רוב הצוואות כוללות הוראה בדבר העברת נדל"ן, מהמורישים אל צאצאיהם. בכדי שהיורשים יוכלו לרשום בעלות על נכס/י הנדל"ן, נדרשות מספר פעולות משפטיות, פשוטות לכאורה. קיימות מספר סיטואציות, בהן הירושה עשויה להכביד על היורשים, ואף לחייב אותם במיסים כבדים, עקב טעויות שנובעות מחוסר ידע או מחוסר תשומת לב. עורך דין מקרקעין, או עורך דין מיסוי מקרקעין, יוכל לבדוק ולתכנן היטב את מיסוי המקרקעין, עבור כל המשפחה, לשנים הבאות.

 

 

קבלת דירה בירושה – רישום בטאבו


כדי ששהיורשים יוכלו לבצע רישום בטאבו (לשרת רישום המקרקעין) על שמם, נדרש להוציא צו ירושה. עם המסמך המקורי ועם טופס בקשה לרישום הורשה (החתום על ידי כל היורשים), יש להציג מסמכים נוספים דוגמת אישור בדבר היעדר חובות לרשות המקומית, צילום של תעודות הזהות של היורשים, וייפוי כוח לעורך הדין.

 

מיסוי דירה שהועברה בירושה


אין צורך לצרף לבקשת הרישום בטאבו, אישור על תשלום מיסים (מס שבח). זאת, מכיוון שהחוק לא רואה את העברת הדירה בירושה, כעסקה במקרקעין, ולפיכך הוא אינו מחייב את העסקה במס שבח או מס רכישה. אין זאת אומרת שההעברה פטורה מתשלום מס שבח, אלא שתשלום המס נדחה, למועד בו תבוצע העסקה הבאה בנכס. כלומר, כאשר היורש יבקש למכור את הנכס שקיבל בירושה, ייתכן שהוא יידרש לשלם את מס שבח - אלא אם יהיה זכאי לפטור ממס שבח.

 

פטור ממס שבח


במקרה שהדירה שהתקבלה בירושה נמכרת על ידי היורש, ניתן להשתמש ב"פטור דירת ירושה". פטור זה יתווסף לכל פטור אחר שהמוכר עשוי להיות זכאי לו, והשימוש בו לא יפגע בזכות המוכר לפטורים אחרים בעתיד. כלומר - שימוש יעיל בפטור זה, מאפשר לבצע תכנון של מיסוי מקרקעין.

 

פתרונות במקרה של אי קבלת פטור ממס שבח


במקרים רבים, היורש לא עומד בכל התנאים לקבלת פטור ממס שבח במכירת דירת ירושה. עם זאת, קיימים מספר פתרונות, שיאפשרו קבלת פטור מלא או חלקי ממס שבח במכירת דירת הירושה, או במכירת הדירה הקיימת שבבעלותו טרם רישום הירושה. כך לדוגמה, היורש יוכל לבחון אפשרות של מכירת דירת הירושה, בפטור לפי דירה יחידה. לחילופין, ניתן להמתין עם הוצאת צו קיום הצוואה או צו הירושה, עד למועד נוח למוכר הדירה. פתרון נוסף הנו באמצעות העברה ללא תמורה של דירת הירושה לקרוב. פתרון נוסף הנו באמצעות הסכם חלוקת עיזבון בין היורשים.


עודכן ב: 13/07/2022