נפגעתם בתאונה ואינכם יודעים את מי לתבוע? במאמר זה אנסה לעשות קצת סדר ולעזור לכם בצעדיכם הראשונים לקבלת פיצוי ומימוש זכויותיכם.

 

1. נהג הרכב - את מי הוא תובע?

תובע את חברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב בו נהג בעת שנפגע. במידה ומעורב בתאונת הדרכים עוד רכב, נהג הרכב לא זכאי לתבוע פיצויים מחברת הביטוח המבטחת את הרכב האחר, גם אם נהגו של הרכב האחר אשם בתאונה.

 

2. נוסע ברכב - את מי הוא תובע?

תובע את חברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב בו נסע בעת שנפגע. במידה ומעורב בתאונת הדרכים עוד רכב, הנוסע ברכב לא זכאי לתבוע פיצויים מחברת הביטוח המבטחת את הרכב האחר, גם אם נהגו של הרכב האחר אשם בתאונה.

 

3. הולך רגל - את מי הוא תובע?

תובע את חברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב שפגע בו.

 

החוק אינו דורש קיום מגע פיסי בין הולך הרגל לבין הרכב המעורב בתאונה. ההשפעה האמצעית של מכונית בהליך גרימת התאונה יכולה להיות פיסית (הדף אוויר), אופטית (סינוור), אקוסטית (רעש מבהיל) או פסיכית גרידא. החלופה האחרונה כוללת בהלתו של הולך הרגל מעצם הופעתו הפתאומית של רכב או מנסיעתו הפרועה.  כך למשל, במקרה בו רכב התקרב אל אדם, והאדם נבהל, קפץ לבור ונפגע. בית המשפט פסק כי הוא זכאי לפיצויים ממבטח הרכב.

 

ישנם מקרים בהם אדם נפגע מחוץ לרכבו ממכונית חולפת והוא עדיין נחשב כמי שעשה שימוש ברכבו שלו וזכאי לפיצויים מחברת הביטוח שביטחה את הרכב שלו.

 

הולך רגל שנפגע ממספר רכבים, רשאי לתבוע את חברת הביטוח של אחד הרכבים, או של כל הרכבים שהיו מעורבים בתאונה, לפי שיקול דעתו.

 

4. רכב ללא ביטוח או לא ידועים פרטים - את מי תובעים?

במקרה כזה תובעים את הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים ("קרנית").

קרנית הוא תאגיד, שהוקם על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, במטרה לפצות את הנפגעים שאינם יכולים לתבוע חברת ביטוח. למשל, במקרה של תאונת "פגע וברח" בה זהות כלי הרכב הפוגע אינה ידועה, או במקרה בו נהג הרכב נהג ללא רישיון בר תוקף, או בנסיבות אחרות בהן הביטוח אינו מכסה את השימוש שנעשה ברכב במועד התאונה.

 

נפגע אשר עזב את זירת התאונה ושבחר באופן מודע שלא לבקש את הפרטים של הנהג ברכב הפוגע מטעמים כגון אי- נעימות או סברה שהנזק שנגרם אינו רציני ולכן לא מצדיק את ה"טרחה" לא יהיה זכאי לפיצויים מקרנית. כך גם לגבי נפגעים שהתנהגותם מעידה על חוסר אכפתיות, אוזלת יד, או יותר מכך, על קנוניה, ניסיון הסתרה או תרמית.

 

בית המשפט קבע, כי ניתן לתבוע את קרנית רק כאשר סיבות חיצוניות מיוחדות מנעו מהנפגע לאתר את הנהג, או כאשר בעת התאונה היה הנפגע במצב גופני, שכלי, או נפשי מיוחדים, או כאשר מדובר בנפגע קטין.

 


עודכן ב: 23/08/2011