עו"ד ומגשרת רות ל. נינבורג

 

רשלנות תעסוקתית -חשיפה בעבודה לחומרים מסוכנים

 

במקומות עבודה רבים קיימים חומרים מסוכנים מסוגים שונים והעובד עלול בתקופת עבודתו להיחשף אליהם. לשאלה מהו חומר מסוכן תשובה בחוק חומרים מסוכנים ובתקנות שונות בחוקים רבים .

 

עם זאת, יכול להיות מצב בו קיימת סכנה גם בשימוש של חומרים אשר אינם מוגדרים במסגרת החוק, כך שמומלץ לבחון כל מקרה לגופו.

הפגיעה והתפרצות המחלה עלולה להתרחש לאחר חשיפה קצרה אך גם לאחר שנים רבות , לפעמים אחרי 30 ו-40 שנה.

 

למרות שתקופת ההתיישנות היא 7 שנים בד"כ , יש מענה חוקי ומשפטי במצב בו הנזק התגבש לאחר שנים רבות.

 

במקרים רבים מישור הפעילות המשפטית נוגע הן לתחום ביטוח הלאומי ותביעה להכרה במחלה/פגיעה כמחלת מקצוע או תאונת עבודה, זאת רקע אחריותו של המעביד להתרחשות תאונת עבודה בעקבות החשיפה לחומרים מסוכנים.

 

והן למישור אחר הנוגע לרשלנות התעסוקתית.

 

רשלנות תעסוקתית הפכה בשנים האחרונות למשמעותית ביותר שכן היא נוגעת להתנהגות הבטיחותית בעבודה .רשלנות זו מייחסת למעביד חובות כלפי העובד.

 

כבר נקבע כי מחובתו של מעביד להגן על עובדו מפני סיכונים, הצפויים במקום העבודה או בתהליך העבודה.אמנם, אין לדרוש ממעביד לנקוט אמצעים כה מרחיקי לכת, שימנעו לחלוטין כל סיכון אפשרי ותיאורטי, שאינו עולה על הדעת, אך בכל זאת עלול להתהוות.

 

 

במסגרת חובות המעביד מוטלת אחראיות לבטיחותם ולשלמות גופם של עובדו, על המעביד חובה להנהיג שיטת עבודה בטוחה, להדריך את עובדו לגבי דרך ביצוע העבודה בצורה בטוחה, לפקח על ביצוע העבודה כדי להקטין עד למינימום את הסכנות, להזהיר את העובד מפני הסכנות הכרוכות בעבודה,ולהדריכו כדי שהעבודה תבוצע בדרך נאותה.

 

פקודת הנזיקין (נוסח חדש), תשכ"ח -1968 היא המקור המשפטי של מרבית התביעות ברשלנות תעסוקתית. בנוסף חוק ארגון הפיקוח על העבודה 1954 ,פקודת הבטיחות בעבודה (נוסח חדש) תש"ל 1970 ועוד.


בית המשפט בודק בסיטואציות מורכבות אלו מספר שאלות. מחד בודק את חובות המעביד בכל הנוגע לסיכונים הנמצאים במקום העבודה תוך הטלת חובת זהירות מוגברת על המעביד בכל הנוגע לבטיחות בעבודה. בנוסף בוחן את הקשר הסיבתי בין מחלת/תאונת העובד לבין החומרים המסוכנים.

 

בהתאם להפרת החובה שלל המעביד והנזק שנגרם פוסק פיצויים לעובד או ליורשיו

 

פרק נכבד מבדיקת בית המשפט קשורה לבחינת הקשרה סיבתי בין חומרים אליהם נחשף העובד במקום עבודתו לבין מחלתו. בית המשפט בודק גם האם העובד נחשף לחומרים על בסיס יומיומי בעבודתו ולמשך כמה זמן. אולם גם במקרה זה יש חריגים בהם מספיקה חשיפה פחות אינטנסיבית.

 

בשל העובדה כי מדובר במקרים מורכבים הנוגעים למספר התמחויות משפטיות מומלץ להתייעץ עם עו"ד העוסק בתחום.