אחרי שבע שנות נישואין וילד משותף אחד, הגישה אישה תביעה לגירושין ולתשלום הכתובה בבית הדין הרבני בצפת. מזה שנתיים היא כבר לא מתגוררת בבית, לאחר שעזבה אותו בעיצומו של סכסוך קולני בין השניים. בית הדין התרשם כי מדובר במקרה שבו שני בני הזוג כבר אינם רוצים זה את זה, וביום א' קיבל ברוב דעות את התביעה לגירושין. אולם את תביעת הכתובה הוחלט לדחות, משום שלא הוכח הוכיחה כי הבעל לא היה מעוניין בניסיון לשלום בית בזמן שהאישה הגישה את תביעתה.


תחילת הסיפור במריבה סוערת בין בני הזוג שלאחריה עזבה האישה את הבית ומאז לא שבה אליו. מאז ובמשך תקופה של יותר משנתיים השניים מתנהלים בנתק מוחלט מלבד בכל הנוגע לבנם. במקביל לתביעות הנדונות בבית הדין הרבני, בית המשפט לענייני משפחה דן בתביעות ממון של הצדדים.


בדיון מוקדם יותר קבע בית הדין שלא ניתן לחייב את הבעל להתגרש, והשניים הופנו לייעוץ נישואין. מהדוח שהגיש היועץ לבית הדין עלתה תמונה חדה וברורה כי הגירושין מתעכבים אך ורק בשל ההליכים המשפטיים בעניינם, ואין כל הבעת נכונות או יוזמה מבחינת שניהם לבצע ניסיון לשלום בית. כעת קבע בית הדין כי נראה ששניהם אינם מעוניינים עוד לנסות ולשמר את הנישואין.


איך ההלכה מתייחסת לבני זוג שכבר לא רוצים זה בזה?


בנסיבות שבהן שני הצדדים לא מעוניינים עוד בקשר, הצד שמעכב את הגירושין בלי הצדקה יחויב בגירושין, גם אם האישה היא זו שהגישה את תביעת הגירושין ויזמה אותם. אך עם זאת, זה עדיין לא אומר שהיא תקבל את כתובתה. קיימת הבחנה מבחינה זו בין תביעת גירושין מצד הבעל, שאז האישה נאלצת להסכים להתגרש והכתובה מגיעה לה. אך אם זו האישה שיוזמת את הפרידה וכתוצאה מיוזמתה הבעל כבר אינו מעוניין בעצמו בקשר, מתבטלת זכאותה לקבלת הכתובה.


ואולם, אם האישה הגישה את תביעת הנישואין לאחר שהבעל כבר אינו רוצה בה וכבר הביע את רצונו להיפרד עוד לפני שהגישה את תביעתה, גם במקרה כזה היא לא תפסיד את הכתובה.


במקרה הנדון, אילו היה בית הדין משתכנע כי האישה הגישה את תביעתה עקב הפירוד ביניהם ולאחר שכבר היה ברור שבעלה אינו רוצה בה, היא הייתה מקבלת את כתובתה. אולם לא ניתן לקבוע בוודאות כי תביעת הגירושין באמת הוגשה אחרי שהבעל כבר לא רצה בה. גם אם בזמן שהאישה עזבה את הבית נאמרו מילים קשות והיה מתח שלא תרם להשגת שלום בית בין השניים, קבע בית הדין, הריב הסוער עדיין לא היה חייב להסתיים בגירושין.

 

יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?
פורום בית דין רבני


קשה לקבוע אם באותו מועד הבעל כבר רצה להתגרש, המשיך בית הדין, וכי הצהרתו על רצונו לנסות שלום בית בפני בית הדין הייתה ריקה מתוכן ולמראית עין בלבד. אם האישה הייתה חוזרת בה מהתביעה בשלב זה ומבקשת שלום בית בתום לב אך הבעל היה מסרב להצעתה, אז היה מקום לחייבו הן בגירושין והן בכתובה, אך זה לא המקרה. לפיכך הוחלט ברוב דעות לחייב את הבעל בגירושין אולם לא לחייבו בתשלום הכתובה.


תיק ‏951592/4‏