במסגרת הליכי גירושין, נדרשות הערכאות השיפוטיות להכריע בתביעות למזונות קטינים.

 

במגמה ליתן הכרעה טובה ביותר הרי שעל בית משפט לבדוק את צורכיהם ההכרחיים של הקטינים בהווה תוך צפייה לעתיד.

 

 

ישנן כמה עילות להפחתת המזונות, בהתאם לפסיקה, לדוגמא: הפחתת מזונות בשל התנכרות קטינים או בשל שינוי נסיבות מהותי כפי שעוד יפורט להלן.

 

 

הפחתת מזונות בשל התנכרות הקטינים

 

 

הדעה הרווחת היא שערכאה שיפוטית תפחית מזונות בשל מצב כלכלי רעוע של האב או בשל נסיבות אשר מביאות אותו למצב שכזה, ואולם לעתים בית המשפט ו/או בית הדין יפחית מזונות בשל העובדה כי ילדי האב מתנכרים אליו במידה ניכרת בשל התנהלות האם.

 

הליך גירושין אינו קל לבני הזוג ולעתים קרובות ההליך קשה הרבה יותר לילדים. שני ההורים הינם אפוטרופוסים טבעיים על ילדיהם עד הגיעם לגיל 18 שנה, ואולם בדרך כלל, אם ההורים אינם קובעים משמורת משותפת, הרי שהאם היא זו שמקבלת את המשמורת הילדים ואילו האב הוא שחייב אבסולוטית במזונות ילדיו תוך שנקבעים מפגשים בינו לבין ילדיו (הסדרי ראייה או הסדרי ביקורים).

 

למרבה הצער, במקרים רבים וכאשר ההורים אינם מצליחים להגיע להסכם גירושין בדרך של שלום ונועם הרי שנשארים משקעים רבים ולעתים ההורה המשמורן מנצל את משמרתו לצורך הסתה כנגד ההורה השני ולעתים הילדים עצמם מאשימים את האב בגירושין ומבקשים לנתק עמו את הקשר.

 

מצבים כגון אלה יכולים להביא את בית המשפט להגיע להחלטה בה הוא מכריז על הילדים הקטינים "סרבני קשר". אגב כך יצויין שבהליך מסוג זה יכול בית המשפט בטרם הגיעו להחלטה מסוג זה למנות אפוטרופוס לדין על הקטינים במגמה שבית המשפט ישמע ישירות מפי הילדים את תחושותיהם ורגשותיהם כלפי מי מההורים מבלי שהילדים ירגישו מאוימים, עד כמה שניתן.

 

 

אם בית המשפט יכריז על הילדים כסרבני קשר, כאמור, הרי שהוא יכול להורות על הפחתת המזונות ולעתים נדירות יכולה להינתן החלטה על פיה בית המשפט יחליט לבטל את המזונות כליל.

 

 

הפחתת מזונות עקב שינוי נסיבות מהותי

 

 

פסק הדין למזונות אינו פסק דין חלוט (כמו גם פסקי דין למשמורת) ועל כן, שמורה לצדדים הזכות להגיש תביעות להגדלת או להפחתת המזונות וזאת במידה ולא ניתן היה לצפות פני עתיד עת ניתן פסק הדין או עת נחתם הסכם הגירושין.

 

ואולם אל לנו לשכוח כי גם אם יוכיח האב שינוי נסיבות מהותי הרי שחוב מזונות הינו מדין קדימה ועל כן, יש לראות את טובת הילדים לפני חובותיו של האב.

 

תביעה כזו, של הפחתת מזונות הקטינים תוגש אך ורק כאשר מתקיים שינוי נסיבות מהותי שבעקבותיו האב אינו יכול להמשיך ולשאת במזונות הקטינים כפי שנפסקו.

 

שינוי נסיבות מהותי מהו?

 

 

שינוי הנסיבות העיקרי שבעקבותיו, ולא בקלות, תוגש תביעה להפחתת מזונות, הינו בעקבות שינוי משמעותי לרעה בהשתכרותו ו/או ביכולת השתכרותו.

 

ניתן למצוא כמה סיבות היכולות להביא לשינוי זה, כגון: כשל עסקי, פיטורין, נכות ו/או מחלה, חלילה, ועוד.

 

 

מתי בית המשפט יתחשב במצבו הכלכלי של האב?


כאשר אנו פונים לבית המשפט בתביעה אזרחית, התובע הוא זה שבדרך כלל צריך להוכיח את טענותיו (למעט במקרים המפורטים בחוק). הדבר דומה גם בענייננו. כאשר גבר מבקש להפחית את מזונות ילדיו הוא זה שצריך להוכיח בבית המשפט כי יש הצדקה לכך וכי התביעה שלו הינה מוצדקת.

 

 

יש לזכור כי הדין החל בענייני מזונות קטינים הינו הדין העברי המחייב את האב במזונות ילדיו באופן מוחלט ואולם הפסיקה לאחרונה ותוך שימוש בדין העברי נוגסת בעניין החיוב המוחלט ומכניסה את עיקרון השוויון בין השתכרויות הצדדים. בפסק דין שניתן בבית משפט בירושלים פירש בית המשפט את דיני המזונות ברוח עקרון השוויון ובהתחשב בזכותו של האב לקיים את עצמו בכבוד.

 

 

כיצד מגישים תביעה להפחתת מזונות?

 

בטרם הגשת התביעה להפחתת מזונות יש לפנות, אם הקשרים מאפשרים זאת, לאם על מנת להסביר את המצב אליו נקלע האב ולבקש ממנה להפחית את המזונות בהסכמה – ובכך לחסוך בעלויות. ואולם באם האם אינה מסכימה, על האב המבקש להפחית את מזונות ילדיו לפנות לעורך דין המתמחה בתחום המשפחה אשר ייצג אותו נאמנה בבית המשפט תוך אמונה כי יגיע לתוצאה הרצויה.

 

 

יש לזכור: גם לאב החייב במזונות ילדיו יש את הזכות להתקיים בכבוד.

 

 


 


עודכן ב: 28/11/2010