שתי תביעות שונות נדונו יחדיו לפני שבוע (יום ג') בבית משפט השלום בתל אביב, בשל נסיבות התביעה הזהות בשני המקרים. מדובר בשני רוכבי אופניים שנפצעו כשרכבו על אופניהם בדרך לים על הטיילת של ראשון לציון, שלא הבחינו כי השביל נגמר בגרם מדרגות, איבדו שליטה ונפלו מהאופניים. הרוכבים טענו כי לא ניתן לראות את המדרגות מהשביל, והאשימו את העירייה ברשלנות משום שלא סימנה את המדרגות או התקינה שלט אזהרה. בית המשפט מצא שהעירייה אכן לא נקטה את אמצעי הזהירות המתחייבים, ולכן היא אחראית לנזקי הגוף של התובעים. רוכב אחד יפוצה ב-20 אלף שקלים בתוספת שכר טרחה של 3,500 שקלים, והשני יקבל 60 אלף שקלים בתוספת שכר טרחה בסך כעשרת אלפים שקלים.


שתי התאונות אירעו בהפרש של ארבע שנים זו מזו, כאשר הרוכב הראשון נפצע בשעות הערב והשני בבוקר. הם הציגו תמונות של המקום שלטענתם מוכיחות כי אי אפשר לראות את המדרגות ממעלה השביל, משום שהן מתמזגות באופן מוחלט עם רחבת הטיילת בגובה ובצבע. הם טענו שהעירייה לא סימנה את המדרגות בצבע בולט, לא הניחה פסי האטה ואף לא האירה את המקום בצורה מספיקה.


העירייה לא התקינה שלטי אזהרה או סימנה את המדרגות בצבע בולט כדי להזהיר את רוכבי האופניים מהסכנה שבהמשך הדרך


העירייה מצדה לא הציגה כל ראיה לסתירת טענותיהם של הרוכבים, ולא הביאה לעדות מהנדסים או גורמים מוסמכים אחרים שיכולים להאיר את הדברים בצורה אחרת, והימנעות זו פעלה לחובתה. היא לא הודתה בהתרשלות כלשהי מצדה, והסבירה כי הציבה במעלה המדרגות ובכניסה לשביל כדורים מבטון שנועדו למנוע מרוכבי אופניים ורכבים את הכניסה לשביל, וכן להזהיר את כל משתמשי הדרך מפני סכנה אפשרית.


לגרסתה של העירייה, האחריות לתאונות מוטלת על כתפי רוכבי האופניים אשר בחרו להתעלם מהסימונים שנועדו לחסום את גישתם של האופניים, ובמקום לרדת מהאופניים ולצעוד בשביל עד שיעברו את המדרגות, החליטו לסכן את עצמם ולהמשיך ברכיבה על האופניים בשביל המיועד רק להולכי רגל.


לא מדובר ברוכבי אופניים צעירים ופזיזים, אלא באנשים בשנות ה-50 לחייהם, אשר אחד מהם נחבל בפניו וסבל משברים בשיניים ובמרפק ואילו השני נפצע בראשו ופרק את הכתף. לאחר שבחן את הטענות והראיות, החליט השופט שאין להם כל חלק באחריות לתאונה אלא מדובר ברשלנות של העירייה בלבד. בשני המקרים רכבו התובעים על האופניים באחריות ובזהירות, והבינו כי חצאי הבטון הותקנו במקום כדי למנוע כניסה של רכבים לשביל ולא כניסה של אופניים, והשופט לא מצא כל סיבה שלא לתת אמון בעדויותיהם.

 

יש לך שאלה?

פורום אחוזי נכות
פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד


כמו כן, מצילומי המקום ניתן היה לראות בצורה ברורה כי המדרגות משתלבות עם השביל ולא ניתן להבחין בהן במבט מלמעלה. במקום לא הוצב שלט האוסר על כניסת אופניים לטיילת או מזהיר מקיום המדרגות בקצה השביל המשופע. העירייה הייתה צריכה לצפות מראש את הסכנה הגדולה שבדרך ולנקוט אמצעי זהירות סבירים כדי למנוע את התאונות. מאחר שלא עשתה זאת, נקבע שהיא נהגה ברשלנות, ולכן התביעה התקבלה והתובעים יפוצו, כל אחד בהתאם לנזק שנגרם לו. הראשון יקבל פיצויים בסך 20 אלף שקלים בתוספת שכר טרחה של 3,500 שקלים, ואילו השני יפוצה ב-60 אלף שקלים וכן ישולם לו שכר טרחה עבור עורך דינו בסך של כעשרת אלפים שקלים.


ת"א 11918-03-14


ת"א 43987-05-14