ביום 31.10.2018 נחקק בישראל חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, תשע"ט-2018[1] אשר לראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל קובע חובת רישיון עבור כל מעון פרטי לתינוקות ופעוטות עד גיל 3.[2] קבלת הרישיון מותנית בעמידה במספר תנאים, ביניהם הוכחת העדר עבר פלילי (רלוונטי) אצל כל עובדי המעון ובעלי המעון, ווידוא כי מיקום המסגרת מתאים לשהייתם של פעוטות, ביצוע הדרכה בנושא עזרה ראשונה לכל עובדי המעון והתקנת מצלמות במעון. [3]

 

העסקת עובדים במעון כפופה לאישור הממונה על מעונות היום במשרד הרווחה

 

כמו כן החוק קובע הוראות לעניין העסקת עובדים במעון או התקשרות עם נותני שירותים במעון. על פי החוק, לא יועסק אדם במעון ולא ייתן אדם שירותים במעון אלא אם ניתן לגביו אישור מהממונה על מעונות היום במשרד הרווחה, העבודה והשירותים החברתיים, כי הוא לא הורשע בעבירה פלילית רלוונטית וכי לא תלויים ועומדים נגדו הליכים פליליים.

 

עוד נקבע בחוק כי לשם יישומו יוסמכו מפקחים ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. המפקחים יהיו רשאים להיכנס לכל מקום שיש להם יסוד להניח שפועל בו מעון יום לפעוטות, להורות להציג לפניו כל מסמך הקשור לניהול המעון, לבצע מדידות או ליטול דגימות ולדרוש ממפעיל מעון יום לתקן ליקויים שנמצאו. על פי חוק הפיקוח ניתן להטיל על מי שמפר את הוראות החוק (לרבות את אחד מתנאי הרישיון) התראה מינהלית ועיצום כספי ובמקרים בהם יש חשש לשלום הפעוטות ניתן גם להטיל צו הפסקה מינהלית שיוביל לסגירת המעון.

 

כמו כן נקבע עונש מאסר של שנה או קנס למי שיפעיל מעון ללא רישיון או בניגוד לתנאיו.

 

חובת קבלת "אישור ראשוני" להפעלת המעון

 

החוק נכנס לתוקף ב-1.9.2019 והחל משנת הלימודים תש"פ כל מעון מחויב בקבלת "אישור ראשוני" להפעלת המעון. החובה לקבל רישיון קבוע, כמו גם האפשרות להטיל אמצעי אכיפה מינהליים על מי שיפעל בניגוד לדרישות החוק, ייכנסו לתוקף רק לאחר פרסום תקנות לחוק.

 

לאחרונה הופצה טיוטת תקנות לחוק הפיקוח על מעונות וניתן להניח כי הן תיכנסנה לתוקף בקרוב.[4]

 

את הבקשה ל"אישור ראשוני" יש להגיש לממונה על מעונות היום במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. על פי החוק, הממונה מחויב לקבל החלטה בבקשה בתוך 45 ימים. בתום הבדיקה הממונה רשאי לסרב לתת רישיון אך על פי החוק הוא ייעשה כן רק לאחר שנתן למבקש הרישיון הזדמנות לטעון טענותיו. כמו כן, הממונה רשאי גם לבטל רישיון שנתן בעבר או להקפיאו, וגם זאת לאחר שנתן הזדמנות לבעל הרישיון לטעון טענותיו. על החלטות הממונה ניתן לערור לפני ועדת ערר שתוקם לצורך העניין ועל החלטה סופית של ועדת הערר ניתן להגיש לערעור לפני בית משפט לעניינים מינהליים.

 

על מנת להבטיח עמידה בחוק מומלץ לכל מעון לפעול להשלמת כל התנאים הקבועים בחוק ולהגיש בהקדם בקשה לקבלת אישור ראשוני למשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. במקרה שמתעוררים קשיים ביחס להמצאת או הגשת המסמכים הדרושים, או ביחס לקבלת האישור, או אם ישנו צורך לפעול לשינוי עמדת משרד העבודה המסרב לתת רישיון, מומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה במשפט המנהלי.

 

 

 

 

 


[1] ס"ח תשע"ט מס' 2753 מיום 31.10.2018 עמ' 14. https://www.nevo.co.il/law_html/law01/501_981.htm.

[2] זאת, למעט מספר חריגים שנקבעו בחוק, המרכזי ביניהם הוא כי מעונות בהם שוהים פחות מ-7 ילדים אינו חייב ברישיון.

[3] ס"ח תשע"ט מס' 2767 מיום 27.12.2018 עמ' 94. https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/502_021.htm. חוק המצלמות מחייב כל מעון להתקין מצלמות במעגל סגור אשר אינן מותרות לצפייה לאף אדם למעט משטרת ישראל והממונה על מעונות היום, במסגרת הליך פלילי. החובה להתקין מצלמות (ולהתנות רישיון בהתקנת מצלמות) נכנסה לתוקף רק ב-1.9.2020.

[4] https://www.gov.il/he/departments/publications/Call_for_bids/regulations-supervision-daycare-centers-for-toddlers.

 


עודכן ב: 07/10/2020