מבוא


לצערנו, קיימת תופעה נפוצה של שוכרים אשר מפסיקים לשלם דמי שכירות או שמסרבים לפנות את המושכר עם תום תקופת השכירות. בעבר, פינוי שוכר שכזה מנכסו של המשכיר היה אורך שנים. היה צורך בהגשת תביעה לבית המשפט ולאחר מכן מימוש פסק הדין על ידי ההוצאה לפועל. ואולם, בסוף שנת 2008 נכנסה לתוקפה הרפורמה של שר המשפטים דאז, פרופ' דניאל פרידמן, הרפורמה פישטה וקיצרה את ההליכים המשפטיים, כך שלמעשה, משכיר יכול לאחוז בפסק דין לטובתו אשר מורה על פינוי המושכר תוך כ-60 ימים עם הגשת התביעה לפינוי המושכר.

הרקע הנורמטיבי


עד לסוף שנת 2008 ההליך היה ארוך ומסורבל, על מנת שמשכיר יפנה שוכר אשר שוהה במושכר כנגד רצונו של המשכיר, היה על המשכיר להגיש את תביעתו כאשר היא כוללת את כל הסעדים המבוקשים, כגון דמי השכירות אשר לא שולמו, נזקים אש נגרמו למשכיר וכדומה. ואולם, ביום 28.12.2008 נכנס לתוקפו תיקון אשר הוסיף את פרק ט"ז 4 לתקנות סדר הדין האזרחי, תיקון זה הביא לכך שלמעשה כיום, המשכיר מקבל "פיצול סעדים" מראש, כלומר, אין הוא מושתק מלתבוע את הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מאי פינוי המושכר לאחר שהוא מפנה את המושכר.

כיצד מתנהל הליך תביעה לפינוי מושכר?


למעשה מדובר בסדר דין מהיר, על הצדדים להגיש את כל האסמכתאות עליהם הם מתבססים וכן חוות דעת מומחה עם הגשת כתבי הטענות (כתב התביעה וכתב ההגנה), בנוסף, עליהם לצרף תצהירים מטעמם. הנתבע, כלומר השוכר, אינו רשאי לשלוח הודעת צד ג' ואף אינו רשאי להגיש תביעה שכנגד בגין התביעה לפינוי המושכר שהגיש נגדו המשכיר.


במסגרת כתב התביעה לפינוי המושכר אין המשכיר רשאי להגיש תביעה לסעדים נוספים ומשכך, כאמור הוא רשאי להגיש כתב תביעה נפרד ובו לפרש את נזקיו ולתבוע את הסעדים המגיעים לו כתוצאה מהם.


מאז כניסת התיקון לתוקפו, יכול משכיר לקבל פסק דין לטובתו בתוך 60 ימים מיום הגשת כתב התביעה לפינוי המושכר, שכן על הנתבע להגיש כתב הגנתו בתוך 30 ימים מהגשת כתב התביעה ועל בית המשפט לקבוע מועד לדיון במסגרת 30 ימים מהגשת כתב ההגנה האחרון.

מה קורה אם פסק הדין לטובת המשכיר אינו מביא לסילוק השוכר מהמושכר?


על אף האמור לעיל ועל אף העובדה כי תיקון זה מקצר הליכים, הרי שהוא חל אך ורק על ההליך בבית המשפט ולא על הליכי ההוצאה לפועל. במסגרת הליכי ההוצאה לפועל יתבקש המשכיר, שלצורך העניין קיבל פסק דין לטובתו, להמציא לשוכר את פסק הדין ולשלוח לו אזהרה מאת ההוצאה לפועל, לאחר המצאת האזהרה תוך עמידה במועדים אשר נקבעו בחוק ההוצאה לפועל, יוכל המשכיר לפנות את המושכר באמצעות מוציא לפועל, זאת אף אם המיטלטלין של השוכר נמצאים במושכר ואף אם המושכר נעול, שכן למוציא לפועל ניתנת הסמכות להיכנס למושכר ולפנותו.

· הכותב, עו"ד יהודה איפרגן, הינו שותף ומייסד משרד עורכי דין העוסק בין היתר בתביעות אזרחיות וכן בתחום המקרקעין, החברות וההוצאה לפועל.


· אין בתוכן האמור משום המלצה, חוות דעת משפטית, ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי; כמו כן אין התוכן הנ"ל מתיימר להיות מדויק ו'/או מקיף ו/או עדכני, ו/או ממצה. והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.


עודכן ב: 05/10/2011