פלשמורה הינו כינוי אשר דבק ביהודים אשר התנצרו ב-200 השנים האחרונות בלחץ המיסיון, בשל אונס או מרצון. מרבית "בני הפלשמורה" נמצאים כיום באתיופיה. מאז נכנסו "בני הפלשמורה" לתודעה הישראלית, ניטש בחברה ויכוח של ממש, הן בנוגע ליהדותם והן בנוגע לכניסתם בגדרי חוק השבות. במרוצת השנים ניתנו מספר פסיקות אשר הכירו ביהדותם של "בני הפלשמורה".


לדוגמא, הרב שלמה עמאר, הרב הראשי לישראל, קבע כי מדובר ב"יהודים לכל דבר וללא כל עוררין". הרב עובדיה יוסף הסכים אף הוא עם הרב עמאר וקבע כי מדובר בקהילה אשר אין כל ספק לגבי יהדותה. ממשלת ישראל החליטה, בנובמבר 2010, על העלאתם של כ-7,800 "בני פלשמורה" אשר ממתינים בגונדר. הממשלה קבעה כי ההעלאה המאורגנת של בני קהילה זו תסתיים עם העלאתם של אלה. בית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים קיבל את בקשתה של משפחה אתיופית המשתייכת לעדת "בני הפלשמורה", וקבע כי משרד הפנים ידון בעניינה של המשפחה פעם נוספת. בפסק הדין נקבע כי יש לדון בעתירתה של המשפחה וזאת בשל חשש כי נפלה טעות בהחלטתו של משרד הפנים במקרה דנן.


מקורם של העותרים ב"כפר נוצרי"


העותרים הינם בני משפחה, אזרחי אתיופיה, אשר מבקשים לעלות לישראל מכוח חוק השבות. לטענתם, הם משתייכים ל"בני הפלשמורה" ועל כן יש להתיר את עלייתם. משרד הפנים סירב לאשר את הבקשה ובעקבות כך הוגשה העתירה דנן. העותרים טענו כי רשות האוכלוסין ומשרד הפנים לא בחנו את מוצאם כראוי. לטענתם, הם עמדו בתנאים אשר נקבעו לגבי "בני הפלשמורה" בהחלטות הממשלה השונות. בני המשפחה הוסיפו כי הם הוכיחו שהם משתייכים ל"זרע ישראל" מאימותיהם וכי הם נמצאים בעיר גונדר שבאתיופיה וברשימות של "בני הפלשמורה".


לעומת זאת, רשות האוכלוסין ומשרד הפנים טענו כי אין דברים בגו. לטענת המשיבים, העובדה כי שמם של העותרים נמצא ברשימות "בני הפלשמורה" בעיר גונדר אינה יכולה להעיד על כך שהם נמנים על זרע ישראל מאימותיהם. למעשה, משרד הפנים טען כי מקור סבתא המשפחה הוא בכפר הנוצרי "ספנקארה" וכי הסבתא במקרה זה הינה נוצרייה.


השופט, נועם סולברג, קבע כי היות ומשרד הפנים ביסס את קביעתו על מוצאם של העותרים מכפר הידוע כ"כפר נוצרי", אזי יש מקום לקבל את בקשתם ולהורות על בדיקה מעמיקה של הסוגיה. השופט ציין כי לא ניתן לקבוע על בסיס הכפר ממנו הגיעו העותרים כי מדובר בנוצרים אשר אינם משתייכים "לבני הפלשמורה". "ייתכן ולמרות שמדובר בכפר נוצרי, היו בכפר גם יהודים", קבע השופט, "אי לכך, ייתכן ונפלה טעות בהחלטת הרשות המנהלית". השופט התייחס בפסק דינו לחשיבות בעליית "בני הפלשמורה" לישראל, בהתקיים תנאים מסוימים, חשיבות המשתקפת בהחלטות ממשלה לאורך השנים.