צוואה הדדית היא למעשה חוזה בין בני הזוג באשר לחלוקת העיזבון שלהם לאחר פטירתו של כול אחד מהם מבלי שבן הזוג הנותר יוכל לשנות או לתקן את צוואתו.

 

בתיקון חקיקה מס 12 לחוק הירושה הוסף סעיף 8א העוסק בצוואות הדדיות.

 

8א. (א) בני זוג רשאים לערוך צוואות מתוך הסתמכות של בן הזוג האחד על צוואת בן הזוג האחר; צוואות כאמור יכולות להיעשות בין אם הזוכה על פי כל אחת מהצוואות הוא בן הזוג ובין אם הוא גורם שלישי, בין בשני מסמכים שנערכו באותה עת ובין במסמך אחד (בסעיף זה – צוואות הדדיות).

 

(ב) לביטול צוואה הדדית לא יהיה תוקף אלא אם כן יתקיים אחד מאלה:

 

(1) בחייהם של שני בני הזוג – המצווה המבקש לבטל את צוואתו ימסור הודעה בכתב על ביטול הצוואה למצווה השני; נמסרה הודעה כאמור, בטלות הצוואות ההדדיות של שני המצווים;

 

(2) לאחר מות אחד מבני הזוג –

 

(א) כל עוד לא חולק העיזבון – בן הזוג שנותר בחיים ומבקש לבטל את צוואתו יסתלק שלא לטובתו, לטובת ילדו או לטובת אחיו של המוריש, מכל מנה או מכל חלק בעיזבון שהוא אמור לקבל לפי הצוואה ההדדית של המצווה שמת;

 

(ב) לאחר חלוקת העיזבון – בן הזוג שנותר בחיים ומבקש לבטל את צוואתו ישיב את כל שירש לפי הצוואה ההדדית לעיזבון, ואם השבה בעין בלתי אפשרית או בלתי סבירה – ישיב את שווי המנה או החלק בעיזבון שירש;

 

(ג) הוראות סעיף קטן (ב) יחולו אם אין בצוואות ההדדיות הוראה אחרת, ואולם הוראה השוללת לחלוטין את הזכות לבטל את הצוואה בחיי שני בני הזוג – בטלה.

 

סעיף 8א מאפשר למעשה עשיית עסקאות בירושה והוא נוגד את סעיף 8 לחוק האוסר על עשיית עסקאות בירושה.

 

(8(א) הסכם בדבר ירושתו של אדם וויתור על ירושתו שנעשו בחייו של אותו אדם — בטלים

 

( (ב) מתנה שאדם נותן על מנת שתוקנה למקבל רק לאחר מותו של הנותן, אינה בת-תוקף אלא אם נעשתה בצוואה לפי הוראות חוק זה.

 

העיקרון החשוב ביותר בצוואה הדדית הוא עיקרון ההסתמכות שהוא העיקרון הראשון במעלה בדיני החוזים. כל אחד מבני הזוג מסתמך על הסכמתו של בן הזוג השני באשר לחלוקת העיזבון לאחר פטירתו בן זוגו , כאשר שניהם ילכו לבית עולמם. לדוגמא: יצחק ורבקה הסכימו ביניהם בצוואה הדדית שכול אחד מהם ירש את רכושו של רעהו ולאחריהם ירשו את רכושם ילדיהם יעקב ועשיו בחלקים שווים. יצחק נפטר ראשון ואת רכושו ירשה רבקה. בעוד רבקה בחיים הלך עשיו לרעות בשדות זרים והתמכר לסמים קשים. רבקה רוצה לשנות את צוואתה ולהדיר את עשיו מהירושה. החוק אינו מאפשר לה לעשות זאת עקב החוזה (הצוואה ההדדית) שכרתה עם יצחק.

 

מעשה עריכת הצוואה ההדדית מבטא את גמירת הדעת המשותפת של הצדדים באשר לחלוקת עיזבונם עובדה המבטאת מפגש רצונות שהוא יסוד מוסד בדיני החוזים.

 

היותה של הצוואה ההדדית חוזה בין שני צדדים מנוגדת לחלוטין לעיקרון חופש ההורשה המתיר לאדם לשנות את צוואתו בכל עת שיחפוץ בכך. כידוע צוואתו האחרונה של אדם היא הקובעת כיצד יתחלק עיזבונו.

 

על פי הדין כול עוד שני בני הזוג בחיים זכותם לבטל את הצוואה. אם ביטל צד כלשהו את צוואתו במהלך החיים של שני בני הזוג צוואתו של בן הזוג השני תהיה בטלה. בדרך כלל מבטיחים בני הזוג את רכושם אחד לשני באופן הדדי ולאחר מכן ליורשים אחריהם.

 

ניתן לדמות צוואה הדדית לחוזה לטווח ארוך כאשר העתיד הוא בלתי צפוי ולא קיימת בחוזה גמישות לשינויים בהתאם לנסיבות המשתנות. ביטול הצוואה ההדדית לאחר פטירת אחד מבני הזוג מחייב את בן הזוג הנותר להשיב את הרכוש שירש על פי הצוואה לעיזבון בן הזוג הנפטר (סעיף 8א(ב)(2) לחוק הירושה.

 

התיקון לחוק לא מתייחס לתוצאות ביטול הצוואה ע"י בן הזוג הנותר, לא ברור האם בכך מתבטלת גם צוואתו של הנפטר והרכוש מתחלק על פי דין, או לחילופין יעבור ליורש הסופי על פי צוואת הנפטר. באופן פרדוקסלי יתכן מצב בו יועבר הרכוש ליורש שאותו רוצה הנותר בחיים להדיר מהעיזבון.

 

המסקנה העיקרית מהאמור לעיל הוא שהתיקון לחוק שאפשר עריכת צוואות הדדיות יצר אתגר רציני בפני בית המשפט. לצורך פתרון הניגודים בין חופש ההורשה מחד ודיני החוזים מאידך יהיה על בית המשפט לייבא אל דיני הירושה כלים מחוקים אחרים ובעיקר מדיני החוזים.

 

כדי למנוע מצב בו בית המשפט יפרש את הדברים באופן אחר מכוונתם של המצווים, יש לנסות לחזות את כול הסיטואציות האפשריות, ולערוך את הצוואה, ככול שניתן, כך שימנעו ספקות בקשר לכוונת הצדדים, זאת, בסיוע עורך דין המתמחה בתחום הירושות והצוואות.
 


עודכן ב: 18/02/2013