מזונות מהעזבון – האם יש דבר כזה בכלל?

מאת: עו"ד רעות אוחנה שקד

כללי:

רבים מאתנו טועים לחשוב, כי הזכאות למזונות, מסתיימת עם מותו של החייב במזונות – אך לא כך הוא! הזכות ממשיכה להתקיים גם לאחר מות החייב/ המוריש והיא חלה כחוב של העזבון!

חוק הירושה קובע, כי בן זוג , הורים ,או ילדים הנזקקים למזונות, יהיו זכאים לקבל מזונות מן העזבון, בין בירושה עפ"י דין ובין בירושה עפ"י צוואה.
החוק והפסיקה עמדו על סוגייה זו בהרחבה, ובידי הזכאים למזונות ניתנו הכלים לממש זכותם למזונות, בכפוף לעמידתם בקריטריונים שקבע המחוקק.

חשוב לציין, החוק אינו מתייחס רק למזונות הקטינים וקובע עוד, כי חובות העזבון יכללו גם את זכויותיו של בן הזוג, כפי שהן באות לידי ביטוי בחוק יחסי ממון, או בהסכם ממון שנחתם בין הצדדים. גם הסכום המופיע בכתובתה של האישה הנו חוב של העזבון- כל עוד אין הוא עולה על סכום סביר.


מי הם הזכאים למזונות מן העזבון וכיצד נקבעת זכאותם

אם כן, החוק קובע מפורשות, כי הזכאי למזונות יוכל לגבות את מזונותיו מן העזבון, ובלבד שעבר את שתי המסוכות :א. נקבע כי הוא זכאי למזונות. ב. נקבע שיעור המזונות לו הוא זכאי.

חוק הירושה קובע, כי הזכות למזונות היא לבן הזוג של המוריש, לילדי המוריש עד גיל 18 ולילדים נוספים בהתאם לנסיבות (ילד נכה, או ילד בגיר עד גיל 23) ולהורי המוריש, שהדאגה לפרנסתם היתה על המוריש ערב מותו.
עוד קובע החוק, כי מי שערב מות המוריש, גר עם המוריש והמוריש היה אחראי על כלכלתו – יהיה רשאי לקבל כלכלתו מן העזבון, חודש ימים לאחר מות המוריש.

זכותו של ידוע בציבור למזונות מן העזבון - החוק קובע, כי אישה ואיש שחיו חיי משפחה במשק בית משותף ולא היו נשואים ואחד מהם מת ובשעת מותו, אף אחד מבני הזוג לא היה נשוי לאדם אחר – זכאי הנשאר בחיים למזונות מן העזבון, כאילו היו נשואים זה לזה.

הקריטריונים שיש לבחון בקביעת הזכות למזונות ומידתם – המחוקק קבע מספר קריטריונים בהם יש להתחשב בטרם תקבע הזכאות, רשימת הקריטריונים אינה סגורה ויתכנו שיקולים נוספים שאינם מפורטים ברשימה. בין היתר קבע המחוקק, כי יש לבחון את שווי העזבון, הכנסתו ורכושו של תובע המזונות, ורמת החיים לפני ואחרי מות המוריש.
עוד נקבע, כי יש להתחשב במה שמגיע לבן הזוג כתוצאה מקשר האישות בינו לבין המוריש- לדוגמה הכתובה.

שלילת זכותו של בן הזוג למזונות – המוריש אינו יכול לשלול, או להגביל בצוואתו, או בהסכם שנעשה בחייו, את זכותם של הזכאים למזונות.
הוראת צוואה, או הסכם, שנעשה בחיי המוריש, ואשר קובעת שלילת, או הגבלת מזונות הזכאים – תהיה בטלה! הוראת הסכם בדבר שלילת/הגבלת מזונות, שנעשתה לאחר מות המוריש, תבחן ע"י ביהמ"ש.

למעשה, על פי רוב, שלילת הזכות למזונות מן העזבון, תיעשה בעיקר במקרים בהם הזכות למזונות נשללה עוד טרם מותו של המוריש, שאז לא יהיה קיום לזכות גם לאחר מות המוריש.

כפי שנוכחנו, הזכות למזונות מוגדרת בחוק, כחוב של העזבון והיא אף קודמת לזכות הירושה של היורשים , ומכאן, שבטרם יחולק העזבון וכל עוד לא קיימים חובות נוספים לעזבון, הרי שקודם יחולקו המזונות מן העזבון ורק לאחר מכן יחולק העזבון בין היורשים.

אך הדבר לא לגמרי פשוט וקל, שהרי גם לחובות העזבון יש קדימויות וסדרי עדיפות (כמו כל דבר בחיים), והחוק קובע שחוב המזונות מן העזבון הוא האחרון ברשימה! היינו, במקרה שבו לעזבון קיימים חובות נוספים, פרט לחוב המזונות, הרי שחובות העזבון, יפרעו ראשונה ורק לאחר מכן ישולמו המזונות מן העזבון.

במקרה בו לא מצוי די כסף בעזבון, כדי לספק מזונותיהם של כל הזכאים – רשאי בית המשפט לראות כחלק מהעזבון רכוש ו/או כספים שנתן המוריש, בתוך שנתיים טרם מותו, ללא קבלת תמורה נאותה, למעט תרומות ומתנות. בית המשפט רשאי לחייב את המקבל להחזיר לעזבון, או לשלם מזונות בגובה הסכום שנותר בידו בזמן שהמוריש מת, ואם קיבל שלא בתום לב- את שוויו של כל מה שקיבל.

ולאחר שהבנו את כל הסוגיות ועמדנו בכל המבחנים, כדי לגשת למלאכה, יש לזכור, רק עוד דבר אחד – המועד להגשת התביעה/ הבקשה למזונות – החוק קובע, כי בקשה לקביעת מזונות, תוגש לבית המשפט, לפני חלוקת העזבון, אולם בית המשפט יוכל לדון בבקשה כזו, גם אם הוגשה, תוך 6 חודשים לאחר חלוקת העזבון, במידה והנסיבות מצדיקות זאת.








המאמר אינו יכול להוות תחליף לייעוץ משפטי מקיף ויש להתאים כל מקרה לנסיבותיו.
המאמר נכתב בנקודת זמן ולכן קיימת אפשרות של שינויים בחקיקה ובפסיקה.
ליצירת קשר עם כותבת המאמר, עו"ד רעות אוחנה שקד, יש ללחוץ על הקישור הבא.