משפחה בת חמש נפשות תכננה לטוס לוונציה ומשם לצאת להפלגה, אולם כאשר הגיעו לשדה התעופה, גילו לאכזבתם הרבה כי המזוודות שלהם נותרו בארץ, והם נותרו ללא ציוד אישי, עד הגעת המזוודות באיחור של שלושה ימים. בנסיבות אלו הגישו תביעה נגד אל על ונגד רשות שדות התעופה. בית משפט לתביעות קטנות בחיפה קיבל לאחרונה את התביעה וחייב את חברת התעופה לשלם לתובעים סך של 2,458 שקלים.

 

בחודש יוני 2014, התובעים טסו לוונציה יחד עם שלושת ילדיהם, ובסמוך להגעתם לוונציה, הם היו אמורים לעלות להפלגה באוניה. אולם כאשר נחתו בשדה התעופה בוונציה, התברר להם כי כל חמש המזוודות לא הועלו למטוס, אלא נותרו בשדה התעופה בן גוריון.

 

רק בחלוף שלושה ימים ממועד הגעתם לוונציה, הגיעו אליהם המזוודות, ובינתיים נאלצו לרכוש ציוד אישי חיוני להם ולילדיהם באוניה. התובעים הציגו בפני בית המשפט חשבוניות בגין מוצרים שנרכשו על ידם בסך כולל של 571 יורו, וטענו כי לנוכח העיכוב במסירה נגרמו להם נזקים כספים ועגמת נפש רבה.

 

אל על טענה כי האיחור במסירת הכבודה נגרם עקב תקלה במערכת הבידוק והמיון של רשות שדות התעופה, ומאחר שהכבודה לא היתה תחת שליטתה, לא היתה לה כל אפשרות למנוע את העיכוב או לקצר את משך ההמתנה, ולא היו לה אמצעים שבהם יכלה לנקוט כדי למנוע את הנזק.

 

עוד ציינה כי מדובר בתקלה רחבת היקף של מערכת הבידוק אשר פגעה בכל הטיסות שיצאו באותו בוקר מנמל התעופה ובגינה הוגשה תביעה ייצוגית אשר טרם אושרה לדיון. ואף הדגישה כי לא מדובר בתקלה חד פעמית ובמהלך השנה האחרונה נגרמו נזקים משמעותיים עקב תקלות חוזרות.

 

רשות שדות התעופה טענה כי על פי חוק התובלה האווירית, היא אינה נושאת בגין כל נזק שנגרם לנוסע במהלך התובלה, לרבות בגין איחור בהגעת הכבודה, וכי לפי אמנת וורשה ומונטריאול האחריות הבלעדית לשלם פיצוי לנוסע מוטלת על המוביל האווירי בגין איחור בהגעת כבודה או מטען.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע בית המשפט כי על אף שמדובר בתקלות חוזרות של מערכת הבידוק והמיון, אל על היא האחראית לנזק שנגרם לכבודת התובעים. והשתכנע כי חברת התעופה לא הוכיחה שעשתה כל שיכלה למניעת קרות הנזק למזוודות, ובין היתר לא דאגה לאמצעי פיקוח משמעותי ואפקטיבי מצידה על פעילות רשות שדות התעופה במסגרת השימוש במערכת הבידוק והמיון של המזוודות.

 

עוד קבע כי לנוכח חוק התובלה האווירית והאמנות הבינלאומיות, אין יריבות ישירה בין התובעים ובין רשות שדות התעופה, והאחראית הישירה להובלת הכבודה לרבות לאיחור בהגעת המזוודות היא אל על.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית
מימוש זכויות נוסעים עקב עיכוב בטיסה או עקב ביטול טיסה

 

בסופו של דבר חייב בית המשפט את חברת אל על לשלם לתובעים סך של 2,458 שקלים שהוציאו על קניות לציוד אישי עד למועד קבלת המזוודות, בצירוף הוצאות משפט בסך של 400 שקלים. התביעה נגד רשות שדות התעופה נדחתה, וגם הדרישה לפיצוי בגין עגמת נפש נדחתה, זאת על פי הוראות חוק התובלה האווירית

 

ת"ק 66791-12-14