תאונות הדרכים הפכו בשנים האחרונות למכת מדינה של ממש. מדי שנה, נפגעים מאות ישראלים בתאונות דרכים, אם ברכב ואם ברגל. נפגעי תאונות אלו רשאים להגיש תביעה לפיצויים מהגורמים המבטחים וזאת במסגרת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. חוק זה, הידוע בשמו חוק הפלת"ד, קובע כי נפגע תאונת דרכים זכאי לפיצויי ללא קשר לשאלת האשם בתאונה.

 

תאונות הדרכים מותירות אחריהן שובל של פצועים ופגועי נפש אשר נאלצים להתמודד עם שינויים משמעותיים בחייהם לאחר התאונה. שינויים אלו יכולים להיות בדמות טיפולים ארוכי שנים, התדרדרות במצב הבריאותי, קשיים נפשיים וכדומה. כמו כן, לא אחת בני משפחה וקרוביהם של הנפגעים מהווים עדים לתאונת הדרכים.

 

בית המשפט העליון קבע במסגרת "הלכת אלסוחה" כי קרובי משפחה מדרגה ראשונה אשר היו עדים לתאונה בה נפגעו קרוביהם וחוו התרשמות ישירה מהאירוע, הינם זכאים לתבוע פיצויים מחברת הביטוח בגין הנזקים הנפשיים אשר נגרמו להם, ובכפוף להצגת חוות דעת רפואית מתאימה. דוגמא למקרה זה יוצג להלן.

 

יש לכם שאלה?

פורום תאונות דרכים

פורום נזיקין


התובע, אשר שהה בביתו, שמע על התרחשות תאונת דרכים, ויצא להשקיף מחלון ביתו על זירת האירוע. לאחר שהבין כי היה מדובר בתאונה קטלנית, הוא יצא מביתו לעבר זירת האירוע, מתוך כוונה להגיש עזרה למעורבים בה. לכשהגיע לזירת האירוע, התובע נוכח לדעת כי בין המעורבים בתאונה היו שני ילדיו, אח ואחות צעירים.

 

התובע נחשף למראות הקשים של ילדיו הפצועים. כך, התובע הבחין בביתו שפונתה מהמקום על גבי אלונקה, כאשר היא הייתה מחוסרת הכרה, מונשמת, ונמצאה בין חיים למוות, וכן בבנו אשר סבל מפציעות קשות כתוצאה מהתאונה הקטלנית. יצוין כי לאחר מספר שעות של קבלת טיפול בבית החולים, בתו של התובע נפטרה מפצעיה.

 

בעקבות החשיפה לפגיעות החמורות שנגרמו לילדיו, התובע נפגע בנפשו. כתוצאה מהאירועים האב לקה בדיכאון, ונאלץ להיעזר בטיפול נפשי ותרופתי. כמו כן, התובע סבל מפגיעה משמעותית בתפקודו היומיומי.

 

במסגרת ההליך המשפטי מול חברת הביטוח, התובע עשה שימוש בהלכת אלסוחה לצורך קבלת פיצויים על הנזק הנפשי שנגרם לו בעקבות התאונה. תביעתו בבית המשפט התקבלה, ובית המשפט פסק לו פיצויים בסך 80,000 ₪.


עודכן ב: 18/10/2012