מהי המשמעות של אדם הנמצא בשכרות ומחזיק בידיו סכין? ברור לכולם שכאשר מצב של שכרות בשילוב עם כלי קטלני כמו סכין, מסוכן לציבור. נבחן מה המשמעות הפלילית של מקרה שכזה, ומה עשוי להיות העונש.

נשק ואלכוהול

מדינת ישראל מתייחסת אל כל אדם שמחזיק סכין או כל נשק אחר שלא ברישיון, כאל אדם שביצע עבירה חמורה. בשנים האחרונות הפכו הסכינים לסוג של "מגיפה", דבר שהוביל את מערכת החוק בישראל להחלטה למגר את התופעה ולהטיל עונשים חמורים לכל אדם שנתפס במצב זה. מצד שני, גם השכרות נמצאת במגמת עלייה והמשטרה עושה כל שהיא יכולה על מנת למנוע מצבים של נהיגה בשכרות או מכירת משקאות לקטינים.

כל אלו מובילים לכך שכאשר נמצא אדם שמחזיק סכין, המשמעות הפלילית קשה מאוד והעונש שיוטל עליו חמור. כיום, שוטר שמבחין באדם ששותה אלכוהול ומחזיק באותו זמן בסכין, חייב לעצור אותו מיידית. לכל שוטר יש אפשרות לעצור את אותו אדם גם ללא צו מעצר זאת כיוון שהנו עד לביצוע עבירה. הסיבה כי יש לעצור את האדם היא שהוא "מועד לפורענות" ועלול לבצע עבירות אלימות. הדבר שונה מאדם המחזיק סכין סתם כך ומעוכב לחקירה.

עבירת סכין

החזקה של סכין נחשבת לדבר עבירה כאמור. בהתאם להגדרת סכין בחוק העונשין, מדובר בסכין מטבח, בפגיון ובכל חפץ שיכול לדקור אדם אחר או לחתוך אותו. אדם אמנם יכול להחזיק סכין בביתו, שכן מדובר על אביזר שימושי, אך הוא אינו יכול לצאת מחוץ לביתו עם סכין או להשתמש בה לכל מטרה שאינה חוקית. ישנה חזקה כי אולר הינו למטרה כשרה אלא אם הלהב עולה על 10 ס"מ ושלא ניתן להפכה או לקבע אותה בעזרת קפיץ.

בהתאם לחוק, על כל אדם שנתפס מחזיק בסכין למטרה שאינה כשרה, לצפות לעונש חמור של עד חמש שנות מאסר. עם זאת, אם החזיק אולר ללא קפיץ, לא יהיה מדובר בהחזקת סכין לא כשרה. אם ההחזקה של הסכין, על פי ההגדרה בחוק, הייתה תוך כדי שכרות (שיש להוכיחה), העונש על ההחזקה בשכרות יהיה חצי שנת מאסר.

במקרים מסוג זה, רצוי שהאדם ישכור את שירותיו של עורך דין פלילי על מנת שיעזור לו להסביר בפני השופט מה הייתה המטרה הנקודתית שלשמה הוא החזיק בסכין מחוץ לבית. חשוב לדעת כי למרות שרבים חושבים כי ניתן להחזיק סכין למען הגנה עצמית, גם דבר זה אינו חוקי. הגנה עצמית איננה מטרה כשרה אלא התרחשות היוצרת הגנה בחוק.

לסיכום, אדם שנתפס מבצע שתי עבירות המוגדרות בחוק כחמורות יספוג עונש התואם את רמת החומרה של העבירות. השופט כמובן ישפוט כל מקרה לגופו וייקח בחשבון פרמטרים שונים, כמו למשל עבירות קודמות לשתי העבירות שעליהן האדם נשפט ובהתאם יחליט על העונש המגיע לנאשם.