יש לציין, חברה הרשומה ברשם החברות תמשיך להידרש לתשלום דמי אגרה שנתיים לרשם החברות, גם אם אין בה כל פעילות עסקית. עם זאת, לרשם החברות יש את הסמכות להטיל על חברות בעלות חוב אגרה גבוה, עיצום כספי וקנסות בשל אי תשלום האגרה השנתית.

ישנם מספר מקרים שבהם הליך פירוק החברה יידרש: פירוק מן הצדק והיושר, חדלות פירעון ופירוק מרצון.

פירוק מן הצדק והיושר


עילה זו מעוגנת בסעיף 257(5) לפקודת החברות [נוסח חדש], תשמ"ג-1983. עילה זו היא עילה כללית היכולה לטמון בחובה מספר רב של מקרים. עילה זו מאפשרת לבית המשפט שיקול דעת רחב בהחלטה האם לדעתו יש לדרוש את פירוק החברה. אין מדובר ברשימה סגורה, אלא הגדרות וקריטריונים יצירי הפסיקה. עילה זו משמשת כיום כעילה המרכזית ביותר בבקשות של בעלי המניות לפירוק חברה על ידי בית המשפט.

פירוק בשל חדלות פירעון


הגדרת חדלות פירעון מוגדרת בסעיף 258 לפקודה. מצב זה מבטא את חוסר היכולת של חברה לפרוע את החובות אשר צברה. ובמילים אחרות, כאשר סך ההתחייבויות עולה על שווי נכסי החברה. כאשר חברה מגיעה למצב זה של חדלות פירעון פירוקה למעשה ממזער את העלויות הנלוות ומונע נזקים נוספים. הליך הפירוק מביא להעדפה של הנושים בצורה ההוגנת ביותר, ומונע העדפות פסולות במקרים שבהם הנושים הם בעלי כוח או קרבה מיוחדת לאורגני השליטה בחברה.


פירוק מרצון


הסיבות להליך פירוק מרצון מעוגנות בסעיף 319 לפקודה. הליך זה הוא הליך הנפתח ביוזמת בעלי המניות, בדרך כלל, בשל הסיבה של היעדר כל פעילות עסקית, פעילות מצומצמת או חוסר כדאיות כלכלית. כדי להתחיל בהליך זה על החברה להיות בעלת יכולת לפירעון חובותיה. בהליך זה קיימים שני מסלולים: המסלול המקוצר והמסלול הרגיל.

המסלול המקוצר הוא מסלול המתאים לחברות קטנות בעלות מספר נכסים והתחייבויות קטן, ובעלות בעל מניות אחד אשר מכהן כדירקטור יחיד. במסלול זה על החברה לממש את נכסיה ולפרוע את התחייבויותיה בתוך שישה חודשים מיום הפירוק.

המסלול הרגיל הוא מסלול המתאים לכל חברה אשר אינה עומדת בגדר הנדרש במסלול המקוצר. במסלול זה על החברה לממש נכסיה ולפרוע התחייבויותיה בתוך 12 חודשים מיום הפירוק.

הפעולות הנדרשות לפירוק חברה מרצון על ידי בעלי המניות


לשם קבלת ההחלטה על פירוק מרצון יש לכנס את אסיפת בעלי המניות. בהודעה על כינוס האסיפה יש לציין כי מדובר באסיפה שנועדה לקבל החלטה בעניין פירוק החברה. ההודעה על האסיפה תהא 21 יום לפני מועד כינוס האסיפה. על ההחלטה להתפרק מרצון יש להודיע תוך שבעה ימים לאחר ההחלטה.

כמו כן, עם התחלת הפירוק החברה תפסיק לפעול, מלבד לצורך פירוק מועיל. מעמדה וסמכויותיה כתאגיד יוסיפו להתקיים עד שתתחסל, חרף כל הוראה סותרת בתקנון.


הגשת תצהיר יכולת פירעון לרשם החברות


טרם משלוח ההזמנות לאסיפת החברה על הדירקטורים בחברה לחתום על תצהיר (הצהרת כושר פירעון) כי בדקו היטב את מצבה העסקי של החברה ובאו לכלל דעה שיש בידה לשלם חובותיה במלואם תוך 12 חודשים לאחר תחילת פירוקה והצהרה זו הוגשה לרשם החברות טרם משלוח ההזמנות.

חברה בהליך פירוק, אם מבית המשפט ואם מרצון, תודיע על הפירוק בכל חשבונית או מכתב עסקי אשר יוצאים מהחברה או מהמפרק שלה. כל העברת מניותיה תבוטל, למעט העברות למפרק או בהתאם לאישורו, כמו גם כל שינוי במעמדם של חברי החברה שהתבצע אחרי תחילת הפירוק.

 

ראוי לציין כי בפירוק מרצון, בניגוד לצו פירוק על ידי בית המשפט, אין לעכב את ההליכים המשפטים הקיימים נגד החברה. אולם המפרק, בעל מניות, או כל נושה אחר של החברה רשאים לפנות לבית המשפט בבקשה לעיכוב הליכים.

לאחר פירוק עסקי החברה על המפרק לכנס אסיפה כללית. באסיפה זו יציג את הדו"ח המראה כיצד התנהל הפירוק. אסיפה זו תזומן על ידי הודעה ברשומות אשר תפורסם חודש ימי טרם כינוס האסיפה. דו"ח המפרק יישלח לרשם החברות שבוע לאחר האסיפה.

לאחר שלושה חודשים מיום מקבלת רשם החברות את דו"ח המפרק וההודעה בדבר התקיימות האסיפה תהא החברה מחוסלת והרשם ימציא אישור אודות מחיקת החברה.


יש לציין כי לצורך חיסול החברה מרישומי רשם החברות יש להציג אישורי מס מתאימים ותצהיר העדר פעילות כלכלית.

משרדנו נותן לחברות שונות טיפול כולל בפירוק חברה ומניעת המשך חיובי האגרה השנתית וביטול חוב אגרות שנתיות (כפוף למספר תנאים).

 

האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.