מעביד אינו חייב להפריש לעובד כספים לקרן השתלמות. מדובר בהטבה. עם זאת, רבים מההסכמים הקיבוציים קובעים את חובת המעביד להפריש כספים לקרן השתלמות עבור העובד. עובד אינו יכול להפקיד כספים באופן עצמאי בקרן השתלמות. בעל עסק עצמאי רשאי להפריש לעצמו כספים פטורים ממס לקרן השתלמות, עד לתקרת מס מסוימת.

 

כעבור שלוש שנים ממועד תחילת החיסכון, רשאי העובד להוציא כספים מהקרן לטובת השתלמות וכעבור שש שנות חיסכון, רשאי העובד למשוך את הכספים שנצברו בקרן לכל מטרה שהיא.

 

מדוע כדאי לחסוך בקרן השתלמות?

 

חיסכון בקרן השתלמות משתלם שכן הוא טומן בחובו שתי הטבות מס משמעותיות: האחת, פטור ממס הכנסה על הפרשות המעביד לקרן ההשתלמות. והשנייה, פטור ממס רווחי הון על התשואה המתקבלת כתוצאה מהשקעות הקרן.

 

מהו גובה ההפקדה לקרן השתלמות?

 

סך ההפקדה החודשית לקרן השתלמות יכולה להגיע עד לתקרה של 10% משכר העובד. החלוקה המקובלת בהפרשות העובד והמעביד היא שהעובד מפקיד 2.5% משכרו לקרן ואילו המעביד מפקיד בקרן פי שלושה – 7.5% משכר העובד.

 

כדי לקבוע את סכום ההפקדה לקרן ההשתלמות, חישוב שיעור ההפקדה מתבסס על רכיבי השכר המהווים הכנסת עבודה ולא כוללים החזרי הוצאות, כר שעות נוספות או תשלומים חד פעמיים. כאמור, אם רוצים להפקיד יותר מ- 10% משכר העובד בקרן ההשתלמות, כל סכום מעבר ל-10% לא ייהנה מהטבות המס כאמור.

 

האם מותר לעבור בין קרנות השתלמות?

 

לפי החוק מותר לעובד לעבור לקרן השתלמות אחרת בכל עת ומתי שיחפוץ. הכספים שנצברו בקרן וכן זכויות הוותק יעברו לקרן ההשתלמות החדשה.

 

מה קורה כאשר מפסיקים להפריש כספים לקרן ההשתלמות?

 

בעת מעבר למקום עבודה חדש אשר אינו מעניק לעובד הפרשה לקרן השתלמות או עם הפסקת העבודה – הזכויות בקרן ההשתלמות נשמרות על אף שלא מתבצעת הפקדה מדי חודש.

 

משיכת כספים מקרן ההשתלמות

 

קיימות מספר אפשרויות למשיכת הכספים מקרן ההשתלמות:

 

• כעבור שש שנות ותק – ניתן משוך את הכספים שנצברו בקרן לכל מטרה שהיא. ניתן למשוך חלק מהכסף או את כולו. מרגע המשיכה, לא ניתן יהיה להפקיד עוד כספים בקרן ויש לפתוח חשבון חדש ממנו ניתן יהיה למשוך כספים רק כעבור שש שנים נוספות. 

 

• כעבור שלוש שנות ותק – ניתן למשוך את הכספים שנצברו בקרן רק למטרת השתלמות. לשם כך נדרשים אישורים מהמעסיק וכן ממקום ההשתלמות.

 

• משיכה שלא כדין – משיכה טרם צבירת הוותק הנדרש תבטל למעשה את הטבות המס של הקרן – מכספי הקרן ינוכה מס הכנסה על הפקדת המעביד וכן יוטל מס רווח הון על הרווחים שנצברו בקרן. לפיכך, לא כדאי למשוך כספים מהקרן שלא במועד הזכאות.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני פנסיה | פרישה מעבודה

 

חיסכון בקרן השתלמות, אם מוצע על ידי המעביד, הוא משתלם במיוחד בשל הטבות המס השונות. כמו כן, כדי לשמר הטבות אלה, חשוב שלא למשוך כספים טרם צבירת הוותק המותר – שלוש שנים לצרכי השתלמות ושש שנים לכל צורך שהוא. באם המעביד אינו מציע קרן השתלמות, כדאי לנסות ולבקש זאת ממנו שכן מדובר בהטבה מקובלת בשוק העבודה.