בית משפט השלום בירושלים גזר לאחרונה את דינו של גבר בן 38, ללא עבר פלילי, אשר הורשע בניסיון הטרדה מינית של פרופיל פייסבוק פיקטיבי השייך לנערה בת 14. את הפרופיל המתחזה הקים אדם אשר הציג את עצמו כקיילה, קטינה המתגוררת בארצות הברית. הגבר פנה אל קיילה ופתח איתה בשיחה בעלת אופי מיני מובהק, זאת לאחר שהדגישה בפניו שהיא רק בת 14.


לפי כתב האישום שבעובדותיו הוא הודה והורשע, בשיחה שלח הגבר לקיילה הצעות מיניות ותמונות של איבר מינו ואף ביקש ממנה לערוך עמו שיחות וידאו, אשר להן היא סירבה.


כיצד מתייחס החוק לעבירות מין המבוצעות ברשת?


על פי החוק, כל אדם זכאי להגנה על המרחב האישי, הפיזי, הנפשי והרגשי שלו. באשר לעבירות מין המתרחשות ברשת, נקבע בשורה של פסקי דין כי הן מבוצעות בקלות, בעיקר כלפי קטינים, מהוות מלכודת עבורם וזירה אפלה במיוחד לפעילות אנונימית חסרת עכבות.


הפרקליטות טענה כי חילופי הדברים שהתקיימו בין הנאשם לבין מי שסבר שהיא קטינה לא נשארו ברמת שיח בלבד אלא עברו למשלוח תמונות מיניות ולדרישה לקיים שיחת טלפון ושיחת וידאו. עוד נטען כי עבירות המין שמבוצעות באינטרנט הן קשות לאיתור וקלות לביצוע ועל כן ענישה ברורה היא מחויבת המציאות. לפיכך, הפרקליטות התנגדה לבקשת הסנגורית לביטול הרשעתו של האיש.


מנגד, הסנגורית של האיש טענה שמדובר בגבר ללא עבר פלילי, סובל מקושי קוגניטיבי שלא אובחן ולא טופל עד כה. עוד נטען כי הותרת ההרשעה על כנה תוביל לפיטוריו מהעבודה ולכך שיתקשה למצוא עבודה חדשה לנוכח מצבו הקוגניטיבי והרשעתו בפלילים. על כן, הסנגורית ביקשה מבית המשפט לבטל את ההרשעה.


בגזר הדין בית המשפט מצא לנכון להדגיש כי הוא מייחס חומרה רבה לעבירות מין ברשת, מאחר שהן מתבצעות בקלות יחסית ומותירות צלקות בנפשם של הקטינים המוטרדים. כמו כן צוין כי המשימה לאיתור עברייני מין באינטרנט היא לא פשוטה כלל בשל האנונימיות המתאפשרת במרחב זה. עמדה זו מסבירה את היחס של בית המשפט אל הגבר שניסה להטריד מינית את הפרופיל הפיקטיבי של קיילה, אף שבפועל לא מדובר כלל בקטינה.


מה הייתה המלצתו של שירות המבחן בנוגע לעונשו של הגבר?


בית המשפט הפנה את הגבר לשירות המבחן שהגיש תסקיר אודותיו, אשר בו הודגש כי הוא גדל במשפחה נורמטיבית, ללא עבר פלילי והוא שומר על יציבות במקום העבודה. עוד נטען כי הוא חווה בילדותו קשיים רגשיים ונראה כי הוא סובל בבגרותו ממצוקה נפשית וחרדה. עקב כך נשלח הגבר לטיפול קבוצתי לעברייני מין וגם לטיפול פרטני ונראה כי החלה התקדמות, איטית אמנם, במצבו.


במהלך הטיפול הגבר הביע חרטה ובושה על מעשיו, ונראה כי נבהל מההליך הפלילי שמתנהל נגדו. בסיום, קצין המבחן המליץ להטיל על האיש עונש של 100 שעות שירות לתועלת הציבור, אשר ישמש בעיקר כעונש חינוכי ומרתיע וכן יוכל לסייע לגבר להשתקם. לנוכח מכלול הנתונים הרלוונטיים, שירות המבחן החליט שלא להמליץ על ביטול הרשעתו של האיש.


עונש מאוזן ומרתיע, אך כולל הקלות מסוימות


לאחר שקלול כל הנתונים, השופט לא ראה לנכון לבטל את ההרשעה וקבע שהיא לא תגרום לנאשם נזק ממשי ולא תפריע בשיקומו. יתרה מכך, שירות המבחן כלל לא המליץ לבטל את ההרשעה, כאמור, אלא התייחס להטלת עונש בדמות שירות לתועלת הציבור. המעשים, אף על פי שמוקמו ברף הנמוך של עבירות המין, הוגדרו על ידי השופט כ"חמורים ודוחים" ולכן נקבע כי הגבר יצטרך לתת עליהם את הדין. עם זאת, השופט החליט להקל מעט בעונש נוכח מצבו הרגשי והחברתי של האיש, העובדה שנטל אחריות על מעשיו שהתרחשו בטווח זמן קצר יחסית, היעדר העבר הפלילי שלו וההליך הטיפולי שעבר.


לאחר ששקלל את מכלול הנתונים הרלוונטיים, בית המשפט קבע כי הגבר יבצע 250 שעות שירות לתועלת הציבור בתוך שנה (150 שעות יותר ממה ששירות המבחן המליץ). נוסף על כך, על הגבר נגזרו ארבעה חודשי מאסר על תנאי, אם הוא יבצע עבירת ניסיון הטרדה מינית או כל עבירת מין אחרת תוך שלוש שנים ממועד מתן גזר הדין.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מין ותלונת שווא במשטרה


כמו כן נקבע כי אם האיש יבצע עבירה נוספת של ניסיון הטרדה מינית במהלך שנה ממועד מתן גזר הדין, הוא ייקנס בסכום של 5,000 שקלים. לכל אלה מצטרף גם צו מבחן שהוטל על הגבר למשך שנתיים, אשר במסגרתו יהיה בפיקוחו של שירות המבחן לתקופה שנקבעה. לבסוף קבע השופט כי אם האיש לא ירצה את עונשו כראוי ולא יעמוד בצו המבחן שהוטל עליו - עניינו עלול לחזור לבית המשפט והוא עלול לקבל עונש חמור יותר.


ת"פ 72379-01-20

 


עודכן ב: 12/06/2023