צוואה הדדית היא צוואה משותפת של בני זוג, המורישים לאחד מהם, או לצד שלישי את העיזבון המשותף, באופן שיגשים את רצונותיהם של המצווים לאחר מותם, כאשר הסדר זה מהווה מעין חוזה בין בני הזוג. בצוואה קובעים בני הזוג הוראות זהות שיחולו על שניהם, לאחר פטירת כל אחד מהם, בנוגע לחלוקת הרכוש, כספים והנכסים שצברו במהלך החיים המשותפים.

 

על פי הנוסח הנהוג והמקובל של צוואה הדדית, אחר פטירת אחד מבני הזוג, בן הזוג השני שנותר בחיים יורש את העיזבון של שני בני הזוג, מתוך מטרה שרק לאחר פטירת בן הזוג השני, הילדים המשותפים ירשו את העיזבון. בן הזוג שנותר בחיים זכאי להשתמש למשך כל ימי חייו בנכסים וברכוש, ובכך נמנע מאבק עתידי אפשרי בינו לבין היורשים החוקיים שהם לרוב הילדים המשותפים, או ילדיו של הבן הזוג שנפטר מנישואיו הקודמים.

 

ביטול צוואה הדדית בחיי בני הזוג

 

בני זוג רשאים לערוך צוואה הדדית, המבוססת על הסתמכות בן זוג האחד על צוואת בן זוג האחר. הם רשאים לקבוע בצוואה המשותפת הוראות בדבר אפשרויות ביטול הצוואה ההדדית על ידי מי מהם, אולם הם אינם יכולים לשלול לחלוטין את אפשרות ביטול הצוואה ההדדית בעוד שניהם בחיים.

 

לביטול צוואה הדדית יהיה תוקף, כאשר המצווה עודנו בחיים ומבקש לבטל את צוואתו באמצעות הודעה בכתב למצווה השני, או לאחר מות אחד מבני הזוג כל עוד לא חולק העיזבון. במקרה שחלוקת העיזבון בוצעה, ישיב המבקש את שווי החלק בעיזבון שירש.

 

המצווה ימסור הודעה בכתב על רצונו לבטל את הצוואה

 

ביטול חד צדדי של צוואה הדדית כאשר שני בני הזוג בחיים, אפשרי בתנאי שהמבטל ימסור למצווה השני הודעה בכתב על רצונו לביטול. הודעת הביטול תבטל באופן אוטומטי את תוקפה של הצוואה ההדדית שעשו בני הזוג, מבלי לאפשר למצווה השני לבחור בין ביטול לקיום צוואתו. במצב זה הביטול מחזיר את חופש הצוואה גם לבן הזוג השני.

 

מלבד ביטול מוחלט של צוואה הדדית, אין לבן זוג אפשרות לעשות שינוי חד צדדי במסמך ללא הסכמת בן הזוג השני, והוא לא יכול למכור רכוש, או לתת במתנה נכס מנכסיו ללא ידיעת בן הזוג השני. במקרה של הפרה חד צדדית, יזכה הצד השני בכל העיזבון הרשום בצוואה ההדדית, שהשאיר הראשון.

 

ביטול צוואה הדדית לאחר מוות של אחד מבני הזוג

 

ביטול צוואה הדדית לאחר שאחד מבני הזוג נפטר, מותנה בכך שאם העיזבון טרם חולק, בן הזוג שנותר בחיים אשר מבקש לבטל, לא יקבל כל טובת הנאה שהוא אמור לקבל לפי הצוואה ההדדית. אם העיזבון כבר חולק, ישיב המבטל את הרכוש שירש או את שוויו לעיזבון. כלומר, ביטול הצוואה כרוך בהסתלקות או בהשבה למעשה.

 

יש לך שאלה?

פורום התנגדות לצוואה | ביטול צוואה

 

ביטול צוואה הדדית לטובת צד שלישי

 

בני זוג רשאים לערוך צוואות הדדיות גם לזכות אדם שלישי, שהוא היורש ראשון, לאחר פטירת המצווה האחד או יורש שני, או לאחר פטירת המצווה השני. אחר פטירת בן הזוג ולאחר שהעיזבון חולק, בן הזוג שנותר בחיים אינו יכול לשנות את זהותו של הצד השלישי. אם בכל זאת ינהג כך, דינו כמי שמבטל צוואתו ההדדית לאחר חלוקת עיזבון המוריש, כלומר עליו להשיב את חלקו.