משא ומתן משפטי לחתימת הסכם, סוף מעשה במחשבה תחילה!

 

 

בדקנו את הדירה, סגרנו מחיר, החלטנו שהולכים על זה, עכשיו צריך לנסח הסכם, החתימה על הסכם לרכישת הדירה הוא אחד השלבים החשובים בעסקה כולה, ההסכם כולל סעיפים רבים וחשוב להכיר אותם מראש ולבוא מוכנים.

 

זיכרון דברים- זהירות!! - מדובר בהסכם בדרך כלל קצר הכולל את עיקרי הדברים עליהם סיכמו שני הצדדים – הקונה והמוכר, בעצם מדובר בהסכם מקדים להסכם המפורט שייחתם בהמשך הרכישה, לכן חשוב לציין שזיכרון דברים דינו כהסכם לכל דבר!!! וחתימה עליו מצמצמת את אפשרויות המיקוח בהמשך הדרך, מומלץ להימנע מחתימה על זיכרון דברים באופן פזיז, ויש להתייעץ עם בעל מקצוע בטרם החתימה על זיכרון הדברים.

 

עכשיו להסכם - ההסכם צריך לכלול את כל הפרטים עליהם סיכמו הצדדים, גם כאלו הנראים בשלב זה כפעוטים ועם משמעות בעלת ערך זעום. בהסכם יצוינו סעיפים כגון מועדי התשלום, הערך המשולם בכל מועד, התנאים עליהם מתחייבים הצדדים בכל שלב, מועד מסירת הנכס, הגדרת אחריות לביצוע פעולות נדרשות והמצאת מסמכים ועוד ועוד...

 

כל אלו ועוד הנם הנושאים והשאלות עליהן יינתן מענה בעת ניסוח ההסכם. ניסוח ההסכם בצורה הנכונה, הוא בעצם בנית מכלול שלם של העסקה, שנותן מענה לכל שלב בעסקה, ומתייחס לנתונים שנאספו לגבי המוכר והקונה, הנכס, ודברים נוספים.

 

 

קיימים הסכמים ומנגנונים הסכמיים רבים ומגוונים, כל מנגנון או שילוב בין מנגנונים מתאים לסיטואציה שונה.חשיבה יצירתית של מנסח ההסכם יחד עם הצדדים להסכם, בדרך כלל תאפשר לתת מענה לכל בעיה.

 

להסכם יש גם נספחים, באופן כללי ישנם שני סוגים של נספחים, נספחים המשמשים לביצוע ההסכם כמו - ייפויי כוח, בקשה לרישום הערת אזהרה, שטרות מכר וכדו', ונספחים שמשמשים כהסבר להסכם כמו לדוגמא – רשימת ריהוט, תשריט של הנכס, וכדו',. טיפול והקפדה על ניסוח נכון של הנספחים בשלב ניסוח ההסכם, יקל מאוד על ביצוע ההסכם ויחסוך בעתיד התרוצצויות ואי נעימויות מיותרות.

 

חשוב לזכור, שהסכם צריך לקחת מקדמי בטחון. תמיד כדאי גם לשאול (גם אם כרוך אולי במעט אי נעימות) מה יקרה אם...?, לדוגמא - אם לא נספיק לקבל משכנתא בזמן,או מה יקרה?, אם המוכר לא יפנה את הדירה בזמן, לכל השאלות האלו צריכה להיות תשובה בהסכם.

לסיום - חשוב להכיר את החוזה לפני שחותמים עליו. לכן, אל תמהרו לחתום על החוזה. קחו את החוזה הביתה ועיינו בו היטב לפני החתימה, קבלו חוות דעת של אנשי מקצוע מטעמכם, על החוזה: עורכי דין, מהנדסים או אדריכלים.

 

ודאו כי כל הבטחה או הבנה שבעל-פה שהייתה ביניכם ובין הצד השני כתובה בחוזה באופן ברור.

 

מומלץ לחתום על החוזה אצל עורך/ת דין. ומומלץ שעורך הדין יהיה מתחום הנדל"ן.

 


עודכן ב: 02/05/2013