פעמים רבות, צרכנים המתמודדים עם "עוולות" המבוצעות על ידי תאגידים וחברות מסחריות גדולות, מגישים לבית המשפט תביעה ייצוגית. תביעה ייצוגית הינה למעשה הליך משפטי מיוחד בו התובע הייצוגי טוען לפיצוי בגין עוולה מסוימת, וזאת בשמה של קבוצת אנשים שנפגעו מעוולה זו. לעיתים, פרסום מטעה מצד חברה מסחרית גדולה יכול להוות עילה להגשת תביעה ייצוגית. להלן דוגמא למקרה כאמור.

 

יש לכם שאלה?

פורום תביעה ייצוגית | תובענות ייצוגיות


מדובר בתביעה ייצוגית אשר הוגשה כנגד חברת התקשורת בזק, ואשר הסתיימה בהסכם פשרה. בית המשפט העליון אישר את הסכם הפשרה שהושג בין הצדדים. נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, והשופטים חנן מלצר ואליקים רובינשטיין, קבעו כי יש לאשר את הסכם הפשרה, וזאת בין השאר משום שההטבה אשר היוותה את הפיצוי בהסכם הייתה "הטבה בשווי לא מבוטל".
 

יודגש כי השופטים ציינו כי ניהולה של התביעה הייצוגית היה בעייתי. לדוגמא, נקבע כי היה קושי מבחינת הוכחתו של הקשר הסיבתי בין ביצוע השיחות על ידי מנויי חברת התקשורת לבין פרסומיה. דהיינו, לא הוכח כיצד התובעים מבקשים לקשור בין הפרסום לביצוע השיחות. במילים פשוטות, נשאלה השאלה האם ניתן לקבוע באופן קטגורי שכל מי שביצע את השיחות נחשף לפרסום. בשל הקשיים המשפטיים, בית המשפט העליון מצא את הסכם הפשרה "הוגן".


פרסום מטעה מצד החברה - פער של 5 אג' מבחינת תשלום לדקת שיחה


במסגרת התביעה הייצוגית, נטען כי חברת בזק הפיצה פרסומים לפיהם דקת שיחה ממתקן בזק לטלפון סלולארי תעלה 44 אגורות. בפועל, החברה גבתה מחיר בשיעור גבוה יותר. בית המשפט המחוזי אישר במאי 2010 את ניהולה של התביעה הייצוגית. כידוע, הליכי תביעה ייצוגית אינם הליכים משפטיים רגילים. במידה ומונחת לפתחו של בית המשפט תביעה ייצוגית, התובע איננו יכול להתחיל את ההליך טרם קבלת אישור לניהול ההליך מבית המשפט. במקרה דנן, בית המשפט המחוזי העניק את האישור המיוחל לתובעים, וזאת משום שנקבע כי חברת התקשורת אכן הציגה בפני לקוחותיה "מבצע מטעה".


התובע הייצוגי טען כי חברת התקשורת כשלה בפרסום כאשר היא לא פירטה שחישוב תעריף דמי הקישוריות בין הטלפון הסלולארי לטלפון הקווי נעשה על בסיס פעימות של 12 שניות. אי לכך, נטען, עלותה של דקת שיחה הייתה בשיעור של 49 אג' (ולא 44 אג', "הכל כולל הכל", כפי שפורסם).


הטבה לכל הלקוחות שיפנו לחברת התקשורת


חברת התקשורת הגישה ערעור על החלטתו של בית המשפט המחוזי. במסגרת הדיונים בבית המשפט העליון, ובהמלצתם של השופטים, הצדדים ניסו לפתור את המחלוקת בפשרה. כעת, בית המשפט העליון אישר את הסכם הפשרה עם תיקונים מסוימים. במסגרת ההסדר, נקבע כי כל לקוח של חברת בזק אשר יפנה אליה בתוך 120 ימים (בחלוף 14 ממועד אישור ההסדר), יקבל הטבה למשך שלושה חודשים.


במסגרת הטבה זו, חברת התקשורת תעניק ללקוח שירותי "הקלטת שיחות", "שיחת מפגש" ו"גלישה בטוחה", בחינם למשך שלושה חודשים. כמו כן, חברת בזק התחייבה להעניק את ההטבה האמורה גם לכל מנוייה ביוני 2005, ימי תקופת הפרסום נשוא התובענה הייצוגית, זאת גם אם האחרונים אינם מנויי החברה כיום (ובמידה והם יבקשו לחדש המנוי בתוך 30 ימים). בזק העריכה כי במידה וחמישה מתוך כל מאה לקוחות יבקשו את ההטבה, הרי שעסקינן בהטבה בשיעור של כחמישה מיליון שקלים. מבחינתם של התובע ועורך דינו. בית המשפט פסק לטובתו של התובע סכום של 90,000 שקלים, ולעורך דינו 270,000 שקלים.