אנשים רבים המעוניינים להיות עצמאים וחושקים בפתיחת עסק עצמאי עם שותפים, מוצאים עצמם בשלבים הראשונים בשאלה כיצד עליהם להתאגד, מהם היתרונות והחסרונות של כל צורת התאגדות וכיצד עליהם להסדיר את זכויותיהם וחובותיהם כלפי התאגיד.


כידוע, ישנם מספרי סוגי דרכי התאגדות המתאימים לשותפים, אשר מטרתם היא להשיא את רווחי התאגיד. הנפוצים ביותר לשם כך הם התאגידים הבאים:


1. שותפות או שותפות מוגבלת.

2. חברה פרטית או חברה ציבורית.

3. חברת חוץ.


כידוע, לתאגיד אישיות משפטית מלאכותית ועצמית, אשר נושאת בזכויות ובחובות עצמאיות מיום הקמתה ועד יום סגירתה.


היתרונות בהקמת חברה בערבון מוגבל


נעסוק להלן בדרכי איזון הזכויות והחובות של בעלי המניות בחברה בערבון מוגבל, וביתרונות של חברה בע"מ.


תחילה חשוב להבהיר כי כל אדם יכול להקים חברה, ובתנאי שמטרתה אינה לא מוסרית, לא חוקית או בניגוד לתקנות הציבור.


חברה משמשת כאישיות משפטית נפרדת לכל חובה, זכות או פעולה הקשורות לאופייה וטבעה. יש לה קיום משפטי נפרד מבעלי מניותיה ואף מאלו הפועלים בשמה, וקיומה מתחיל ביום התאגדותה אשר מצוין בתעודת ההתאגדות.


חברה בערבון מוגבל מגנה על בעלי מניותיה, מאחר שכידוע, הכלל הוא כי בעלי המניות אינם חייבים באופן אישי בחובותיה, למעט במקרים חריגים.


קביעת תקנון חברה ספציפי


תקנון החברה הוא מסמך היסוד החשוב ביותר של החברה. התקנון קובע במפורשות את מהות החברה ומהווה את הבסיס של החברה.

התקנון נועד להסדיר את מערכות היחסים בין בעלי המניות, בינם לבין עצמם, ובינם לבין החברה. בעצם, התקנון הוא חוזה לכל דבר בין בעלי המניות, בינם לבין עצמם ובינם לבין החברה.


כמו כן, לאור חופש החוזים, ניתן לקבוע בתקנון הוראות ספציפיות באשר למהות פעולות החברה, דרישה לרוב מסוים לצורך אישור סוג החלטות מסוים, פעולות אשר יהיו אסורות על החברה, סוגי המניות, חלוקת דיבידנדים וכדומה.


אנשים רבים מפחיתים מחשיבותו של התקנון ופותחים חברה אשר מאמצת את התקנון "המצוי" והסטנדרטי, מבלי שהם מסדירים את זכויותיהם וחובותיהם כלפי החברה, כפי שסיכמו עם השותפים מבעוד מועד.


שימוש בתקנון המצוי הוא מקור לבעיות רבות בעתיד, כאשר השותפים לא מסכימים על החלטה כזו או אחרת, דרכי ניהול החברה, השקעת זמן בפיקוח על החברה ואף כאשר מתעוררים כשלים בחברה ואופן פירוקה.


אנו ממליצים בחום לא להסתפק בתקנון המצוי ולערוך תקנון ספציפי, בהתאם לצורכי החברה, בהתאם לאופי החברה ובהתאם למוסכמות בין הצדדים.


עריכת הסכם מייסדים מבעוד מועד


רבים שמעו על המונח "הסכם מייסדים" באופן עמום ולא קונקרטי. הסכם המייסדים מהווה, נוסף על התקנון, חלק ממסמכי היסוד של החברה ואף משלים את התקנון. הסכם המייסדים נועד להסדיר את הזכויות והחובות של החברים אשר ייסדו את החברה בהסכם ביניהם.


ההסכם נועד להשלים את התקנון, משום שהתקנון הוא מסמך אשר מוגש לרשם החברות ומשכך צריך, במהותו, לכלול את הפרטים הנוגעים בעיקר לחברה. הסכם המייסדים הוא הסכם הנוגע לבעלי המניות ולהסדרים ביניהם בלבד. הסכם המייסדים עתיד לכלול בין היתר זכות סירוב ראשונה, מנגנון "דילול" בעלי המניות, אופן מינוי דירקטורים, חלוקת התפקידים בין החברים ועוד.


אנו ממליצים לכל חברה, למעט חברת יחיד אשר מונה בעל מניות אחד בלבד שמכהן גם כדירקטור, לערוך מבעוד מועד הסכם מייסדים. הסכם זה עלול לחסוך לצדדים סכסוכים באשר לזכויות ולחובות של הצדדים וכן לחסוך לצדדים כספים לא מבוטלים בגין ניהול הליכים בבתי המשפט, אשר היו יכולים להימנע לו היו הדברים מוסדרים בהסכם המייסדים באופן מסודר.


לסיכום, פתיחת עסק הוא מהלך המצריך מחשבה ומתן ייעוץ משפטי וחשבונאי מקדים. לכל עסק צרכים שונים ואין זה יהיה נכון להשוות את הצורך של עסקו של פלוני עם עסקו של אלמוני.


ישנם מספר סוגי תאגידים, ולכל תאגיד יתרונות וחסרונות. באופן כללי ובמרבית המקרים, עלויות התפעול של חברה בע"מ גבוהות יותר מאשר עלות של תפעול עוסק מורשה, לצורך הדוגמה. סכסוכי בעלי מניות בניהול, בתפעול, בקיום החלטות, בזכויותיהם וחובותיהם או בפירוק החברה הם דבר שבשגרה, ולצערנו נפוצים למדיי.


משרדנו נקלע לסיוע למצוקת בעלי מניות בהליכים משפטיים ארוכים ולא פשוטים, אשר היו יכולים להיחסך מבעוד מועד לו היו הדברים מוסדרים בהסכמים מתאימים בין הצדדים.


אנו ממליצים להיוועץ עם עורך דין הבקיא ברזי המשפט המסחרי ודיני התאגידים בטרם פתיחת עסק או התקשרות עם שותפים מכל סוג, לצורך מתן ייעוץ ובחינת מהות הפרטים.