עיתון "הארץ" מפרסם הבוקר (29.7) כי התביעה המשטרתית תפסיק את ההליכים הפליליים בכ-70 תיקים אשר הוגשו לבית המשפט בגין החזקת סכין שלא כדין, וזאת מתוך חשש כי מדובר בסכין אשר התגלתה על גופם של הנאשמים בעקבות חיפוש בלתי חוקי. על פי הפרסום ב"הארץ", ההחלטה להפסיק את ההליכים בתיקים אלה התקבלה על ידי חטיבת החקירות במשטרה, וזאת בהתאם לפסק הדין התקדמי אשר ניתן לאחרונה בעניין על ידי בית המשפט העליון.

 

יש לכם שאלה?

פורום עבריינות נוער

 

פורום כתב אישום

פורום מעצר

פורום רישום פלילי

 

מדובר בפסיקה ממרץ האחרון, אשר במסגרתה שורטטו על ידי בג"צ הגבולות האסורים והמותרים של החיפוש המשטרתי. בית המשפט העליון קבע אפוא כי חיפוש בכליו של אדם, ללא הסכמת אמת של האזרח, חשד סביר או ללא צו חיפוש, הינו חיפוש בלתי חוקי. דהיינו, "ראיות" אשר יושגו במסגרת חיפוש כגון דא לא תהינה קבילות על מנת להרשיע את האחרון במיוחס לו. בג"צ קבע כי, מעתה, שוטר אשר יבקש לערוך חיפוש בכליו של פלוני, יצטרך לעמוד באחד התנאים הבאים:

  1. יש בידיו צו חיפוש.
  2. יש לו חשד סביר לחשוד כי החיפוש הכרחי.
  3. הוא הסביר לאדם את משמעות החיפוש והבהיר לו כי נתונה לו הזכות לסרב (תוך הסבר כי סירוב זה לא ישמש כנגדו).

הסנגור הציבורי, ד"ר יואב ספיר, פנה בעקבות התקדים לתנ"צ יעל אידלמן, ראש חטיבת תביעות באגף חקירות ומודיעין במשטרה. ספיר ביקש מאידלמן, לאור פסיקת בג"צ, כי המשטרה תביא לסגירת של כ-110 תיקים פליליים בגין החזקת סכין שלא כדין אשר מבוססים - לטענתו - על חיפוש בלתי חוקי. מדובר בכתבי אישום אשר נערכו בעניינם של נאשמים טרם פסיקת בג"צ. לפני מספר ימים, אידלמן השיבה לספיר כי עשרות תיקים (73) יסגרו. ספיר הביע סיפוק רב מהחלטת התביעה המשטרתית ואמר כי "מדובר בתיקים אשר לא היה טעם בהמשך ניהולם הפלילי, וזאת משום שעסקינן במקרים בהם הזיכוי ידוע מראש".