מהי שותפות? 


השותפות בישראל מוסדרת בפקודת השותפויות [נוסח חדש], התשל"ה-1975. שותפות מוגדרת בפקודת השותפויות, והיא קובעת כי שותפות היא "חבר בני אדם התקשרו בקשרי שותפות". דהיינו, שותפות של שני בני אדם ויותר לצורך ניהול עסק אשר מטרתו הפקת רווחים.


להבדיל מחברה, שותפות אינה יישות משפטית נפרדת והשותפים אחראים לפעילותה של השותפות, וכך גם לחובותיה (למעט במקרה של שותפות מוגבלת, ראו פירוט בהמשך).

 

סוגי השותפויות


ישנם 4 סוגי שותפויות בישראל:


1. שותפות כללית: השותפות הרגילה והמוכרת ביותר. כל אחד מהשותפים אחראי ללא הגבלה על חובות השותפות. מספר השותפים המקסימלי יכול להיות 20, ובמקרה של שותפויות מקצועיות של רו"ח ועו"ד, ניתן למנות יותר שותפים.


2. שותפות מוגבלת: שותפות בה יש לפחות שותף כללי אחד אשר אחראי לעסקי השותפות (אחראי למלוא חובות השותפות) והשותפות המוגבלים מתחייבים להשקיע בשותפות עד סכום מוסכם מראש.


3. שותפות חוץ: שותפות שהוקמה מחוץ לישראל ומעוניינת לנהל עסקים בישראל.


4. שותפות חוץ מוגבלת: שותפות מוגבלת שהוקמה מחוץ לישראל ומעוניינת לנהל עסקים בישראל.

 

איך רושמים שותפות? 


טרם הקמת השותפות, מומלץ לערוך הסכם שותפות ממצה וכולל אשר יתייחס לנושאים חשובים וימנעו בעיות ושאלות במועד מאוחר יותר.

 

רצוי שהסכם השותפות יתייחס לתפקידיו וסמכויותיו של כל שותף, אופן ניהול השותפות, קניין רוחני ומוניטין של השותפות (ושל כל שותף אשר מביא את הקניין הרוחני לשותפות), איך מפרקים את השותפות וכיוב'.


סעיף 4 לפקודת השותפויות קובע כי שותפות שהוקמה לניהול עסק חייבת ברישום לפי הוראות הפקודה תוך חודש מהיום שהוקמה.
לעומת זאת, ישנו נוהג בישראל לפיו ישנן שותפויות אשר אינן נרשמות ואלה נקראות "שותפות לא רשומה". מדובר בשותפות שלא רשומה אצל רשם השותפויות אלא רק במע"מ.


סעיף 6 לפקודת השותפויות קובע כי אי רישום השותפות אינו קובע אם השותפות קיימת או לא, דהיינו, גם אם שותפות לא נרשמה, היא מהווה שותפות. עם זאת, חשוב לציין כי סעיף 6 לפקודת השותפויות קובע כי במידה והשותפות לא נרשמה והיא חייבת ברישום, ישנו קנס אשר יוטל על כל שותף.


רישום שותפות מתבצע באמצעות הגשת בקשה לרישום שותפות לרשם השותפויות הכוללים את שם השותפות, מהות העסק, מקום ניהול עסקים ראשי, כתובת, פרטים מלאים של כל אחד מהשותפים, שמות השותפים המורשים לנהל את השותפות ולחתום בשמה, תקופת קיום השותפות (ככל ונקבע לה).


כאשר מדובר בשותפות מוגבלת, יש להגיש בקשה לרישום שותפות מוגבלת אשר בה יש לפרט פרטים נוספים ולצרף הסכם שותפות, פרטים על סכום שכל שותף הכניס לשותפות ובאיזה אופן שולם, פרטים לגבי השותף הכללי.


כאשר מדובר ברישום שותפות חוץ, יש להגיש לרשם השותפויות בקשה לרישום שותפות חוץ, הכולל תעודת התאגדות השותפות מאושרת אפוסטיל ותרגום הסכם השותפות.


כאשר מדובר ברישום שותפות חוץ מוגבלת, יש להגיש לרשם השותפויות בקשה לרישום שותפות חוץ הכולל בנוסף, את הסכם השותפות. במקרה של בקשה לרישום שותפות מוגבלת חוץ, ראשי שר המשפטים על פי שיקול דעתו המוחלט להתיר את רישום השותפות בישראל או לסרב.

איך מפרקים שותפות?


פירוק שותפות מתבצע בעיקרון לפי הוראות פקודת השותפויות ובכפוף להוראות הסכם השותפות אשר נחתם בין הצדדים.


בנוסף, פירוק יתבצע במקרה שנגמרה תקופת השותפות (ככל והוגדרה תקופת מוקצבת), אם השותפות הוקמה לעסק אקראי והוא הסתיים, במקרה של מוות של אחד השותפים או אם הוכרז כפושט רגל, שיעבד אחד השותפים את חלקו בגין חובות אישיים, אם אחד השותפים מודיע ליתר השותפים כי בכוונתו לפרק את השותפות או באמצעות פניה לבימ"ש.

 

מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע!


ולסיכום, הליך הקמת שותפות הינו הליך פשוט ומהיר יחסית, יחד עם זאת, מומלץ להתייעץ עם בעלי מקצוע טרם הקמת השותפות בפועל כדי להחליט מהי צורת ההתאגדות המתאימה ביותר לכם בהתאם למחזור העסקאות הצפוי שלכם, האחריות האישית של בעל העסק ומהות העסק.