ב-23 ליוני 2018 נכנסו לתוקף תקנות חדשות של משרד הבריאות המסדירות את הליך קבלת הרישיון לבעלי מקצועות הפודיאטריה והפודיאטריה הניתוחית. מקצוע פארא-רפואי זה מצטרף לשורה של מקצועות שהוכרו על ידי משרד הבריאות בשנים האחרונות: פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, דיאטנות, כירופרקטיקה, קרימינולוגיה קלינית, רנטגנאים ועוד.

 

 

משרד הבריאות אמון על מתן רישיונות עיסוק ותעודות מקצוע לכל מי שמבקש לעסוק במקצועות הרפואה והמקצועות הפארא-רפואיים בישראל. הליך קבלת הרישיון כולל בדרך כלל הגשת בקשה, הוכחת לימודים מקצועיים או אקדמיים בארץ או בחו"ל (בהתאם לדרישה), הוכחת עבודת התמחות בארץ או בחו"ל (בהתאם לדרישה) ומעבר של בחינת הסמכה ממשלתית המתקיימת פעמים בשנה.

 

 

לרישיון שני פנים. מצד אחד הוא מאפשר לבעל המקצוע לעבוד במקצוע אותו למד, במוסדות רפואיים מוכרים ולקבל שכר ודירוג בהתאם למקצוע זה. מצד שני הוא מחייב את בעל המקצוע לעמוד בדרישות שונות של משרד הבריאות כגון האיסור לבצע טיפולים שאינם מותרים למחזיק הרישיון.

 


עבור בעל המקצוע, קבלת רישיון היא אבן דרך הכרחית ומשמעותית לקריירה בתחום. היא יכולה לשנות את מסלול החיים של בעל המקצוע ולפתוח בפניו הזדמנויות מקצועיות, אישיות וכלכליות. עבור קהל המטופלים, קבלת טיפול מבעל מקצוע המחזיק ברישיון ממשרד הבריאות גם היא חשובה ויכולה לשנות חיים. כך נבטיח שאנו מקבלים את הטיפול הרפואי הטוב ביותר מהאדם אשר מתמחה בתחום.

 

 

אי לכך, ישנה חשיבות גדולה לדעת אילו מקצועות מחויבים ברישיון משרד הבריאות וכיצד ניתן לקבל רישיון זה. חשוב גם לפנות לייעוץ משפטי במידה ונתקלים בבעיות בהוצאת הרישיון המיוחל.

 


אז מי הוא פודיאטר ומה הכשרתו?

 

הפודיאטר הוא מומחה לבעיות בכף הרגל והקרסול, מפתרון בעיות בעור כף הרגל, יבלות, פטריות, זיהומים, ציפורן חודרנית ועד התאמת מדרסים, ביצוע ניתוחים בכף הרגל וטיפול בעצמות ובמפרקים בכף הרגל (לכך יוכשר פודיאטר מנתח). הפודיאטר יכול גם לבצע טיפולים הייחודיים לאנשים הסובלים מכף רגל סוכרתית. למרות שרבים פונים לטיפול קוסמטי עבור בעיות בכף הרגל, למעשה הפודיאטר הוא זה המוסמך לטפל בבעיות אלו.

 


פודיאטר הוא מי שלמד את המקצוע במשך 3-4 שנים וכן ביצע התמחות בתחום. נכון להיום אין בארץ בית ספר שבו ניתן ללמוד את מקצוע הפודיאטריה ולכן כלל הפודיאטרים שרוצים לעבוד בישראל למדו או צריכים ללמוד בחו"ל. כחלק מקבלת הרישיון בישראל משרד הבריאות צריך להכיר בתואר שבוצע בחו"ל. כמו כן על מנת להשוות את התואר לתואר אקדמי ישראלי מבחינת הדירוג והשכר יש לבצע הערכה ושקילות של התואר בגף להערכת תארים במשרד החינוך.

 


מה קובעות התקנות החדשות?

 

על פי חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות, 2008, המבקש לעסוק כפודיאטר או כפודיאטר מנתח בישראל צריך לקבל רישיון או תעודת מקצוע ממשרד הבריאות. התקנות החדשות קובעות כי על מנת לקבל רישיון, על כל פודיאטר לבצע "עבודה בפיקוח" שהיא למעשה תקופת התמחות בת חצי שנה שתיעשה בבית חולים מוכר ובפיקוח מנהל מחלקת אורתופדיה באותו בית חולים. כמו כן התקנות קובעות אילו פעולות הפודיאטר נדרש להוכיח שביצע במהלך הכשרתו ועיסוקו בחו"ל. עוד קובעות התקנות את הפעולות שפודיאטר (ופודיאטר מנתח) רשאי לבצע במסגרת טיפולו בכף הרגל של מטופל ומכללא את הפעולות שאינו רשאי לבצע (למשל לרשום תרופות).

 

 

בכך מצטרף מקצוע הפודיאטריה לשלל המקצועות הפארא-רפואיים שאוסדרו על ידי משרד הבריאות. מומלץ כאמור להסתייע בייעוץ משפטי אצל עורך דין המומחה בתחום לכשמתעוררות בעיות הקשורות להוצאת הרישיון.