השבת תגמולי יתר - נושא חמור זה הפך להיות אקוטי בשנים האחרונות כי משהב"ט הפך את הנושא לקרדום לחפור בו ותודה לצ'יקו מנשה שעוסק בו כי הוא חשוב מאוד!!


דרישת משרד הביטחון להשבת סכומים ששולמו ביתר הינה לצערי בשנים האחרונות הליך נפוץ במקומותינו, הליך בן משה"ט עושה שימוש באופן תכוף.


נכים רבים מגיעים אלי בבקשה לעזרה וטיפול משפטי, עקב פנייה של משהב"ט/אגף השיקום, והודעה לקונית כי קיבלו שנים תגמולים ביתר וכי העליהם להשיב.


משהב"ט אינו עוצר שם - אלא מקזז חד צדדית את התגמולים ללא אישור הסכמה ולפעמים ללא הודעה מוקדמת (הרי מחשבי הגמלה והשליטה בידיו) מתגמולו של הנכה בסכום של אלפי ש"ח, סכום שיכול להגיע לחלק ניכר מגמלת הנכות.


הנכה שכבר שנים חיי על התגמולים והשתמש בהם למחייתו ולבניין משפחתו עומד נדהם למול שוקת ריקה כשהוא מזועזע והמום,
חלק הנכים שלקחו משכנתאות והלוואות על בסיס התגמולים אינם יודעים איך להתמודד עם הרעה הזו ונכנסים למצוקה כלכלית קשה ומעיקה.


משהב"ט שחישב, אולי בטעות, את ההטבות גובה מהנכה את הכספים ששילם ביתר עד ל-7 שנים לאחור שהוא גבול ההתיישנות (גם עניין זה צריך להיבדק בשבע עיניים כולל בסיס החישוב וההנמקה) או את ההטבות כשהוא מגלגל עיניים וטוען כי "מדובר בכסף ציבורי", וגובה מהנכים מאות אלפי ש"ח.


הנכה האומלל שאינו יוע ברוב המקרים איך חושב תגמולו ומה הנכנס בתלוש הוא שנכנס, מוצא עצמו במצב מצוקה נוראי.


המצב החוקי הוא בלתי אפשרי, מזעזע ובלתי ניתן לסבול אותו - נכון אלה כספי ציבור, אך מדוע ישלם הנכה את טעויות הגוף הציבורי ששילם לו (חשוב להגיד לכאורה) סכומים הגבוהים מאלה המגיעים לו.


מדוע הנכה הוא שמשלם את הטעות בחייו במשפחתו, ומדוע מערכת חישוב התגמולים אינה שקופה לנכים שלרובם אין מושג איך מחושבים תגמוליהם!


מה אפשר לעשות?


יש חובה לקבוע כי אם אין מדובר במעשה מכוון של הנכה או מחדל חמור ולנכה לא היה חלק בטעות שנעשתה על ידי הגוף המנהלי, לא יאולץ הנכה להשיב הכספים.


יש חובה לקבוע תקרה שלא תעלה על 10% מגובה התגמולים השוטפים של הנכה.


על משהב"ט לחקור ולדון משמעתית במקרים כאלה ולבדוק מדוע נעשים מחדלים אלה.

 

 


עודכן ב: 03/03/2015