עריכת צוואה הנה סגולה לאריכות ימים. חשוב לדעת כי צוואה יכולה להיעשות במספר דרכים, כשהנפוצות ביותר הנן צוואה בפני נוטריון וצוואה בעדים. צוואה בעדים הנה צוואה הנחתמת בפני שני עדים שאין להם אינטרס בתוכן הצוואה.

 

 

צוואה בפני נוטריון הנה צוואה שנחתמה בפני נוטריון ואושרה על ידי נוטריון

 

למעשה צוואה בפני נוטריון אינה צריכה לעדים, בכך טמון יתרון נוסף, שכן המצווה יכול להופיע מפני נוטריון ללא צורך לערב אנשים נוספים

 

ניתן לערוך צוואה בפני נוטריון גם כשמצבו הבריאותי של המצווה אינו טוב (לעיתים הנוטריון ימליץ לקבל אישור רפואי, לפי הנסיבות) לשם הבטחת קיום הצוואה לאחר 120 שנות החיים. בתוכן צוואתו וללא צורך להטריח אנשים נוספים לשמש עדים לצוואה.

 

למעשה הנוטריון מאשר כי המצווה היה כשיר לתת את צוואתו בעת שנחתמה. הדעה הרווחת הנה כי צוואה בפני נוטריון הנה צוואה אמינה יותר וקשה יותר לתקיפה.

 

לעיתים קורה שלאחר הפטירה, תוקפים את האמור בצוואה על בסיס טענות שונות, כגון אי צלילות דעת של המצווה, השפעה בלתי הוגנת על המצווה, אי הבנת האמור בצוואה על ידי המצווה ועוד טענות שונות.

 

כשבית המשפט בוחן את אמינות הצוואה, את כושרו המנטלי והנפשי של המצווה ואת רצונו החופשי של המצווה כי ברכושו ובעזבונו ייעשה כאמור בצוואתו, בית המשפט יעדיף, בדרך כלל, צוואה שאושרה בפני נוטריון על פני צוואה שנעשתה בעדים, זאת בכפוף להוראות הדין השונות.

 

 

על פי סעיף 22 (ז) לחוק הירושה, צוואה בפני נוטריון הנה כצוואה בפני שופט, בכך מובטח לצוואה בפני נוטריון משקל ראייתי רציני יותר וסיכויים רבים יותר לקיומה.

 

 

צוואה בפני נוטריון הנה הדרך מהירה, יעילה וטובה למניעת עוגמת נפש ולמניעת פסילתה.

 

בנוסף, נוטריון נדרש לשמור אצלו את העתקי הצוואות שאישר, ולכן קיים ביטחון שהצוואה לא תאבד ושיהיה ניתן לאתר את הצוואה במקרה הצורך.

 

 

הנך מוזמן/ת ליצור עמנו קשר, נשמח לייעץ ולסייע

 

עו"ד ונוטריון צחי הרמן 

 

 

אין באמור כיד להוות ייעוץ משפטי. לשם קבלת החלטה או עריכת צוואה, יש להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום (נובמבר 2018)