במאמר זה מובאים מספר נקודות ועצות שימושיות לנפגעי תאונות דרכים. הקפדה עליהם בזמן אמת תקל על הנפגעים בהשגת הפיצוי המגיע להם ובשמירה על זכויותיהם.

  

1. רישום פרטי המעורבים בתאונה

ישנה חשיבות רבה לתיעוד ורישום הפרטים של האנשים והרכבים המעורבים בתאונה. רצוי כי הנפגע או מי מטעמו, ירשמו את כל פרטי הרישיונות והפוליסה, כבר בזירת התאונה. הנהגים המעורבים בתאונה, חייבים להציג בפני הנפגע את רישיונות הרכב, פוליסת ביטוח החובה ותעודות זהות.


הקפידו על רישום נכון של הפרטים הבאים:

א. פרטיהם האישיים של כל הנהגים המעורבים לרבות כתובת ומספר ת.ז.

ב. פרטי כל הרכבים המעורבים לרבות מספריהם.

ג. שם מבטחי החובה של כל הרכבים המעורבים.

ד. מספר פוליסת ביטוח החובה של כל הרכבים המעורבים.

ה. מומלץ לרשום פרטי עדים לתאונה.


חשוב להדגיש - יש לרשום את כל הפרטים הנ"ל גם אם לא היה מגע ישיר בין הנפגע לרכבים המעורבים או בין הרכבים המעורבים.

 

 2. קבלת טיפול רפואי

על הנפגע לפנות בהקדם האפשרי לבדיקה וקבלת טיפול רפואי בבית החולים. מומלץ לפנות לבדיקה בכל מקרה של פגיעה בתאונת דרכים, גם אם נראה בשלב ראשון כי המדובר בפגיעה קלה, חולפת או זניחה. לעתים קרובות הפגיעה מורגשת רק בחלוף מספר שעות או אף למחרת היום. במידה והנפגע לא פנה לטיפול רפואי מיד לאחר התאונה, מומלץ לעשות כן מוקדם ככל האפשר.

 

חשוב שהנפגע יציין בפני פקידת הקבלה ובפני הרופאים המטפלים כי הוא הגיע לבית החולים בעקבות תאונת דרכים. על הנפגע להקפיד ולתאר בפני הרופאים המטפלים את כל הכאבים והמגבלות מהם הוא סובל, גם אם אלה לא בולטים לעין ונראים חולפים או זניחים. כמו כן, חשוב לדאוג ולקבל הפניות לרופאים מומחים מתאימים (אורטופדים, נוירולוגים,פסיכולוגים וכו').


נפגעי תאונות דרכים זכאים לכיסוי ההוצאות הרפואיות. נפגעים שקיבלו טיפול בבית חולים נדרשים להעביר לבית החולים אישור מטעם המשטרה על מעורבות בתאונת דרכים. בתי החולים מעבירים אישורים אלה לחברות הביטוח השונות, הנושאת בעלות הטיפול (כמו גם בעלות הפינוי באמבולנס במידה והיה).

 

3. קבלת אישור משטרה

לשם קבלת אישור משטרתי אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים צריך להגיע אישית לאגף התנועה מצויד בתעודה מזהה, ולמסור טופס הודעה על תאונת דרכים בצירוף כל האישורים/המסמכים הדרושים. כדי לזרז את הטיפול מומלץ למסור את הדיווח ביחידת המשטרה הקרובה למקום בו אירעה התאונה. לאחר מסירת כל הפרטים מקבל הפונה אישור משטרתי על מעורבותו בתאונה. מומלץ לשמור על אישור זה ולהעביר לבית החולים העתקים בלבד.

 

לטופס ההודעה יש לצרף את המסמכים והאישורים הבאים (מומלץ להצטייד בהעתקים של כל התעודות והמסמכים למקרה שתתבקשו להשאיר אותם במשטרה):

נהג

     א. רישיון נהיגה

     ב. רישיון רכב

     ג. תעודת ביטוח חובה

     ד. תעודה רפואית (כגון מכתב שחרור מחדר מיון –אפשר צילום

 

נוסע ברכב, הולך רגל או רוכב אופניים

     א. תעודה מזהה

     ב. מקור או העתק של תעודה רפואית

     ג. פרטי הרכב הפוגע

     ד. פרטי הרכב הנפגע

     ה. פרטי הנהגים המעורבים

     ו. מיקום מדויק של התאונה

 

בתאונות בהן לא נכחה המשטרה יש להביא גם ראיות לנזק שנגרם לרכב כגון דו"ח שמאי כולל תצלומים, או להביא את הרכב לחוקר תאונות מטעם המשטרה.

 

4. תיעוד ואיסוף מסמכים רפואיים

בתביעת פיצויים לנפגעי תאונות דרכים גובה הפיצויים נקבע על בסיס חוות דעת מומחים רפואיים שבית המשפט ממנה. הנפגע אינו רשאי להביא חוות דעת של מומחים מטעמו.

המומחה הרפואי ממונה מטעם בית המשפט. לאחר המינוי, המומחה מקבל מהנפגע ומהמבטח תיעוד ומסמכים רפואיים, בודק את הנפגע ומגיש לבית המשפט חוות דעת בדבר שיעור הנכות שנותרה לנפגע, מגבלותיו הרפואיותו התפקודיות, צרכיו הרפואיים ועוד.

 

לתיעוד הרפואי שבידי הנפגע, השפעה מכרעת על עצם המינוי ועל חוות דעתו של המומחה שמונה. ללא תיעוד רפואי, עלול השופט לסרב למנות מומחה. ללא תיעוד רפואי מלא עלול המומחה לקפח את הנפגע. לכן, מרגע הפגיעה על הנפגע להקפיד ולהביא בפני הרופאים המטפלים בכל המוסדות הרפואיים, את כל תלונותיו וכל מגבלותיו.

 

חשוב להדגיש בפני הרופאים כי המגבלות החלו עם התאונה ובעקבותיה, לעבור בדיקות מתאימות ולדאוג לקבל את כל הטיפולים הרפואיים והתרופתיים המומלצים. הרופאים המטפלים חייבים לתעד כל תלונה, אבחנה, טיפול וכיו"ב במסמכים רפואיים.

על הנפגע לצלם ולאסוף את כל מסמכי הטיפול הרפואי, מסמכי האשפוז, הפניות לטיפולים רפואיים, מרשמים, צילומי רנטגן, תעודות אי כושר עבודה, תעודות רפואיות שניתנות במהלך הטיפול ועוד.

 

חוות דעתו של המומחה וקביעת אחוזי הנכות על ידו, מהווים בסיס לקביעת סכום הפיצויים. לכן, אם לא יהיה בידי הנפגע תיעוד מלא ומפורט של תלונותיו, מגבלותיו, בדיקותיו, אבחנות הרופאים המטפלים, תרופות, טיפולים שקיבל וכד', עלולה חוות דעת המומחה ללקות בחסר ולקפח את הנפגע.

כאב, הגבלה או ליקוי, שאין לגביהם רישום רפואי שוטף, יהיה קשה לקבל עבורם פיצוי.

 

5. תיעוד ואיסוף הוכחות על הוצאות שנגרמו כתוצאה מתאונת דרכים ומסמכים חשובים אחרים

איסוף ותיעוד ההוצאות נחוץ לשם הוכחת נזקים מיוחדים בעקבות התאונה לצורך השבתן מהמבטח. 

יש להקפיד על ביצוע תיעוד מלא ככל האפשר של כל ההוצאות שנגרמו לנפגע כתוצאה מתאונת הדרכים.

הוצאה הנגרמת כתוצאה מהתאונה, היא כל הוצאה שהנפגע לא היה מוציא אלמלא התאונהמדובר בהוצאות עבור רכישת תרופות, עזרים רפואיים, פנייה לקבלת ייעוץ רפואי, נסיעות לקבלת טיפולים רפואיים (במוניות, בתחבורה ציבורית, ברכב, הוצאות חניה), טיפולי פיזיותרפיה, צילומי רנטגן,  עזרה או תוספת עזרה בבית (מנקה, עוזרת וכד'), תיעוד הפסד ימי עבודה וכד'.

 

חשוב מאד לאסוף ולשמור את כל תלושי השכר מלפני התאונה ואחריה. לעצמאים מומלץ לשמור על כל דוחות מס הכנסה ומע"מ שהוגשו על ידם לפני התאונה ואחריה.

 

6. התמודדות עם חוקרים מטעם חברות הביטוח

לעתים, לאחר פניה לחברת הביטוח ומתן הודעה על קרות תאונת הדרכים ופגיעותיכם בה, חברת הביטוח שולחת חוקרים מטעמה לחקור את מהות ונסיבות התאונה. ברוב המקרים האינטרסים של החוקרים הפרטים ושל הנפגע מנוגדים. עם זאת, הנפגע חייב לשתף פעולה עם חברת הביטוח והיא רשאית לעשות שימוש בחוקרים פרטיים.

מומלץ כי בטרם פגישה עם החוקר, יפנה הנפגע לייעוץ משפטי. על הנפגע להודיע לחוקר הפונה אליו, כי הוא מיוצג על ידי עורך דין. יש לדרוש כי החקירה תיעשה בנוכחות עורך הדין וכן הסכמה מראש ובכתב כי העתק של תמליל החקירה וכן של כל הודעה בכתב מטעם הנפגע יימסרו לידי עורך הדין, אחרת ייתכן מצב בו חברת הביטוח לא תאפשר לעיין בתמליל החקירה ובהודעות.

 

חשוב להדגיש, ישנה חשיבות לכל מילה אשר נאמרת במסגרת הפגישה עם החוקר הפרטי, על כן יש להישמר ולהיזהר בשיחה.

במידה וחוקר של חברת הביטוח מגיע לביתכם ללא תיאום מראש, אתם רשאים לדחות את הפגישה למועד אחר על מנת שתוכלו להתייעץ עם עורך דין.

יש לשים לב, החוקר חייב להציג בפני הנחקר רישיון חוקר פרטי; לחוקר אסור להתחזות כשוטר, כפקח, כעובד ציבורי, כבעל מקצוע הטעון רישיון על פי חוק; לחוקר אסור להתחזות כשליח של גוף אחר; לחוקר אסור לבוא בדברים עם קטין, אלא בנוכחות הורהו או באישורו מראש ובכתב.

 

7. התיישנות תביעה

תביעה בגין בתאונת דרכים מתיישנת כעבור שבע שנים מהיום שבו נולדה עילת התובענה.

 

נפגע שהיה קטין ביום התאונה

במקרה שהנפגע בתאונות דרכים הינו קטין מתחת לגיל 18 ביום התאונה, ספירת 7 השנים מתחילה רק כאשר הגיע הקטין לגיל 18. כלומר, תביעת נפגע שהיה קטין ביום התאונה תתיישן בהגיעו לגיל 25.


עודכן ב: 23/08/2011