בשנת 2012 הגיעו נישואיהם של בני זוג לסיומם, לאחר שניהלו את הליך הגירושין בבית הדין הרבני ובמסגרתו עיגנו את ההסכמות שאליהן הגיעו בהסכם גירושין. בין היתר הם הסכימו כי שני ילדיהם יתחנכו במוסדות לימוד דתיים.


כעת, מעט לפני תחילת שנת הלימודים, דן בית המשפט לענייני משפחה בחיפה בתביעתה של האם לרשום את הבן הבכור ללימודים בתיכון חילוני ואת הבן הקטן לחטיבת ביניים חילונית - בניגוד להסכמתו של האב, אשר מנהל אורח חיים דתי.


האם ניתן לשנות את הסכם הגירושין לאור שינוי הנסיבות?


האם טענה כי זהו רצונם של שני הילדים, אשר מאז ששינו את אורח חייהם לחילוני, אביהם ממעט לבלות איתם. מנגד טען האב כי האם הרחיקה ממנו את שני הבנים, ומסיתה אותם כדי להתאים את אופי מוסד הלימודים לאורח חייה.


גורמי מקצוע משירות הרווחה והאפוטרופוסית לדין שמונתה על ידי בית המשפט המליצו על קבלת תביעתה של האם, בטענה שמדובר בטובת הילדים וברור כי זהו רצונם. בהסתמך על חוות הדעת המקצועיות והתרשמותה של השופטת, היא החליטה להיעתר לתביעה. בנסיבות המקרה, החליטה השופטת שלא להטיל את הוצאות המשפט על אף אחד מההורים.


האם יש משקל לרצונם של הילדים בכל הנוגע לבחירת הזרם החינוכי שבו ילמדו?


ההורים התגרשו לפני עשר שנים, והיום ילדיהם בני 13 ו-15. במסגרת גירושיהם הוחלט כי האם תקבל את המשמורת על שני הילדים, ונקבעו זמני שהות שלהם עם האב. לאחר שנפרדו כל אחד מההורים עבר לעיר אחרת, ושני הבנים התחנכו במוסדות חינוך דתיים כפי שנקבע בהסכם הגירושין. כיום אורח חייה של האם חילוני, ואילו אורח חייו של האב דתי.


בשנה שעברה ביקש הבן הבכור ללמוד בחטיבת ביניים חילונית, ובית המשפט אישר את הבקשה. כעת, מבקש הילד להמשיך את לימודיו בתיכון חילוני, ואילו הילד הקטן מבקש לעבור לחטיבת ביניים חילונית.


במסגרת התביעה שהגישה האם, היא טענה כי המעבר של הבן הגדול לחטיבת ביניים חילונית היטיב עמו, והוא פורח מבחינה לימודית וחברתית. כעת, הבן הצעיר מעוניין אף הוא ללמוד בחטיבת ביניים חילונית. עוד טענה כי מאז שאורח חייהם של שני הילדים הפך לחילוני, האב הולך ומתרחק מהם.


מצדו השני של המתרס, האב טען כי מדובר בהסתה מכוונת של האם כנגדו, אף על פי שבהסכם הגירושין התחייבה ששני הילדים יתחנכו בזרם חינוך דתי. האב המשיך וטען כי ילדיו נהגו להגיע אליו בכל שבת, עד שהאם הרחיקה אותם ממנו ומאמונתם. עוד טען האב כי הבן הצעיר מצליח מאוד במוסד הלימודים שבו הוא מתחנך כעת, ושינוי המוסד החינוכי יהיה בעוכריו.


למה המליצו הגורמים המקצועיים לקבל את תביעתה של האם?


השופטת החליטה למנות אפוטרופוסית לדין עבור שני הילדים, וכן ביקשה תסקיר משירותי הרווחה, וזאת לצורך בחינת טובת הילדים.


עובדת סוציאלית שנפגשה עם הילדים ושוחחה עם ההורים התרשמה כי הבן הבכור מצא את מקומו בבית הספר החילוני, ואין לה ספק כי יש לאשר את בקשתו ולאפשר לו להמשיך את הלימודים עם חבריו מחטיבת הביניים. לגבי הבן הצעיר, התרשמה העובדת הסוציאלית כי מעבר למוסד לימודים חילוני יקל עליו ויאפשר לו להמשיך את אורח החיים החילוני אשר מתיישב עם הרגשותיו.


האפוטרופוסית לדין המליצה אף היא על מעבר שני הילדים למוסדות לימוד חילוניים, בהתאם לרצונם והשקפתם.


בית המשפט מתייחס לרצונם של הקטינים בהתאם לגילם, להבנתם ולבגרותם


השופטת הבהירה כי הפתרון בנוגע לסכסוך ההורים מבוסס על עקרון טובת הילד, כאשר לקטינים עצמם יש את הזכות להביע את דעתם ועמדתם, ואילו בית המשפט ייתן משקל להשקפתם בהתאם לגילם ובגרותם.


במקרה זה, שני הילדים התרחקו מהדת בשנים האחרונות והם מקיימים אורח חיים חילוני. לפי השקפתם, המשך לימודים במוסדות חינוך דתיים מהווים "חיים כפולים" אשר גורמים להם קושי וסבל.

 

יש לך שאלה?

פורום גירושין


במכלול הנסיבות, החליטה השופטת לקבל את רצונם של הילדים ולאשר את לימודיהם במוסדות חינוך חילוניים, למרות התנגדותו של האב. על כן, תביעתה של האם התקבלה.

 

תלה"מ 10817-01-22