כאשר אדם נופל במקום ציבורי וכתוצאה מכך נגרמים לו נזקי גוף, יתכן כי הוא יהיה זכאי לפיצוי כספי בגין נזקי גוף אלה. הפיצוי יכול להינתן לא רק בגין נזק המותיר את הנפגעים עם אחוזי נכות, אלא גם בשל נזקים אשר הסבו לנפגע כאב וסבל בלבד.


לשם כך, יש לשאול ולבדוק האם הבעלים או המחזיקים בפועל של המקום הציבורי התרשלו, ואם כן, האם כתוצאה מהתרשלות זו התרחשה התאונה.


קיימות דוגמאות רבות למפגעים בטיחותיים כגון מדרכות משובשות, בור ביוב פתוח, מדרגות לא תקינות, גדר בטיחותית לא תקינה, העדר תאורה מספקת וכיוצא באלה. כדאי לדעת שכמעט בכל מקום קיים תמיד מי שאחראי, לכן לא כדאי לשלול על הסף את הסיכוי לקבל פיצוי.

 

מי אחראי לבטיחות שלי?

 

הרשויות המקומיות, למשל, אחראיות על פי דין לשטחים הציבוריים המצויים בתחומן, בין אם מדובר בכביש או במדרכה, בגן ציבורי או במדרחוב.

 

החוק קובע למשל, בעניין הרחוב, כי על העירייה מוטלת החובה: "לדאוג לתיקונו, ניקיונו, הזלפתו, תאורתו וניקוזו של רחוב שאינו רכוש הפרט, וכן למנוע ולהסיר מכשולים והסגת גבול בו".

 

על העירייה אף לנקוט אמצעי זהירות נאותים נגד תאונות בשעת בנייתם או תיקונם של רחובות, ביבים או תעלות.

 

על בעל המקרקעין מוטלת החובה למנוע מפגעים שעלולים לסכן את הציבור שעובר או מוזמן למקרקעין. אי הקפדה של בעל מקרקעין על תחזוקה הולמת של המקום אשר סיכנה את העוברים והשבים או את המוזמנים למקום וגרמה לנזק, תחויב גם היא בפיצוי.

 

על כן, אדם אשר נפגע ברחוב, כתוצאה מהימצאותו של מכשול כלשהו על המדרכה או על הכביש, או שנפגע בשהייה בפארק מים, פארק שעשועים, בבית מלון, במסעדה, גינה ציבורית, אולם קולנוע, גן חיות, קניון או בכל מקום ציבורי אחר, זכאי לקבל פיצוי כספי בגין נזקי הגוף שנגרמו לו.

 

הפיצוי יינתן ישירות מבעל המקום או הרשות המקומית אשר בתחום שיפוטה אירעה התאונה, או באמצעות חברת הביטוח המבטחת אותה.

זכאות זו כרוכה בשאלה האם המחזיקים במקרקעין או המפעיל של המקום התרשלו ובשל כך נגרם מפגע בטיחותי אשר הביא לנפילה.


במידה ונפגעת כתוצאה ממכשול שבתחום אחריותה של רשות ציבורית מומלץ לפעול כך:

 

1. לאתר מהו המחדל או המפגע אשר גרם לאירוע ולצלם אותו מיד לאחר האירוע. יש לצלם בצורה מדויקת, מכמה זוויות ולעתים יש להוסיף בתמונות חפץ כלשהו אשר יסיע להמחיש את גודל המפגע. כמו כן, יש לדאוג לציון היום והשעה של הצילום.

 

2. לאסוף נתונים על כל העדים שראו את המקרה: שמות, טלפונים וכל פרט שיוכלו להעיד עליו לטובתכם. רצוי לגבות מהם עדות באמצעות עו"ד וסמוך ככל האפשר למועד האירוע.

 

3. לצלם את הפגיעה בגוף, כל דימום, שריטה וכדומה, בצירוף התאריך לצילום.

 

4. לפנות לטיפול רפואי בחדר המיון או בקופת החולים ולמסור את פרטי התאונה. יש להקפיד לציין בכל ביקור רפואי את מקרה הנפילה בשטח הציבורי, לפרט על כל הכאבים וההגבלות כתוצאה מהפגיעה ולהקפיד לאסוף את כל החומר הרפואי הקשור בפגיעה, כולל דו"חות סיכום מהרופאים, מרשמי תרופות, קבלות על הוצאות רפואיות וכל מסמך שקשור לנפילה. רצוי לבצע כל טיפול רפואי שהרופאים מורים עליו, ולשמור על התיעוד הרפואי.

 

5. באם מדובר על מרחב ציבורי עירוני, יש להתקשר למוקד העירוני או למחלקת פניות ציבור ברשות המקומית , למסור פרטים ולקבל מספר פנייה, ואת שם הנציג שטיפל בפנייה. באם האירוע התרחש במקום פרטי, כגון קניון, בית מלון וכדומה, אז יש לפנות לקצין הביטחון או לשירות הלקוחות.

 

6. אין לשוחח עם חוקרים מטעם חברות הבטוח השונות בטרם התייעצות עם עו"ד, אין לחתום על מסמכים או טפסים כלשהם ואין ליזום פניות לגורם כלשהו ללא התייעצות קודמת.

 

7. להתייעץ עם עו"ד המנוסה בתביעות נזיקין.

 

ומהו גובה הפיצויים שמקבלים נפגעים?

 

גובה הפיצויים מורכב מעוצמת הפגיעה והנזק שנגרם לנפגע, כמו כן גיל הנפגע הוא קריטריון חשוב. ככל שהנפגע צעיר יותר, כך יקבל פיצוי גבוה יותר. ישנן תאונות שלא מתגבשות לכדי נכות, אבל הן גורמות כאב וסבל. כדאי לדעת שגם על כך הנפגע זכאי לפיצוים של אלפי שקלים, בהתאם לנסיבות.

 

מאמר זה מנוסח באופן כללי, ובשום אופן הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי. על הנפגע למהר ולפנות בראש ובראשונה לטיפול רפואי ולאחר מכן לייעוץ מקצועי ע"י עו"ד העוסק בתחום, שכן כל מקרה לגופו ולא כל חבלה זהה לחברתה. יש להתאים את מהלך ביצוע הטיפול בתיק לכל תאונה בצורה נפרדת.