רישום פטנט הינו הליך אשר כרוכה בו לא מעט אי וודאות. מקורה של אי הוודאות מתחיל בכך שלמרות שבעל הפטנט מבקש לערוך חיפוש מקדמי בטרם הגשת הבקשה, לא תמיד החיפוש המקדמי מעניק לו ודאות מוחלטת באשר להמצאה בעניין התקדמות וחדשנות. כידוע, אלו שני התנאים לרישום פטנט. אי הוודאות בתחום הפטנטים מאפיינת גם שלבים מתקדמים יותר בתהליך. למשל, כאשר האדם המבקש לרשום את הפטנט צריך להחליט באילו מדינות להגיש בקשה. מדובר כמובן בעלויות כספיות משמעותיות, וזאת עוד בטרם המבקש קיבל דו"ח חיפוש לאומי אפילו במדינה אחת.

 

יש לכם שאלה?

פורום פטנטים


לוחות הזמנים הקשיחים של הליכי רישום פטנט, הביאו מבקשים רבים להתמודד עם החלטות מורכבות ביותר. לדוגמא, מהו השיעור הכספי שיושקע ברישום הפטנט, באילו מדינות לרשום את הפטנט וכדומה.


ביוני האחרון (2012), רשות הפטנטים בישראל זכתה למעמד יוקרתי בתור רשות חיפוש ובחינה בינלאומית. במקביל, רשות הפטנטים החליטה לסייע למגישי הבקשות ולהעניק להם הטבה מיוחדת כאשר בקשת הפטנט הראשונה תוגש בישראל. הרשות הודיעה כי במידה והבקשה תוגש לראשונה בישראל, והמבקש יציין שהוא עתיד להגיש את הבקשה גם במדינות אחרות, דו"ח הבחינה הראשון יגיע לידיו בתוך שלושה חודשים לכל היותר.


קיצור תהליכים משמעותי


המשמעויות המקופלות בהחלטה זו הינן רבות מבחינתם של מבקשי פטנטים. בעבר, מבקשי פטנטים היו נאלצים להמתין תקופות משמעויות לבחינה, ולא אחת מדובר היה בשנים ארוכות. כיום, מגישי הבקשות יוכלו כבר בתוך שלושה חודשים בלבד להיכנס להליך בחינה. עורכי דין ורושמי פטנטים מציינים כי החלטתה של הרשות איננה אלא החלטה קריטית בכל הנוגע לממציאים ויזמים. לטענת מומחים בתחום, המבקש יוכל כעת לקבל שורה של החלטות משמעותיות בהמשך דרכו, וזאת על בסיס הדו"ח של רשות הפטנטים הישראלית. כאמור, החל מיוני 2012, מדובר ברשות פטנטים אשר תו איכות מוטבע על דו"חות הבחינה שלה.


רוח גבית למגישי בקשה לרישום פטנט


הגנת פטנט הינה הגנה טריטוריאלית. משמע, פטנט המוגן במדינה אחת איננו בהכרח מוגן במדינה אחרת. ואכן, לא בכדי כל מדינה מבצעת בחינה וחיפוש פרטני. יתרה מכך, המדינות השונות אינן תלויות זו בזו והן אינן כפופות לדו"חות שהונפקו במדינה אחרת. עם זאת, כאשר רשות פטנטים איכותית ומוערכת, כמו רשות הפטנטים הישראלית, מוצאת לנכון לרשום פטנט, הרי שמדובר בתו איכות משמעותי. מבחינתו של מבקש הרישום, עסקינן ברוח גבית חזקה ביותר.


במילים פשוטות, במידה ורשות הפטנטים בישראל תאפשר למבקש הרישום לרשום את הפטנט בארץ, הרי שהאחרון יוכל לחוש בביטחון רב בבואו להגיש בקשת רישום פטנט בחו"ל. מנגד, אם רשות הפטנטים הישראלית לא תמצא לנכון לרשום את הפטנט, הרי שייתכן כי מבקש הבקשה יוכל לחסוך כסף רב ו/או להתאים את הפטנט לרישום מחודש ועדכני. מדובר אפוא בסיוע משמעותי להפחתת רמת אי הוודאות בתחום הפטנטים.
החלטתה של הרשות לפטנטים בישראל הינה החלטה חשובה ביותר. בעיקר עבור יזמים ישראלים העוסקים בתחומים הדורשים רישום פטנטים באופן תדיר. לא אחת, עיכוב ברישום פטנט בישראל, ומקל וחומר עיכוב ברישום פטנט בחו"ל, יכולים לגרום גם להפסדים כספיים ואובדן זמן יקר. לדוגמא, פטנט אשר לא יירשם במהירות וביעילות בענף ההיי-טק עלול לסבול מהעדר רלבנטיות לכשיגיע תורו. אי לכך, רשות הפטנטים בישראל מעניקה כעת ליזמים המקומיים כלי חשוב מאין כמוהו.