ביום שישי בבוקר (2.12), בבית העלמין בכפר סבא, הובא למנוחות עדן מוסאי, צעיר אשר נהרג בתאונת דרכים (בה נפצעו גם שני בני אדם נוספים).

 

יש לכם שאלה?

פורום נהיגה בשכרות

פורום מהירות מופרזת

 

מוסאי ז"ל, חייל בן 19, נהרג בתאונת הדרכים לאחר שרכבו התנגש בעמוד חשמל כאשר הוא נמלט מניידת משטרה אשר דלקה בעקבותיו. מחקירה ראשונית של האירוע עלה כי מוסאי ניסה לברוח מהשוטרים, אשר ערכו במקום בדיקות אלכוהול, וזאת לאחר שבילה עם חבריו בבצרה. ניידת משטרה החלה במרדף אחר הרכב המשתולל, אשר לא בחל בביצוע עבירות תנועה תוך נסיעה במהירות מופרזת וחציית רמזורים אדומים.


בסופו של דבר, רכבו של מוסאי התנגש בעמוד חשמל וגרם למותו של הנהג ולפציעתם של שני בני אדם נוספים. בני משפחתו של המנוח, אשר ליוו אותו בדרכו האחרונה ביחד עם מאות חברים, הביעו מורת רוח מהתנהלותה של המשטרה במקרה. לטענתם, יש להעמיד לדין את השוטרים אשר ניהלו את המרדף אחרי בנם, וזאת משום שניתן היה "להסתפק ברישום מספר הרכב".


הימלטות משוטרים – עבירה חמורה


הימלטות משוטרים הינה עבירת תעבורה חמורה אשר עלולה לגרום פעמים רבות לתאונות דרכים קשות (כפי שאירע במקרה של מוסאי בן ה-19). בית המשפט העליון, בע"פ 2100/06 מדינת ישראל נ' יוסף אבולקיען, אשר ניתן במאי 2006, עמד על התופעה הנ"ל בפסיקתו. "כבר מספר שנים שמציאות חדשה קנתה לה מקום בכבישים בדרום הארץ, כאשר נהגים נוסעים במהירות מופרזת, לא אחת במרכז עיר, תוך התגרות וזלזול באנשי החוק", נכתב בפסק דין זה, "בית המשפט העליון התריע לא אחת, על רקע מציאות זו, על הסכנה אשר נשקפת כתוצאה ממעשים אלה לנוסעים תמימים אשר נקלעים לרוע מזלם לכבישים בהם מתנהלים מרדפים אלה". הדברים נאמרו ביתר שאת נוכח נגע התאונות אשר גובה קורבנות בחיי אדם כמעט כמעשה יום-יום". אי לכך, נקבע לא אחת כי בתי המשפט נדרשים להחמיר עם עונשיהם של נהגים אשר מבקשים להימלט מניידות משטרה לאחר ביצוע עבירות תעבורה.


העבירה – סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה


נהג אשר נמלט משוטרים, חרף הוראה מפורשת לעצור, עובר (מלבד עבירות נוספות כגון מהירות מופרזת או חציית רמזור באור אדום) עבירה לפי סעיף 332(2) לחוק העונשין. סעיף זה קובע כי ניתן להטיל מאסר עד 20 שנה על אדם אשר "טיפל בנתיב תחבורה, בכלי תחבורה, או בכל דבר אשר עליהם או בקרבתם בדרך, ופעולתו הייתה יכולה לפגוע בשימוש החופשי והבטוח בנתיב התחבורה או בכלי התחבורה, או הייתה יכולה לפגוע בבטיחותו של נוסע או לסכן את השימוש או הבטיחות האמורים. כל אלה כאשר הדברים נעשו במטרה לפגוע בנוסע בנתיב תחבורה או כלי תחבורה או לסכן את בטיחותו.


עבירה זו הינה עבירה התנהגותית אשר הוכחתה איננה דורשת את התממשות התוצאה בסופו של היום. היסוד הנפשי אשר עומד מאחורי עבירה זו הינו "כוונה לפגוע בנוסע נתיב תחבורה או כלי תחבורה, או כוונה לפגוע בבטיחותו". מדובר ביסוד אשר מבטא כוונה מיוחדת. הוכחתה של הכוונה המיוחדת הנ"ל, או הוכחת יסודות עבירת המטרה, מצריכות אפוא הוכחה של מודעות לטיב המעשה וטיב הנסיבות. כמו כן, יש להוכיח חפץ להשיג את המטרה אשר הושגה כפי שנוסחה בהוראות החוק.


הוראת החיקוק הנדונה הינה בעלת תכלית להגן על הנוסעים והמשתמשים בנתיבי התחבורה בארץ. אי לכך, חלה על הסוגיה "הלכת הציפיות". דהיינו, על סמך התנהגותו של נאשם ניתן להניח כי הוא צפה ברמת וודאות גבוהה למדי כי ייתכן ויתממש סיכון כתוצאה מנהיגתו. במילים אחרות, אדם אשר נוהג באופן פרוע, כאשר הוא עובר על חוקי התנועה במכוון, חזקה עליו שהוא צופה את הסיכון אשר נובע ממעשיו אלה. דהיינו, ניתן להתייחס עליו כמי אשר היה חפץ לגרום לתוצאה המוגדרת בעבירת המטרה, וכתוצאה מכך נוצר הסיכון בהתנהגותו.
מדיניות ענישה מחמירה


בית המשפט העליון התווה, לנוכח מימדיה המסוכנים של התופעה, מדיניות ענישה מחמירה אשר כוללת על פי רוב מאסר בפועל לתקופה ממושכת. השופטת ד"ר דפנה אבניאלי, בע"פ 008085/07, ציינה כי מטרתה של הענישה המחמירה הינה "להעניש את החוטאים בעבירות אלו, להרתיע אחרים מלבצען ולפעול ללא הפסק למגר תופעה מדאיגה זו". כמו כן, בית המשפט מטיל את האחריות על המעשים גם על נוסעים ברכב, ולא רק על הנהג לבדו.


אחריות הנוסעים האחרים ברכב


כאמור, האחריות בגין בריחה משוטרים איננה רובצת אך ורק לפתחו של הנהג. בתי המשפט הטילו לא אחת את האחריות הנ"ל גם על כתפיהם של הנוסעים ברח אשר היו לכאורה "שותפים למעשה". לדוגמא, ע"פ 7632/05, בית המשפט גזר שנתיים מאסר בפועל על נאשם אשר הוגש כנגדו כתב אישום לאחר שרכב בו נהג חברו, כאשר הוא ישב לצידו של הנהג, לא נענה לקריאותיה של ניידת משטרה לעצור. יצוין כי במקרה זה התפתחה גם תגרה בין הנאשם הנ"ל לבין השוטרים, אשר הביאה להחמרה בעונשו של האחרון.


בית המשפט העליון ציין כי "המעשים בהם הורשעו הנהג וחברו הינם מעשים חמורים מעין כמותם. מי שמבצע מעשים כגון אלה, משלים למעשה הסיכון הוודאי אשר הם עלולים לגרום לעוברי אורח תמימים. מדובר בסיכון של חבלה קשה ואף מוות. אי לכך, יש לשרש מעשים אלה ולהרתיע כנגד חזרה עליהם". במקרה אחר, בע"פ 008085/07, נגזרו על נאשם 20 חודשי מאסר בפועל בגין ישיבתו לצד נהג אשר נמלט ברהט משלוש ניידות משטרה.


לסיכום,


במידה ושוטר מורה לכם לעצור בכביש, מומלץ בהחלט להישמע לקריאותיו. בריחה משוטר עלולה לגרום לתוצאות קטלניות ולהחמרה של ממש בעונש. מיותר לציין כי הימלטות משוטר איננה פוטרת את הנאשם מהעבירות אשר בוצעו על ידו (אם בוצעו על ידו) בטרם נעצר על ידי השוטר. יתרה מכך, חזקה על אדם אשר נמלט מהחוק כי הוא מעוניין להסתיר דבר מה.