רוכבי אופניים רכבו על אופניהם בשיירה ובמהלך הנסיעה נאלץ הרוכב הראשון לבלום בלימת חירום את אופניו לנוכח התקרבות מהירה של רכב אל הצומת. כתוצאה מבלימת הרוכב הראשון בשיירת האופניים נגרמה התנגשות שרשרת של רוכבי האופניים שנסעו אחריו ונגרמו להם נזקי גוף.

 

רוכבי האופניים הגישו כנגד הקרן לפיצוי נפגע תאונות דרכים [קרנית] תביעה לקבלת פיצויים בגין הנזקים שנגרמו להם.

השאלה שהונחה לפתחו של בית המשפט היא האם עובדות אלה עונות להגדרה של תאונת דרכים לפי הוראות חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה-1975.

 

קרנית דחתה את טענותיהם של רוכבי האופניים וטענה כי אין מדובר בתאונת דרכים על פי ההגדרה שבחוק מאחר וקיים ספק אם בלימת רוכב האופניים הראשון היא מאורע שהתרחש עקב שימוש ברכב מנועי (ומכאן שהתנגשותם זה בזה של רוכבי האופניים מאחוריו אינה תאונת דרכים. עוד נטען כי הרוכבים נפלו עקב התנגשותם באופניים אחרים, נוכח סיכון שנוצר על-ידי הרוכבים האחרים, ולא עקב הימצאות רכב מנועי בזירה.

 

הגדרת תאונת דרכים לפי החוק

 

ההגדרה הבסיסית של "תאונת דרכים" הינה: "מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה". התיבה "עקב" בהגדרה הבסיסית, כמו גם בחזקות המרבות, מצביעה על קשר סיבתי - עובדתי ומשפטי - בין המאורע שגרם לנזק הגוף לבין השימוש ברכב המנועי למטרות תחבורה.

 

 

בית המשפט פסק כי חוק הפיצויים אינו דורש קיומו של מגע פיזי בין הנפגע לבין כלי הרכב המעורב כתנאי לזכאות של נפגע, וכי מגע כזה אינו קנה המידה היחידי לקביעה אם מדובר בשימוש ברכב מנועי, אף כי היעדרו מקשה יותר על קביעת השימוש. מתקיים לגבי רוכבי האופניים הקשר הסיבתי-המשפטי, לאור מבחן הסיכון התעבורתי בשילוב עם מבחן השכל הישר. הקרבה הגיאוגרפית של הרוכבים למסלול נסיעתו של הרכב שהתקרב לצומת, והגברת מהירות נסיעתו של הרכב, יצרו זיקה מיידית וישירה בין נסיעתו לבין נפילת הרוכבים. צוין כי מבחן הגורם המתערב הזר מביא לניתוק הקשר הסיבתי רק אם אותו גורם אינו חלק אינטגראלי מהסביבה התעבורתית. הוכח כי ארבעת הרוכבים הראשונים נמצאו בקרבה פיזית האחד אל רעהו וכולם אל הרכב שפנה לעבר מסלול נסיעתם.

 

קשר סיבתי עובדתי ומשפטי

 

על כן מתקיים קשר סיבתי עובדתי ומשפטי בין נזקי הגוף שנגרמו לתובעים לבין השימוש התעבורתי ברכב שהגיע לצומת, ולפיכך מתקיימת ההגדרה הבסיסית של "תאונת דרכים". בהתחשב באמור קיבל בית המשפט את התביעה ורוכבי האופניים זכו לקבל פיצוי בגין נזקי הגוף והפסדים שנגרמו להם.

 

[ת"א 7179-12-12]


עודכן ב: 20/05/2021