בר"ם 6990/09, האגודה לבריאות הציבור נ' מדינת ישראל - משרד החינוך ואח'

 

העובדות:


1. עניינה של הבקשה במכרז מס' 10/5.09 שפורסם על ידי המשיבה 1 ביום 4.5.09, למתן שירות רפואי לתלמידים במסגרת החינוך המיוחד. בין תנאי הסף שנקבעו במסמכי המכרז, התבקשו המציעים להמציא ערבות שתוקפה מיום 5.7.09 ועד ליום 5.10.09.


2. ביום 9.8.09 החליטה ועדת המכרזים לפסול את הצעת המבקשת, בנימוק כי לא צורף להצעה כתב הערבות העיקרי, אלא כתב הארכה של תוקף הערבות בלבד. ההצעה השלישית נפסלה אף היא בשל אי עמידה בתנאי סף, ומשיבה 2 הוכרזה כזוכה.


3. ביום 12.8.09 פנתה המבקשת למשיבה 1 בבקשה לאפשר לה לצרף את כתב הערבות העיקרי. במכתבה מיום 20.8.09 הודיעה ועדת המכרזים כי הבקשה נדחתה, ופסילת ההצעה עומדת בעינה, הואיל ולא ניתן היה לבחון את נוסח הערבות במועד שנדרש.

החלטה:


4. מתן סעד זמני בהליך ביניים יישקל כידוע בהתקיים שני תנאים מצטברים: האחד, שהמבקש הוכיח כי סיכויי העתירה בהליך העיקרי טובים, והשני, כי מאזן הנוחות נוטה לטובתו של המבקש. אין יסודות אלה מתקיימים במקרה דנא, ועל כן אין מקום להיעתר לבקשה.


5. ההערכה הלכאורית של סיכויי העתירה נקבעת באמצעות בחינת החומר הרלבנטי מן המכרז, החלטת בית המשפט קמא וטיעוני הצדדים.

 

מכל אלה עולה, כי המבקשת לא צירפה כתב ערבות כנדרש בכל משפטו וחוקתו - דבר שאין חולק עליו לאמיתו - ומשכך לא עמדה בתנאי הסף של המכרז.

 

בית משפט זה הדגיש פעמים רבות את החובה המוטלת על המציע לעמוד בתנאי המכרז ככתבם ולשונם, תוך הקפדה על הדרישות הפורמליות של תנאי הסף.

 

זו המדיניות השיפוטית המנחה אותנו, שהיא פשוטה, אינה מותירה מקום לפלפולים ול"מקצי שיפורים". אכן, במדיניות מעין זו יתכן כי יפלו שבבים, ושמא המקרה הנוכחי הוא אחד מהם. אך היא הנותנת: "פתיחת הדלת" ראשיתה מצער ואחריתה מי ישורנה.


6. כלל ההקפדה היתרה חל – ואולי ביתר שאת – בדרישת הערבות, על כל פרטיה ודקדוקיה. בשורה ארוכה של פסקי דין נקבע כי פגם בערבות הוא פגם מהותי, שיש בו דרך כלל כדי לפסול הצעה. אמנם ייתכנו מקרים בהם לא תיפסל ההצעה, מאחר שהפגם זניח, או שמקורו בטעות טכנית ובתום לב - אולם מקרים אלו נדירים וחריגים.

 

המקרה שלפנינו, אינו בא בגדרם של אלה, לא בשל חוסר תום לב אלא כיון שאין מדובר בפגם זניח, שהרי נכון למועד הרלבנטי לא היתה הערבות כפי שהוגשה כתקנה.


7. תקנה 20(ג) לתקנות חובת המכרזים, קובעת חריג לכלל הפסילה. אך אין מקום ליישומה בנסיבות, ולוא מהטעם שהפגם הנדון לא הוכח כ"טעות סופר". "טעות סופר" כשמה כן היא, למשל, טעות בהדפסה.


8. מקרים כגון דא מצדיקים לקרוא למפרסמי מכרזים להודיע במכרז באותיות קידוש לבנה שוב ושוב את חובת ההקפדה על סדרי המכרז והדרישות השונות.

 


עודכן ב: 31/08/2011