שקלים, שלושה חודשי מאסר על תנאי למשך שנתיים וחתימה על התחייבות בסך 150,000 שקלים, שלא לבצע עבירות של עיסוק ללא רישיון והפעלת תחנת מעבר לפסולת ללא התשתיות הקבועות בדין במשך שנתיים.

 

בחודש מאי 2010 פתח הנאשם, נשוי ואב לשני ילדים, אתר פיראטי למיחזור פסולת במגרש חקלאי ליד יבנה. לאחר שנשלחה אליו התראה לפינוי הפסולת מהמגרש, הוא המשיך להפעיל את תחנת המעבר ללא היתר, עד לסגירת העסק בצו בית משפט.

 

המאשימה ציינה כי הנאשם לא גידר את התחנה בגידור אטום, לא הציב בשער הכניסה שלט המפרט את פרטי העסק והפעילו מבלי תשתית לניקוז וללא מערכת כיבוי אש. עוד ציינה כי קיים נזק פוטנציאלי בהקמת תחנת מעבר פיראטית על אדמה חקלאית, עקב הפגיעה באיכות הסביבה והפגיעה בקרקע, במים ובמשאבי הטבע.

 

המאשימה הדגישה את חומרת העבירות שבהפעלת עסק ללא רישוי, ועתרה להטיל על הנאשם קנס כספי בסך 100,000 ועד 200,000 שקלים.

 

הנאשם נתקל בקשיים בירוקרטים לקבלת אישורים ורישיונות כנדרש

 

מנגד טען הסנגור כי יש להסתפק בענישה מתונה, מאחר והנאשם סבר שהשטח שייך למועצה האזורית חבל יבנה, והוא קיבל את אישור המועצה להקמת התחנה, ואף פעל לקבלת רישיון. בדיעבד התברר כי המגרש שייך לעיריית יבנה, והיא הערימה קשיים בקבלת הרישיון, בשל העובדה שלא פנה אליה מלכתחילה.

 

הסנגור הוסיף כי הנאשם סגר את העסק באופן מיידי לאחר הוראת בית משפט, ובשל כך נקלע לחובות של מעל מיליון שקלים, עקב הלוואות שקיבל לצורך בניית העסק ונותר מחוסר כל. הסנגור טען כי למרות שהנאשם הפר את כללי הבטיחות, באי הצבת גדר ותשתית ניקוז, לא היה כל פוטנציאל לפגיעה באיכות הסביבה.

 

הנאשם לקח אחריות על מעשיו והביע צער רב על ביצוע העבירות, וביקש להתחשב במצבו הכלכלי, ובעובדה כי הוא אב לשני ילדים קטנים, ופרנסת המשפחה נפגעה כתוצאה מסגירת העסק. עוד הוסיף כי אחרי שניתן צו הסגירה, הוא פינה על חשבונו את האתר מכל הגרוטאות והשיב את הקרקע לרשות במצב בו היתה קודם להעברתו אליו.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, התרשם בית המשפט שמדובר בעבירות שבוצעו לאורך תקופה ארוכה של שנתיים, במהלכה הועברו לתחנת המעבר כמויות אדירות של פסולת שהיוו פוטנציאל לנזק סביבתי ולגרימת נזק למקורות המים. הנאשם המשיך להפעיל את העסק, בניגוד להוראות המשרד להגנת הסביבה, ופינה אותו רק לאחר שניתן צו שיפוטי.

 

עם זאת בפועל לא נגרם נזק ממשי למקורות המים, והנאשם שהקים מיזם בתחום המיחזור, על מנת להניב רווחים, מצא עצמו בהפסדים ניכרים וחובות של למעלה ממיליון וחצי שקלים, וכיום משלם על כך מחיר כבד.

 

יש לך שאלה?

פורום רישוי עסקים | רישיון עסק
פורום יזמות עסקית, משפט עסקי מסחרי וליווי לעסקים

 

בנסיבות אלה גזר בית המשפט על הנאשם קנס כספי בסך 45,000 שקלים, שלושה חודשי מאסר על תנאי והתחייבות בסך 150,000 שקלים.

 

ת"פ 5240-11-13