סעש (י-ם) 58980-01-13‏

 

משרות ציבוריות בעיריות וברשויות מקומיות מאוישות על פי מכרזים מסודרים. במסגרת המכרז, הרשות המקומית מפרסמת את תנאי הסף למשרה ומועמדים שונים מציעים את עצמם לתפקיד. אחד העקרונות החשובים ביותר בוועדות המכרזים הינו שוויון בין המועמדים. 

 

דהיינו, במקרים בהם חברי הוועדה מחזיקים בדעה קדומה כנגד מועמד פלוני, שומה עליהם שלא להתייחס לכך בעת בחינתו המקצועית של האחרון אל מול דרישות התפקיד. כמו כן, אם דעה קדומה פגעה בשוויוניות המכרז, ניתן לפנות בבקשה לביטול תוצאותיו בבית הדין לעבודה. להלן דוגמא למקרה כאמור.

 

מכרז למשרת ניהול בעיריית ירושלים


המבקשת במקרה דנן עובדת מזה 33 שנים במחלקת רווחת עובדים בעיריית ירושלים. הממונה על המחלקה, מנהלה הישיר של המבקשת, יצא לגמלאות בסוף אפריל 2012. מאז, המבקשת כיהנה בפועל - ללא מינוי רשמי - כמחליפתו של המנהל היוצא. במרץ 2012, העירייה הוציאה מכרז פנימי לאיוש משרתו של מנהל המחלקה. הדרישות המקצועיות כללו בין השאר תואר אקדמאי וניסיון של חמש שנים בניהול בתחום משאבי האנוש.

 

המבקשת הגישה את מועמדותה אך נמסר לה במכתב כי היא לא תוכל להתמודד על התפקיד נוכח "אי עמידה בתנאי הסף". הטענה כנגדה הייתה - העדר ניסיון של חמש שנים לפחות בניהול בתחום משאבי אנוש. המבקשת השיבה למכתב ויצאה כנגד הקביעה שאין לה את הניסיון המדובר. טענותיה נדחו על ידי המחלקה במכתב תגובה. למרות מכתב התגובה, המבקשת קיבלה זימון להופיע בפני וועדת המכרזים. עם זאת, לטענתה, דעה קדומה אשר גובשה כנגדה בוועדת המכרזים הביאה לדחייתה בפועל. אי לכך, המבקשת פנתה לבית הדין לעבודה וביקשה קיום וועדת מכרזים חלופית בהרכב אחר.

 

דעה קדומה פוגעת בשוויון המועמדים


בית הדין לעבודה בחן את הבקשה וקבע כי דינה להתקבל. במסגרת ההחלטה, נומקו השיקולים אשר הביאו את בית הדין למסקנה שמועמדותה של המבקשת נדחתה שלא כדין ומתוך דעה קדומה. דהיינו, לא היו אלה כישורים חסרים או העדר התאמה, אלא נסיבות אישיות שמנעו את הזכייה בתפקיד.


לאחר שמיעת מכלול הראיות, בית הדין לעבודה הגיע למסקנה כי עמדה כנגד המבקשת דעה קדומה. בלשון אחרת, נקבע כי חלק מחברי הוועדה גמרו אומר לדחות את מועמדותה עוד טרם עמידתה בפני וועדת המכרזים. לדוגמא, מנהל מחלקת משאבי האנוש בעירייה הדגיש בבית הדין לעבודה - "באתי נעול לוועדה, היא לא תזכה ולא יעזור בית דין". דברים אלה עלו גם מתוך פרוטוקול הישיבה כפי שהוצג בפני בית הדין לעבודה. במהלך הדיון בוועדה, מנהל מחלקת משאבי אנוש אמר "היא לא תזכה", "היא לא מועמדת בשבילי" והגדיר את זכייתה הלכאורית של המבקשת במשרה כ"בושה". 


חשוב לציין כי דבריו של מנהל מחלקת משאבי אנוש ישבו בסתירה לשביעות רצונו מתפקודה של המבקשת בתור מנהלת המחלקה בפועל טרם וועדת המכרזים. בית הדין לעבודה הדגיש גם כי הדיון התנהל בטונים גבוהים והועברה ביקורת על כך מבחינתה של עיריית ירושלים. "בית הדין איננו יכול לדעת האם מדובר בהתנהלות רגילה של דיוני וועדות מכרזים בעירייה", נכתב בפסק הדין.

 

בסופו של היום, בית הדין לעבודה קבע כי תוצאותיה של הדעה הקדומה במקרה דנן היו הרות אסון מבחינתה של העובדת ולא היה ספק שדעתם של חברי הוועדה פגעה בזכויות השוויון המקופל במכרזים ציבוריים. אי לכך, הוחלט כי המבקשת תעמוד פעם נוספת בפני ועדת מכרזים, אשר תדון בעניינה בהרכב שונה ובתום לב.

 

בית הדין לעבודה ציין כי אין לו ספק שהמועמד אשר זכה בתפקיד במקום המבקשת ייפגע בגין החלטתו דנן. עם זאת, הודגש כי היות ועניינה של המבקשת לא נבחן כחוק, ולמרות שייתכן ובחירתו של המועמד שנבחר הייתה מתאימה, ההליך הלא תקין איננו יכול להביא לתוצאה אחרת מלבד ביטול החלטת וועדת המכרזים. הודגש כי המועמד שנבחר במקום המבקשת יוכל - כמובן - להתמודד על המשרה מחדש בהליך המכרז המותקן.