מהי נהיגה בשכרות? מי מוגדר בחוק כשיכור? על כמות האלכוהול המותרת בעת נהיגה, הליך בדיקת השכרות ותוצאותיו, תפקידו של עו"ד תעבורה בעבירות שכרות – כל זאת ועוד במאמר זה.

 


מי מוגדר בחוק שיכור?

 

 

סעיף 64ב לפקודת התעבורה מגדיר "שיכור" – כאחד מאלה:
(1) מי ששותה משקה משכר בעת נהיגה או בעת שהוא ממונה על הרכב;
(2) מי שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן;
(3) מי שבגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שקבע שר התחבורה, בהתייעצות עם שר הבריאות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת;
(4) מי שנתון תחת השפעת משקה משכר או תחת השפעת סם מסוכן, ובלבד שבבדיקת מעבדה לא נמצא שריכוז האלכוהול בדמו נמוך מהסף שנקבע בתקנות לפי פסקה (3).

 

נהיגה בשכרות- מהי כמות האלכוהול המותרת עפ"י חוק בעת נהיגה

 

- עד 50 מיליגרם של אלכוהול במאה מיליליטר של דם (נבדק באמצעות בדיקת דם).
- עד 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אחד של אוויר נשוף (נבדק באמצעות מכשיר הינשוף).

 

מה יקרה אם אסרב לבצע את בדיקת השכרות באמצעות הינשוף?

 

המלצתנו כי תבצעו את הבדיקה. סירוב לבדיקת השכרות כשלעצמו נחשב לעבירה פלילית חמורה, ומבחינת החוק, הנהג נחשב כשיכור באופן אוטומטי.

 

מה כוללת בדיקת שכרות ע"י שוטר?

 

1. נשיפה לבלון הנשיפון - אם תהיה אינדיקציה לאלכוהול בגוף הנהג, הרי שהשוטר יחל לבצע את יתר הבדיקות הרלוונטיות לנהיגה בשכרות.

 

2. בדיקת מאפיינים - לאחר שנעצרתם ע"י שוטר לבדיקת נהיגה בשכרות, השוטר יבקש מהנהג לבצע מספר תרגילים, בין היתר :
- עמידה יציבה


- הליכה על קו ישר במטרה לבדוק יציבות
- הבאת אצבע יד ימין לאף כשהעיניים עצומות
- הבאת אצבע יד שמאל לאף כשהעיניים עצומות


כמו כן, השוטר יריח את פיו של הנהג לבדוק האם יש ריח של אלכוהול!

 

 

חשוב לציין – גם אם בדיקת המאפיינים עברה בהצלחה אך מכשיר הינשוף גילה בגופכם אלכוהול בריכוז העולה על הקבוע בחוק, ניתן להרשיע את הנהג בעבירה של נהיגה בשכרות בבית המשפט.

 

 

בית משפט לתעבורה בירושלים קבע כי יש לאכוף נהיגה בשכרות מכמות של 400 מיקרוגרם ומעלה, המדינה הגישה ערעור על החלטה זו, תוצאותיו תתקבלנה בעתיד הקרוב מאוד.

 

 

3. נשיפה למכשיר ה"ינשוף" ותוצאות הבדיקה - הנהג יתבקש לבצע 2 דגימות נשיפה מלאות למכשיר הינשוף . לאחר הנשיפות , יופיעו התוצאות על צג המכשיר וייצא פלט עם נתוני הבדיקה. לפי החוק, במידה והכמות עלתה על 240 מיקרוגרם הרי שהנהג מוגדר שיכור.


לפי המצב העדכני ובשל החלטת בית המשפט בירושלים כאמור לעיל, המשטרה טוענת כי יש לאכוף עבירת נהיגה בשכרות מכמות של 290 מיקרוגרם ומעלה.

 

 

נמצאתי נוהג בשכרות ע"י מכשיר הינשוף, מה יקרה לי עכשיו?

 

1. תוזמן לשימוע בפני קצין משטרה במטרה לשלול רישיונך באופן מנהלי ל-30 ימים (אלא אם כן בוצעה תאונה ובהתאם לתוצאותיה יתכן ורישיונך יישלל ל-60 או 90 ימים).
2. ייערך שימוע גם לבעלי הרכב במטרה להשבית הרכב ל-30 ימים.
3. יוגש כתב אישום לבית המשפט בגין עבירה של נהיגה בשכרות.

 

 

מתי יעשו לנהג בדיקת דם?

 

נהג ידרש לתת בדיקת דם רק כשיש חשד סביר שהנהג שיכור ו/או לאחר תאונת דרכים.

 

השוטר נדרש להסביר לנהג מדוע הוא מתבקש לתת דגימת דם, לשאול אותו האם הוא מסכים לתת דגימת דם , במידה ויסרב, להסביר לו, כי סירוב לכך משמעו כאילו נהג בשכרות עפ"י החוק.

 

 

כפי שצוין לעיל, ריכוז האלכוהול המותר עפ"י החוק הנו עד 50 מיליגרם ב- 100 מיליליטר דם. בדיקת הדם צריכה להיעשות במקום הראוי לכך , למשל בבית חולים או במרפאה בתחומי תחנת משטרה . גורם רפואי מקצועי מוסמך יבצע את הבדיקה.

 

 

תפקידו של עו"ד תעבורה בעבירת נהיגה בשכרות / סירוב לבדיקה

 

עורך דין מקצועי יצלם את חומר החקירה שבתיק המשטרה ויבדוק בקפידה את כל אחד משלבי בדיקת השכרות.

 

 

עורך הדין יבדוק האם הבדיקה בוצעה כהלכתה, האם ההסברים הרלוונטים ניתנו לנהג, האם השוטרים מילאו את הדוחות באופן מקצועי ואמין, האם מכשיר הינשוף היה תקין בעת הבדיקה, האם המשטרה תחזקה ותפעלה את מכשיר הינשוף עפ"י הנהלים, האם הוחלפה פיית מכשיר הינשוף בין נשיפה אחת לשנייה, האם חלפו 15 דקות מרגע עצירת הנהג ועד לבדיקת הינשוף ועוד.

 

 

האם בדיקת הדם שבוצעה לנהג נערכה כראוי, האם שרשרת הבדיקה (העברת דגימת הדם מרגע הנטילה ועד הגעתה לבודק במעבדה ושמירתה) נשמרה בהקפדה?

 

 

כל תקלה בהתנהלות המשטרה ו/או במכשיר עצמו, יש בה כדי לסייע לנהג, בין אם להקל בעונשו ובין אם בביטול כתב האישום נגדו או זיכויו בבית המשפט.