נוסע תבע את רכבת ישראל בגין נזקים נפשיים שנגרמו לו בעקבות תאונת דרכים שהיה מעורב בה בזמן שנסע ברכבת. בית משפט השלום בעפולה קיבל לאחרונה את תביעתו, ופסק לטובתו פיצויים בסכום של 220 אלף שקלים. כמו כן תשלם הרכבת עבור הוצאות המשפט בסכום של כ-25 אלף שקלים.


התובע, שהיה חייל בן 20 באותו מועד, נסע ברכבת כאשר לפתע היא התנגשה במשאית שעלתה על הפסים לאחר שלא צייתה לעצור. הוא טען כי סייע לפנות פצועים ממקום התאונה, חלקם פצועים קשה וקטועי גפיים.


בעקבות האסון, לטענתו, הוא סובל מנזק נפשי שנמשך עד היום. הוא משחזר ללא הרף בראשו תמונות מהתאונה, כגון חיילת שנקטעה לה הרגל וילד שנפצע בראשו. כמו כן הוא מפחד לעלות על מטוסים או רכבות ואף מפחד מנסיעה ברכב פרטי, והתפתח אצלו פחד ממקומות סגורים.


הנוסע טען כי הנזק הנפשי הרב שהוא סובל ממנו הוא נזק ישיר מתאונת הדרכים, ולכן ניתן לתבוע בגינו פיצויים.


עדותו של התובע הובילה את השופטת למסקנה כי אכן היה על הרכבת בזמן התאונה


הרכבת הכחישה את הקשר הסיבתי שטען לו התובע בין התאונה לנזק הנפשי שנגרם לו, וטענה כי ככל הנראה הנזק נגרם עוד לפני שהתאונה אירעה. לשיטתה הוא החלים לחלוטין מהאירוע, ואינו סובל מנכות צמיתה או מפגיעה בכושר השתכרותו. מלבד זאת הוסיפה כי התאונה כלל אינה נחשבת לתאונת דרכים המזכה בפיצויים למי שנפגע בה.


כמו כן העלתה הרכבת ספקות לגבי הימצאותו של החייל על הרכבת באותו מועד, וציינה כי הראיה היחידה לכך היא עדותו, ללא תימוכין נוספים. לחיזוק דבריה היא הציגה את תיקו הרפואי מהצבא, שבו אין תיעוד לכל נזק שנגרם לו בשל התאונה.


לעניין הנזק שממנו סובל התובע, הרכבת טענה כי הנזק הנפשי נגרם כתוצאה מחשיפה למראות הקשים ולא כתוצאה מפגיעה ממשית, ולכן הוא בגדר נפגע משנה שאינו זכאי לפיצויים.


השופטת הכריעה כי תאונת הרכבת נכנסת להגדרת תאונת דרכים בהתאם לחוק, ולכן מזכה בפיצויים. כמו כן, תיאורו של החייל על קרות אותו יום וכן הצגת תיעוד מבית חולים שאליו פונה ביום התאונה, הביאו את השופטת למסקנה כי התובע אכן היה על הרכבת בזמן שהתנגשה במשאית.

 

יש לך שאלה?

פורום מימוש זכויות רפואיות כספיות
פורום פוסט טראומה | הלם קרב | PTSD


נוסף על כך דחתה השופטת את טענת הרכבת כי הנוסע הוא נפגע משנה בלבד, מאחר שישב בקרון הרכבת בזמן שהתנגשה במשאית, וכתוצאה מההתנגשות ספג חבטות. הוא הצליח לחלץ את עצמו וסייע בחילוץ פצועים. בנסיבות אלו הוא ניזוק ישיר מאותה תאונה, ואף נפגע פיזית מלבד הפגיעה הנפשית.


בסופו של דבר השופטת קיבלה את התביעה, וקבעה כי הרכבת תשלם לנוסע פיצויים בסכום של 220 אלף שקלים, המורכבים מכאב וסבל, אובדן שכר לעבר ולעתיד ואובדן פנסיה. כמו כן תישא הרכבת בהוצאות המשפט בסכום כולל של כ-25 אלף שקלים.


ת"א 40821-04-12