כשאדם נעצר בחשד למעורבות באירוע פלילי, עליו לעבור מספר תחנות. כל אחת מהן יכולה להשפיע על מצבו, בכל רגע נתון ולכן חובה להתייחס אליהן במלוא הרצינות.


רבים חושבים שמשפט פלילי מורכב ממעצר ומשפט ואינם מודעים לשלבי הביניים, אשר להם השפעה מכרעת ויכולת להטות את הכף בעד או נגד הנאשם, בכל עת.

 

 

 

זימון לחקירה- זהו השלב הראשון אשר נועד לבדוק את מעורבותו של האדם באירוע, לתחקר אותו על מה שידוע לו ולמעשה להבין האם יש צורך להמשיך בהליכים כנגדו. זימון לחקירה יכול להיעשות באמצעות הטלפון, בדואר או במקרים מסוימים, ישירות מזירת האירוע.

 

תומר וחבריו הסתבכו בקטטה אלימה מחוץ לפיצוציה. המשטרה הגיעה למקום ועצרה את כל הנוכחים לחקירה.

עימות לפי הצורך- שלב העימות נפוץ יותר במקרים בהם מדובר בתלונה כנגד אדם אחר כמו בעבירת מין או אלימות- כלומר במקרים בהם יש מילה כנגד מילה. שלב זה יכול להיות מכריע בהתנהלות שלך בתוך ההליך הפלילי, שהרי אם הוא מתנהל נכון, הוא יכול לחשוף נקודות חדשות ולשפוך אור על הפרשה.

 

דניאלה האשימה את ירון, בן זוגה, באלימות כלפיה בעת ויכוח סוער. ירון טען שדניאלה היא זו שהחלה להשתולל, לצרוח והטיחה את עצמה כנגד הקיר. בעימות שנערך בין השניים, שחזרה המשטרה את צעדיהם, במטרה להבין אילו מבין שתי הגרסאות הסותרות היא הנכונה.

 

חשוב לדעת: מעבר לפן העובדתי ואימות המתלוננת והחשוד עם הראיות, עימות מאפשר לבחון תגובות, התנהגות בלתי מילולית ורגשות, אשר לא פעם מלמדים הרבה על הסיטואציה.

 

 

מעצר לפי הצורך – שלב המעצר במשפט פלילי משנה את הסטאטוס של החשוד לעצור, ולמעשה מהווה חוצץ בין כל מה שהיה עד עכשיו, למה שהולך להיות. בשלב הראשון מדובר במעצר ימים, אשר מטרתו לאפשר לחוקרים ללמוד יותר אודות האירוע ולהעמיק בתשאול ובחקירה. אם בוצע מעצר, חשוב מאוד שתפנה לייצוג משפטי שיתחיל כבר בדיון המעצר הראשון.

 

 

שימוע לפי עבירה- שימוע הוא הליך הנעשה לפני הגשת כתב אישום, בדרך כלל בעבירות אשר דינן מעל שלוש שנות מאסר ומטרתו לאפשר לעצור ולעורך דינו, להפריך או לסתור את טיעוני התביעה, במטרה לשכנע שאין מספיק חומר ראייתי, על מנת להגיש כתב אישום. עורך דין פלילי טוב משתמש בשלב השימוע כמקפצה לשחרורו של העצור ויש להתכונן אליו ברצינות שהרי מדובר בשלב אחד לפני כתב אישום.

בהליך השימוע כנגד אורן, החשוד בביצוע מעשים מגונים בתלמידותיו, הצליח עורך דינו לערער את הטענה המרכזית של התביעה ובכך להימנע מהגשת כתב אישום כנגד מרשו.


חשוב לדעת: ישנן עבירות אשר לצידן חובת שימוע. שימוע נערך בכתב או בע"פ למול פרקליט המדינה.


כתב אישום- מציג את טענות התביעה ואת פרטי האירוע הפלילי. זוהי יריית הפתיחה של המשפט הפלילי והרגע בו הנאשם צריך להחליט האם הוא מודה באשמה או כופר בה, מה שיוביל למשפט הוכחות לחפותו.

 

 

עיון בחומר הראיות – לאחר שהוגש כתב אישום, עומדת לנאשם ולעורך דינו, הזכות לעיין בחומר החקירה, על מנת להבין מהן הראיות שיש לתביעה ואיזו אסטרטגיה לבנות למשפט. עורך דין פלילי מנוסה, למד את הראיות ומתכנן כיצד לתקוף ולסתור את חומר הראיות.

 

חשוב לדעת: הנאשם מצידו אינו חייב לחשוף את החומר שברשתו, אלא במקרים חריגים ובהוראת בית משפט.


עוד חשוב לדעת: החוק מאפשר עיון בחומר החקירה. הגדרה זו כוללת כל מה שרלוונטי לתיק ולנאשם, אך במקרים מסוימים הדעות על מה רלוונטי חלוקות. תפקידו של עורך הדין לוודא שאכן קיבלתם את כל חומר החקירה.

 

 

הקראת כתב האישום בבית משפט- הקראת כתב אישום נעשית לפני תחילת שלב ההוכחות ומטרתה להבין את עמדתו של הנאשם, להאשמות שעומדות נגדו במשפט הפלילי. האם הנאשם כופר באישום, מודה בחלקו, או האם יש נסיבות אחרות שאינן מפורטות לדעתו בכתב האישום. שלב זה מאפשר לבית המשפט לדעת את עמדתו של הנאשם, ביחס לעבירות המיוחסות לו לאחר הקראת כתב האישום מתחיל שלב ההוכחות, דהיינו המשפט עצמו.


חשוב מאוד לוודא שיש לכם ייצוג משפטי הולם, אשר יסייע לכם להציג את הצד שלכם בצורה הטובה ביותר.