תקנות סדר הדין האזרחי קובעות שאפשר להגיש בקשה לעיקול זמני עוד לפני שניתן פסק דין וטרם בירור התביעה. זאת כל עוד מטרת העיקול הזמני היא להקל על מימוש פסק הדין הסופי, באמצעות ייחוד הנכסים המעוקלים ולאור קיומו של חשש להברחתם. לרוב, הבקשה לעיקול זמני מוגשת על ידי צד אחד בלבד. להלן דוגמא לכך.

 

יש לכם שאלה?
פורום גביית חובות
פורום פשיטת רגל
פורום הוצאה לפועל

 

במקרה הבא, הוגשה לבית המשפט בקשה להטלת עיקול זמני על נכסי החברה המשיבה. הבקשה הוגשה על ידי המפרק, בעקבות חוב החברה שעמד על 28 מיליון ₪. החברה התנגדה להטלת העיקול הזמני. שכן, נטען שממילא לא היה סיכוי שדרישת המפרק לתשלום החוב תצליח. יתרה מזאת, המשיבה טענה שכל דרישה אחרת לתשלום החוב לא הייתה מצליחה. זאת מאחר והחוב נפרע. עוד נטען שהמפרק הסתמך על דוחות שלא התאימו לנסיבות לצורך חישוב החוב.


החלטה


השופטת החליטה לקבל את הבקשה. היא קבעה שלו החוב באמת היה נפרע, היה למשיבה מסמכים שהעידו על כך. אולם, מסמכים אלו לא הוגשו לבית המשפט ובכלל, הטענה לגבי היעדר החוב לא גובתה בהוכחות מתאימות. זאת משום שמהמסמכים שכן הוגשו לבית המשפט עלה שבכספי החברה לא היה בכדי לכסות את כלל חובותיה אלא הם הספיקו לכיסוי החובות לבנקים, לכל היותר.


כתוצאה מכך, כל נושיה הרגילים של החברה, שסכום חובה כלפיהם היה 13 מיליון ₪, נזנחו. לפיכך, השופטת קבעה שהיה ראוי לתת סעד של עיקול זמני, על מנת להגן על נושי החברה. זאת למרות שסעד זה היה עלול להזיק למשיבה בנושאים שונים כגון התקשרויותיה עם ספקים. בסופו של דבר, השופטת נעתרה לבקשה והטילה עיקול זמני ברישום כל הנכסים, הזכויות והכספים של המשיבה, עד לגובה החוב של הנושים שהגישו תביעת חוב. תביעה זו הסתכמה ב-13 מיליון ₪ ולכן העיקול הוטל על נכסים עד שווי זה.