לאחרונה נקבע בבית משפט השלום ברחובות גזר דינו של גבר בשנות ה-30 לחייו, אשר הקים מעבדה לגידול סמים ביחידת דיור הצמודה לבית שבו התגורר עם אשתו וילדיו. המעבדה כללה ציוד בהיקף נרחב, ו-116 שתילי מריחואנה במשקל כולל של כ-44 ק"ג, בשווי של מיליון ו-300 אלף שקלים.


במסגרת ההליך הפלילי לווה הנאשם על ידי שירות המבחן, אשר התבקש להעביר את המלצותיו לבית המשפט בכל הנוגע לעונש. שירות המבחן בחן את נסיבותיו ואת שילובו בטיפול במשך כשנה וחצי. בשלב מסוים נראה היה כי הגבר מתמיד בטיפול אולם בסופו של ההליך הוא ביקש להפסיק את ההליך הטיפולי, ולכן שירות המבחן המליץ להטיל עליו עונש מוחשי ולא להסתפק בעונש שיקומי.


לנוכח היקף הסמים הגדול ולאור העובדה שמדובר באדם צעיר ללא עבר פלילי, הפרקליטות עתרה להטיל עליו 18 חודשי מאסר. מנגד טען הסניגור כי מדובר בענישה מחמירה מדי, וביקש להסתפק בתשעה חודשי עבודות שירות. בסופו של דבר קבעה השופטת את העונש בתחתית מתחם הענישה שעליו החליטה, והורתה לנאשם לרצות 14 חודשי מאסר בפועל, הכריזה עליו סוחר סמים והטילה עליו קנס בסך של עשרת אלפים שקלים.


שירות המבחן ליווה את הנאשם במשך כשנה וחצי. מה היו המלצותיו לגבי העונש ההולם?


לפי כתב האישום שבו הורשע, בשנת 2020 שכר הנאשם דירה למגורים ביבנה, והתגורר בה עם משפחתו. ביחידת הדיור הצמודה לדירה הקים מעבדת סמים הכוללת מזגנים, מנורות, מערכות השקיה ומאווררים, ודיגל בה במשך מספר חודשים כמויות גדולות של עציצי קנאביס.


במהלך התקופה שחלפה מאז מעצרו ועד למתן גזר הדין, שנמשכה כשנה וחצי, הגיש שירות המבחן שישה תסקירים בעניינו, אשר בחנו את נסיבות ביצוע העבירה, נסיבותיו האישיות, ההליך השיקומי והטיפולי, וכן הערכת הסיכויים והסיכונים להשתקם או לבצע עבירות פליליות בעתיד.


שירות המבחן התרשם מאדם שמנהל אורח חיים נורמטיבי, ללא עבר פלילי, נשוי ואב לשלושה ילדים קטנים. הוא נקלע לקשיים כלכליים וזאת הייתה הסיבה לביצוע העבירות, אשר על ביצוען לקח אחריות מלאה. קצין המבחן שילב אותו בטיפול, והוא החל את ההליך הטיפולי בשיתוף פעולה. ואולם, במשך הזמן החל להיעדר מהטיפול ולבסוף הודיע כי הוא מעוניין להפסיקו. לאור זאת המליץ קצין המבחן שלא להסתפק בענישה שיקומית, אלא להטיל עליו עונש ממשי, מרתיע ומציב גבולות ברורים.


האם ניתן להימנע מעונש מאסר בפועל בגין גידול סמים בכמות משמעותית?


הפרקליטות טענה כי בשל נסיבות ביצוע העבירה החמורות, על בית המשפט לקבוע את מתחם הענישה בין 18 ועד 36 חודשי מאסר בפועל, ולמקם את העונש הספציפי בתחתית המתחם וזאת בשל גילו הצעיר של הנאשם, נסיבותיו האישיות ועברו הפלילי הנקי. כמו כן ביקשה הפרקליטות כי הנאשם יוכרז סוחר סמים, ויוטל עליו קנס בסכום משמעותי של 30 אלף שקלים לכל הפחות.


מצדו השני של המתרס, הסניגור טען כי העונש שאליו עותרת הפרקליטות מחמיר מאוד ואינו הולם את נסיבות המקרה. הוא ביקש לקבוע את מתחם הענישה בין שנת מאסר בפועל ועד שנתיים מאסר מאחורי סורג ובריח. כמו כן ביקש להבהיר כי יש הצדקה לסטות לטובתו של הנאשם ממתחם הענישה, וזאת מכיוון שמדובר באיש צעיר ובעל משפחה, אשר הודה במעשים בהזדמנות הראשונה ואף לקח עליהם אחריות. על כן ביקש הסניגור להסתפק בעונש של תשעה חודשי מאסר, אשר ירוצה באמצעות עבודות שירות.


מה הוביל להחלטה על עונש הכולל יותר משנת מאסר מאחורי סורג ובריח והכרזה על הנאשם כסוחר סמים?


בתחילת דבריה הבהירה השופטת כי אמנם מדיניות הענישה בכל הנוגע לעבירות הכוללות סמים קלים מסוג קנאביס התרככה, אולם המדיניות המקלה אינה חלה במקרים שבהם מדובר בסחר או בהפצת הסמים. במקרה זה ובהתחשב בכמות הסמים המשמעותית שנמצאה בדירתו של הנאשם, קבעה השופטת את מתחם הענישה בין 14-30 חודשי מאסר בפועל, לצד קנס ומאסר על תנאי.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים

 

מקרה זה אינו מצדיק סטייה ממתחם הענישה, הבהירה השופטת, אולם ישנן נסיבות מקלות שבגינן קיימת הצדקה למקם את העונש הקונקרטי בתחתית מתחם הענישה. על כן לבסוף קבעה השופטת כי העונש יכלול מאסר בפועל לתקופה של שנה וחודשיים, וכן קנס בסך של עשרת אלפים שקלים. הנאשם הוכרז כסוחר סמים וכל הציוד שנתפס בביתו חולט.


ת"פ 12241-08-20