מאת: אילן שרקון, עו"ד

 

מהי הפקעה

 

 

* המדינה באמצעות שלוחותיה השונות רשאית להפקיע מקרקעין למטרה ציבורית כנגד תשלום פיצויים. פעולת ההפקעה נעשית באופן כפוי כנגד רצונו של הבעלים וללא הסכמתו וזאת בכדי ליצור מכשיר שיאפשר לרשויות לבצע במהירות וללא עיכובים תוכניות שנועדו לטובת הציבור, לדוגמא כאשר דרושים מקרקעין, השייכים לבעלים שונים רבים לצורך ביצוע תוכניות לצורכי ציבור לדוגמא הרחבת שדה תעופה, היותם שייכים לבעלים שונים, עלול להביא לדחיית ביצוע התוכניות ואף להכשלתן עקב הצורך לאתר את בעלי הזכויות ולנהל עימם משא ומתן בדבר רכישת הזכויות ולעתים לעמוד בפני דרישות לא סבירות.

 

 

הסמכות להפקיע

 

 

* הסמכות להפקיע היא רק על פי חוק. ישנם חוקים שונים המסדירים את נושא ההפקעה שהחשובים בהם הם פקודת הקרקעות (רכישה לצורכי ציבור) 1943 וחוק התכנון והבנייה.

 

 

מה ניתן להפקיע

 

 

ניתן להפקיע את זכויות הבעלות במקרקעין, זכויות שכירות, החזקה וזיקות הנאה.

 

 

שלבי ההפקעה

 

 

* שר האוצר מפרסם הודעה על כוונתו לרכוש את הקרקע.

* נמסרת הודעה לכל בעלי הזכויות.

* עם פרסום ההודעה ברשומות נרשמת אזהרה בטאבו בדבר הפרסום.

* שר האוצר רשאי להורות בהודעה או בכל הודעה אחרת לכל אדם המחזיק בקרקע לפנותה בתוך 60 יום או בתאריך מוקדם אחר.

* בתום ההודעה רשאי שר האוצר להיכנס לקרקע ולקנות חזקה, אולם אם מתנגד בעל הקרקע חייבים השלטונות לפנות לבית המשפט המחוזי ולבקש צו לתפוס את הקרקע.

 

 

תביעת פיצוי

 

 

* במשך כ - 60 יום מיום פרסום ההודעה רשאים הצדדים לנהל מו"מ על גובה הפיצוי עקב ההפקעה, ואם אין הסדר רשאי הבעל או המחזיק של הקרקע לפנות לבית המשפט על מנת שיקבע מהו גובה הפיצוי.

 

 

* אם ישנם מספר אנשים הטוענים לזכויות הקרקע או לזכותם לכספי הפיצוי עליהם להגיש את בקשתם זו לבית המשפט המחוזי על מנת שיוכל להכריע גם במחלוקת בין בעלי הזכויות.

 

 

* הרשות או בעלי הזכויות בקרקע רשאים לפתוח הליך מקוצר (בקשה בדרך המרצה) בבית המשפט במחוז בו נמצאים המקרקעין, בצירוף תצהיר, בדרישה שבית המשפט יקבע את גובה הפיצויים.

 

 

* החלטתו של בית המשפט על פי בקשה המוגשת ע"י רשות הינה סופית לגבי הצדדים לה וצדדים שלא, היו צד רשאים להגיש בקשה לגבי אותה קרקע רק בתוך שנה מיום החלטת בית המשפט.

 

 

* אין התיישנות על תביעות לתשלום פיצויים בעד זכויות במקרקעין שהופקעו וניתן להגיש תביעות כספיות גם לאחר שעברו 20 שנה.

 

הפקעה ללא פיצויים

 

 

העיקרון הכללי הוא שאין הפקעה ללא פיצויים אלא אם כן ברור וגלוי שהמחוקק התכוון לשלול את זכות לפיצוי ואומנם מספר חוקים מקנים לרשות המפקיעה סמכות להפקיע שיעור מסוים משטח המקרקעין הנעים בין 25% ל - 40% משטח החלקה ללא תשלום פיצויים ובלבד שהפקעת אותו חלק נעשית למטרות הקבועות בחוק, לדוגמא חוקי התכנון מתירים לרשויות התכנון להפקיע 40% מהמגרש ללא תשלום פיצויים.


 


עודכן ב: 16/07/2015