סטודנט כבן 33, השתתף במשחק פיינטבול יחד עם חבריו במתחם פיינטבול בכפר סבא. תוך כדי ריצה התמלאו משקפי המגן שלו באדים והוא נתקל בגזע עץ, נפל ושבר את הקרסול. בית משפט השלום בנתניה קבע בשבוע שעבר (יום ג') כי הנהלת המקום הפרה את חובת הזהירות כלפי התובע, בכך שספקה לו ציוד לא תקין, וחייב אותה לפצותו בסך של 191,750 שקלים.

 

בחודש אפריל 2013, השתתף התובע, יליד שנת 1980, במשחק פיינטבול, שנחשב לענף ספורט אקסטרים, שבו יורים המתחרים כדורי צבע אחד על השני, בתנאים הדומים לשדה קרב. במהלך המשחק התמלאו משקפי המגן של התובע באדים באופן שלא יכול היה לראות את השטח, ותוך כדי ריצה במדרון, הוא נתקל בגדם עץ, ונפל ארצה.

 

כתוצאה מהתאונה התובע שבר את הקרסול ופונה לבית חולים. הוא נאלץ לעבור שני ניתוחים ואושפז למשך שמונה ימים. מומחה בתחום הכירורגיה האורטופדית העריך כי נותרה לו נכות צמיתה בשיעור של 15% בגין הפגיעה בקרסול.

 

התובע טען כי הנהלת המקום ספקה לו ולחבריו משקפי מגן ישנים ובלויים, והוא בחר את המשקפיים שנראו במצב סביר. בתחילת המשחק, הוא שמר על הדגל בעמדת הבסיס, ולא נדרש לרוץ, לכן המשקפיים לא הפריעו לו. אולם כאשר המשתתפים התחלפו בתפקידים, הוא עבר לתפקיד שבו נדרש לרוץ יותר, והמשקפים החלו להתמלא באדים, עד שלא הצליח לראות מבעדם. בעת שניסה לבלום את הכדור, הוא נתקל בגזע עץ שבלט מן הקרקע ונפל.

 

הנתבעת הכחישה את נסיבות האירוע, וטענה כי מסרה לתובע הסברים, ציוד תקין וכללי בטיחות. התובע השתתף במשחק מרצונו, לאחר שחתם על טופס הכולל פטור מכל אחריות של הנהלת המקום בגין נזקי גוף.

 

מנהל מתחם הפיינטבול הצהיר כי מגרש המשחק תוכנן בקפידה ונבדק על ידי קצין קליעה ארצי של המשטרה, אשר נתן אישור לבטיחותו ולתקינות המתקן. בנוסף טען כי לא היו בשטח גדמי עץ, או כל מכשול אחר, ואף מסכות המגן שניתנו למשתתפים היו תקינות. כמו כן, התובע לא התלונן על מכשול בקרקע לאחר התאונה, אלא רק בעת הגשת התביעה.

 

תופעת האדים במסכות המגן היא תופעה ידועה ומוכרת

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים ועדים מטעמם, השתכנע בית המשפט כי תופעת האדים במסכות המגן היא תופעה מוכרת, בעיקר כאשר קר בחוץ ומזיעים. ההנחייה של הנהלת המקום, היא שהמשתתפים נדרשים להרים ידיים ולתפוס מחסה, ברגע שהם לא רואים טוב בשל האדים, ובמקרה הצורך מחליפים את המסכות.

 

בית המשפט השתכנע כי משקפי המגן שניתנו לתובע לא היו תקינים, ובמהלך המשחק המסכה התמלאה אדים, וכאשר רץ בירידה, הוא נתקל בגזע עץ ונפל. עוד קבע כי אין בטופס שנחתם על ידי התובע כדי לפטור באופן גורף את הנתבעת, כמי שמחזיקה במקום, מאחריות בגין הנזק שנגרם לו.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד
פורום דיני ספורט - ייצוג ספורטאים

 

מאחר שהתובע הודה כי משקפי מגן נראו בעיניו מלכתחילה בלתי תקינים, והוא בחר להשתתף מרצונו הטוב, במשחק שיש בו סיכון מובנה, קבע בית המשפט כי יש לייחס לו אשם תורם בשיעור של 35%, בגין האחריות לתאונה. בנסיבות אלו חייב בית המשפט את הנתבעת לפצות את התובע בסך של 191,750 שקלים, בצירוף הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין בסך כולל של 45,000 שקלים.

 

ת"א 22410-12-10