תארו לכם אחד מהמצבים הבאים:


1. דירה ניתנת במתנה לילד על ידי הוריו, הילד מהמר כפייתי ובעל חוב וחייב לממש את הנכס ועושה זאת ללא ידיעת הוריו.


2. הילדה המפונקת שלכם קיבלה ממכם במתנה דירה לפני שנים, והכירה בן זוג שלוחץ אותה כידוע בציבור שלה לרשום מחצית מהדירה על שמו. מה יקרה לזוגיות אם היא לא תסכים לדעתכם?


3. הגאון העסקי שלכם מצליח, והראייה: הוא קנה דירה מחסכונותיו כשנתיים בלבד לאחר שחרורו מהצבא, והוא מתרחב בעסקיו, מקבל קו אשראי בבנק וחותם עם שותפו על ערבות הדדית להשבת חובות. השותף נקלע לחובות והבנק מתחיל באמצעי מימוש ומגיע בידו הארוכה גם לדירת בנכם.


ישנן עוד מספר דוגמאות, ומשרדי מטפל בכמה וכמה מהן. סיפורים אנושיים שהיו יכולים להסתיים אחרת בלי אסון כלכלי, בלי מתחים נפשיים ובלי להאשים אף אחד במה שהוא לא עשה.


פתרון כלכלי יעיל והגנה מפני חובות שונים


אז מה לעשות? לקחת משכנתא ולרשום אותה על שמכם. המשכנתא שמימנה לכם את הרכישה, המשכנתא שאותה אתם משלמים מדי חודש בחודשו מתוך דאגה לעתידו הכלכלי של ילדכם, רישומה בטאבו יגרום בכל המקרים דלעיל ובאחרים שבנכם לא ימכור הדירה ללא הסכמתכם וידיעתכם, שבתכם לא תאבד דירתה לידוע בציבור שלה ושהגאון העסקי שלכם יימנע מניסיון של נושים להשתלט על הדירה.


אמרו מעתה: משכנתא למען ביטחון ילדינו!


משכנתא כבטוחה


משכנתא נרשמת בטאבו להבטחת פירעונה, כך שאם לקחתם עורך דין מקצועי שעיסוקו בתחום המשכנתא תוכלו בנוסף אפילו לרשום הערת אזהרה לטובתכם בגין הסכם הלוואה או מתנה, הקובע את תנאי ההלוואה או המתנה שיערך במקצועיות, כך שביום פקודה הדירה תישאר בחזקת הצד שנתן, על ידי ההסכם שתערכו ביניכם לילדכם. דבר זה ניתן לעשות אף אם כל הכסף הגיע מהון עצמי ללא משכנתא.


מצב נוסף שבו אני נתקל רבות בייעוץ שאני נותן במשרדי לבני זוג, הוא כאשר בני זוג חיים ביחד ואף עשו הסכם ממון בתחילת דרכם המשותפת, כאשר אחד מבני הזוג רכש את הדירה שבה הם מתגוררים יחדיו ובן הזוג השני לאחר כמה שנים רוצה להרגיש שותף מלא בזוגיות, ולכן החליטו שניהם לשפץ את הנכס, כאשר בן הזוג השני מוציא מכספי חסכונותיו על שדרוג הדירה. אידיאלי.


מה יקרה לדעתכם כאשר דרכם תיפרד? ערך הדירה עלה והצד הרשום כבעל הנכס הרוויח אלא אם הצד השני היה לוקח כספים מהבנק ורושם משכנתא לטובת הבנק והסכם הלוואה, עם הערת אזהרה לטובתו.


יהיה מי שיגיד שמשכנתא עולה כסף. להלן תשובותיי על כך:


1. כספים פרטיים צריך להפקיד בהשקעות סולידיות כגון תוכנית חיסכון, ולא בנכס או בסחורה שאינה רשומה על שמך, כי העיקרון המנחה - שמירה על הקיים ללא סיכונים מיותרים, אלא אם אתה מבין ובנוי לכך. הדבר נכון בכל השקעה. יש צורך בבטוחה, שאם לא כן, הרי כספך בסכנה. לכן במקרה מעין זה אפשר וצריך לגשת לעורך הדין שעשה את הסכם הממון לקבלת תוקף משפטי ולעדכן את ההסכם שנערך כבטוחה.


2. כיום עלות גיוס הכסף היסטורית זולה, לכן רוצו לבנק לקבל משכנתא המשמשת כבטוחה. לחלופין ולהוזלת המשכנתא ולבדיקה מקצועית לקבלת משכנתא המתאימה לצורכיכם המשתנים ולא לצורכי הבנק, קחו ייעוץ מקצועי מחברה או מעורך דין המתמחים בכך. אמרו מעתה, משכנתא טובה - בטוחה זולה.


ככל שאדם יכלכל מעשיו בטרם ירכוש דירה ויתייעץ עם עורך דין שייתן חוות דעת מקצועית ומדויקת המתאימה למצבו, הרי הסיכוי לטעויות קטן ועלות ההליך קטנה לעין שיעור מהתועלת שתצמח לו.


עורך הדין גורפיין שמואל, מומחה בדיני מקרקעין, חוזים, התחדשות עירונית ותמ"א 38 ומימון עסקאות נדל"ן מורכבות ומנהל פורום משכנתא באתר LawGuide.