בתיקי נזקי גוף בוחנים ראשי נזק שונים - כאב וסבל, הפסדי שכר, עזרת הזולת, ניידות, התאמת דיור, סיעוד וכו'.

 

ההתייחסות לראשי הנזק הינה על ציר הזמן. נקודת ההתייחסות הינה מועד עריכת החישוב. ראשית בוחנים את נזקי העבר ולאחר מכן את נזקי העתיד.

 

לגבי נזקי העבר, דרושה הוכחה ברורה לקיומן. לסכומים הנפסקים יש להוסיף הפרשי הצמדה וריבית. נזקי העתיד הינם מוערכים ומחושבים לאחר היוון לעתיד.

 

לגבי הפסדי שכר לעבר, יש להוכיח כי מצבך הבריאותי לא אפשר לך לעבוד. מומחה רפואי הוא שיקבע בדרך כלל את תקופת אי הכושר לעבר ולאו דוקא אישורי המחלה שהונפקו על ידי רופא המשפחה או הרופא המקצועי .

 

יש להוכיח כי בתקופת אי הכושר, אכן, לא עבדת. אם קבלת שכר על חשבון ימי המחלה, תהא זכאי לפיצוי אם במקום עבודתך ניתן לפדות את ימי המחלה ו/או אם השימוש הימי המחלה יפגע בזכותך לעשות בהם שימוש בעתיד אם תהיה חולה ...

 

לגבי הפסדי השכר לעתיד, יבחן ראש נזק זה בהייחס לנכותך התפקודית. מקובל לפסוק סכום המהווה מכפלת מקדם ההיוון בנכות התפקודית ובשכר הפוטנציאלי. אם לא הצלחת להצביע על הפסד בפועל לאחר וכתוצאה מהתאונה, קיים סיכוי רב הסכום הנ"ל יחולק לשניים ...

 

במקרה שמדובר בקטין או צעיר ללא עבר תעסוקתי רציני יחושב הסכום על בסיס השכר הממוצע במשק ברוטו .

 

בחישוב השכר לעתיד בתאונות דרכים לא ילקח שכר העולה עכל שילוש השכר במשק והוא יחושב ללא ניכוי ביטוח לאומי ולאחר ניכוי מס הכנסה בשיעור של עד 25% בממוצע .

 

כמו כן יש להוסיף הפסדים בגין פגיעה בפנסיה הן לעבר והן לעתיד.

 

אובדן השכר לעצמאי יחושב עד גיל 70 ולשכיר עד גיל 67 , אלא אם יוכח אחרת.
 

 


עודכן ב: 19/12/2010