ימים ספורים לאחר שנחתם הסכם התקשרות בין התובע לחברת פלאפון, התחרט התובע וביקש לבטל את ההסכם על פי חוק הגנת הצרכן, אולם פלאפון סירבה לבטל את העסקה, בטענה כי מדובר בלקוח עסקי שהוראות החוק אינן תקפות לגביו. בית משפט השלום בעכו קיבל בשבוע שעבר את התביעה, וקבע כי כתב ההסכם בטל, ואף חייב את פלאפון לשלם לתובע הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך של 4,000 שקלים.

 

במהלך חודש נובמבר 2011, התקיימה פגישה בין התובע לנציג מכירות של פלאפון, במהלכה נחתם הסכם לניוד שלושה מנויים שהיו ברשותו מחברת אורנג' אל פלאפון, ובנוסף רכש התובע שלושה מכשירי טלפון ניידים, עם התחייבות לשלוש שנים.

 

כעבור מספר ימים, התובע הביע חוסר שביעות רצון מן העסקה, מאחר שהנציג לא טיפל בקנסות לחברת אורנג' בגין דמי יציאה, כפי שהובטח לו במסגרת בהסכם, ואף התברר כי קיים חוסר התאמה בין מחירי השירות שמסר לו הסוכן לבין המחירים בפועל.

 

התובע טען כי זכותו לבטל את העסקה במשך 14 ימים לאחר חתימת ההסכם על פי חוק הגנת הצרכן. מנגד טענה פלאפון כי הוראות החוק אינן תקפות לגבי התובע, מאחר שהוא המשיך להשתמש במכשירים גם לאחר חלוף אותם 14 ימים.

 

פלאפון הוסיפה וטענה כי התובע אינו עונה על ההגדרה של צרכן, כיוון שהוא בעל עסק לממכר ציפורים והצהיר שהוא עוסק מורשה, לכן התקשר עמה בתכנית עסקית ונחשב ללקוח עסקי. הנציג ציין כי הפגישה התקיימה בחנות של התובע, ונמשכה כשלוש שעות, במהלכה נכנסו אנשים ושאלו אותו בקשר לבעיות של ציפורים ובעלי חיים אחרים.

 

התובע טען כי הפגישה התקיימה בביתו, שם הוא מגדל ציפורים בכלובים כתחביב. מעולם לא היתה לו חנות לממכר ציפורים והוא שכיר ולא עוסק מורשה. לטענתו המכשירים שרכש מיועדים לשימוש פרטי עבור אשתו, אמו ועבורו.

 

הנציג החליט על דעת עצמו כי התובע הוא לקוח עסקי

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, השתכנע בית המשפט כי נציג החברה לא ביקש תעודת עוסק מורשה מהלקוח, והחליט על סמך בירור שערך באופן עצמאי כי הוא בעל חנות לממכר ציפורים. לפיכך לא הוכח שהתובע הוא לקוח עסקי, ואף לא הובא לידיעתו שהוא מתקשר עם פלאפון בתכנית עסקית. על כן עומדת לזכותו הגנת הצרכן.

 

בית המשפט התרשם כי לנוכח סירובה של פלאפון לביטול העסקה, התובע נאלץ להסדיר בעצמו את הניוד חזרה לחברת אורנג', לכן עשה שימוש במכשירים גם בחלוף 14 יום ממועד חתימת ההסכם, לתקופת מעבר קצרה שאינה מאיינת את הודעת הביטול.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני חוזים / הסכמים
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית

 

בנסיבות אלו קיבל בית המשפט את התביעה ונתן לתובע סעד הצהרתי לביטולה של העסקה, ובהתאמה ישיב התובע לפלאפון שלושה מכשירים באריזתם המקורית, והנתבעת תישא בהוצאות התביעה ושכר טרחת עורך דין לתובע בסך 4,000 שקלים.

 

ת"א 2674-01-10