"אהבה היא אי שפיות זמנית שניתנת לריפוי על ידי נישואין", כך קבע הסופר האמריקאי אמברוס בירס. זוהי אהבה או נכון יותר התאהבות, אי שפיות זמנית.


בזמננו המודרניים מוסד הנישואין איבד את הבלעדיות שהייתה לו על יחסי בני זוג, ונולדה זוגיות מסוג אחר, מוסד הידועים בציבור. אבל את האהבה לא החליף רגש אחר, והיא נותרה המניע העיקרי גם במוסד הידועים בציבור.


רבים וטובים בוחרים להימנע מהמוסד הקרוי נישואין ומהכפיפות שהוא יוצר לגוף כמו הרבנות, שהוא זר ומוזר לאורחות חייהם, ובוחרים בחיים כידועים בציבור.


מעבר לזיקוקים ולתחושה הטובה שמביאה עמה התאהבות, יש ביחסי ידועים בציבור כמה היבטים נוספים שכדאי לתת עליהם את הדעת.


ידועים בציבור צריכים לערוך הן צוואה והן הסכם ממון


רבים וטובים כמו גם רבות וטובות נכנסים למעמד של ידועים בציבור כשהם בעלי רכוש, ולפעמים כשיש להם ילדים מסיבוב קודם של זוגיות. במקרים כאלו פעמים רבות בני הזוג רוצים להפריד בין נכסיהם והם עורכים ביניהם הסכמי יחסי ממון וגם צוואות. אל תשכחו שצריך את שניהם, אחרת זה ללכת עם ולהרגיש בלי, מכיוון שכל אחד מהם נותן הגנה חלקית בלבד.


כדאי לערוך הסכם יחסי ממון וצוואה כמה שיותר מהר. אין בעיה לערוך צוואה מכיוון שזוהי פעולה שלא צריך את הצד השני כדי לעשותה. אך לגבי הסכם ממון ישנן מספר בעיות:


א. מתי לערוך אותו? בשיחת הטלפון הראשונה? בדייט הראשון? אחרי שלוש שנים?


ב. איך להעלות הנושא, ולהימנע מ"לא נעים לי" או "לא רוצה ליצור משבר"?


אתם בטח זוכרים את הפרסומת בטלוויזיה בעניין העישון הפסיבי על אלו ש"מתו מבושה". כדאי שתזכרו כי אם לא תערכו הסכם יחסי ממון במועד, אתם עלולים להיות כמותם.


לפני שאדון בשאלות הללו, עוד לא דיברתי על הסיכון. האם כדאי להרוס את גן העדן שהתחיל להיווצר פה עם עניין גשמי כמו הסכם ממון? התשובה היא כן רבתי!


למה כן? מכיוון שבהיעדר הסכם עלול בן הזוג לטעון כי הייתה כוונה לשתפו ברכוש של בן הזוג, ואם זה חלילה הולך לעולמו, הטענה היא מחצית הרכוש שייכת לידוע בציבור, עוד לפני שבודקים צוואה.


נניח שהשלמתם עם המצב. בכך לא תמו צרות ילדיכם, מפני שלגבי החצי השני, היורשים לפי חוק הם בן הזוג והילדים, ומכיוון שידוע בציבור הוא בגדר בן זוג הנה הלכה לה עוד רבע דירה ככה סתם. כלומר, בלי הסכם ממון, הסיכון המרבי הוא ששלושת רבעי מעזבונכם ייפרד לשלום מילדיכם. עכשיו תחליטו אתם אם הסיכון שקול כנגד אי הנעימות שכרוכה בהעלאת העניין מול הידוע בציבור.


מתי לערוך את הסכם יחסי הממון?


כמה שיותר מהר כמובן. לא הייתי מציע להגיע לפגישה הראשונה או השנייה עם הסכם יחסי ממון ועורך דין מעונב לצדכם, ואין היום מבחן מדויק של תקופת זמן שאחריה אתם ידועים בציבור, אבל ככל שהיחסים מתפתחים והקשר מתייצב ואינו בגדר "פלירט" זמני, זה הזמן לפעול.

 

איך להעלות את הנושא?


מאוד בעדינות. כדאי למצוא את הרגע המתאים והמקום המתאים. אל תעלו את הנושא כבדרך אגב, אלא בקשו לקבוע פגישה ואותה הקדישו לנושא הזה. הקפידו בתחילתה ובסיומה להדגיש את אהבתכם לבן הזוג ורצונכם לנהוג בהגינות. הסכם יחסי ממון יכול לא רק להפריד רכוש אלא גם לקבוע שחלוף הזמן או לידת ילד משותף מקנים חלקים מסוימים ברכוש לידוע בציבור, הכול בהתאם לרצונות, להסכמות ולמצב הכלכלי של שני בני הזוג ואולי גם של ילדיהם.


מובן שניתן בהחלט גם להשאיר רכוש מרצון לידוע בציבור, אחרי זוגיות טובה וארוכת ימים.


ולסיכום (נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות החריזה בלבד):


גבר, הינך מאוהב!
רצוי שתהיה מחושב.
לוחשת: "אוהבת אני מאוד אותך
אותך אהובי, מה פתאום רכושך?".

 

והאהבה כידוע כמו סם משכר
הנוטל ממנה על שפיות מוותר.
השימוש בתבונה הוא רק המלצה
הרגש בעמדת השליט כאן נמצא.

 

הסכם הממון הקפד נא לחתום
הגנה על ילדך לכשיהיה הוא, יתום
כי אם אצלך, ה"לא נעים" יגבר
יתום מרושש יהיה הוא, מחר.