שוק הזכיינות מגלגל בשנה כ-16 מיליארד דולר, היקף כלכלי נאה לכל הדעות. למעשה, מדינת ישראל שופעת ברשתות ובעלי עסקים אשר מציעים למכירה את סניפיהם בתמורה לשמירת הצביון, הסמל המסחרי והמוצר העסקי, אלא שכשמזדמנת לנו עסקת זכיינות אנו צרכים לבדוקה היטב.


סיכון מחושב


מודל הזכיינות מחד הינו מפתה ומגרה את בלוטות האומץ, אך עלול מאידך לגרום להתרסקות כלכלית גדולה במידה ולא מתחמשים בעורך דין, במידע ובגורמים הרלוונטיים.


מלבד הסכום הנקוב אותה דורשת הרשת למכירת הזכיינות, יש לבצע בדיקות משפטיות נאותות ולקבל ייעוץ בנוגע ל"הלך הרוח" ואופן ההתנהלות אותה דורשת הרשת מהזכיין.


אותו סיכון מחושב חייב להימדד באופן כמותי, יש צורך להגדיר היטב מה תהיה העלות מול התועלת במידה ותרחיש מסוים יתרחש או לא יתרחש.


הסיכון או יותר נכון הסיכונים הקיימים נחלקים לשניים: הפן כלכלי, המתבטא בכך שעל הזכיין לדעת שמעבר לתשלום סכום ראשוני עבור רכישת הזיכיון אותו הוא אמור לממן ברובו מהונו האישי, עליו לשלם תמלוגים חודשיים.


בנוסף, ישנם סיכונים בפן ההתנהלות העסקית, בכך שעל הזכיין חובה להשתתף בעלויות פרסומי הרשת, לקבל תכתיבים שונים של הרשת, ולהתחייב לרכוש דרך המזכה את חומרי הגלם שלו ואף להיעזר רק בשירותיהם של אנשי מקצוע העובדים עם הרשת, כך שבפועל קיימת לזכיין עצמאות ניהולית אך היא מוגבלת לשורה של דרישות ונהלים ואי עמידה ביעדים אלו עלולה לגרום להפרת ההסכם בין הזכיין לחברה אשר תוביל אותו לתביעה לא פשוטה כלל וכלל.


מאידך, לזכיינות קיים יתרון על פני תפקידים ועבודות אחרות הנמצאות בשוק כיום, אחד היתרונות הבולטים בזכיינות הוא, שהזכיין אינו חייב להיות מומחה בתחום העסק שיקים. חלק מחבילת הזיכיון שעליה משלם הזכיין, כוללת סיוע במציאת מיקום מתאים להקמת הסניף, ליווי כל תהליך ההקמה והדרכת הזכיין וצוות עובדיו. מהזכיין נדרשים - כישורים ניהוליים, גישה שיווקית ויכולת כלכלית בלבד, לא תואר אקדמי ולא ניסיון קודם כעצמאי אשר מהווה יתרון עצום.


הזכיין אמור לדעת כי הצלחת הסניף שבגינו הוא רוכש זיכיון, תלויה אך ורק במאמציו שלו וכי החברה ו/או הרשת המזכה ו/או מי מנציגיה אינם ערבים להצלחתו. ישנם מספר רב של מודלים, מתכונות, והיקפי זכיינות שאינם ברורים לכל עין, אך אדם עם כישורים ניהוליים, יכולת שיווק מבריקה, כיס מספיק עמוק וכריזמה מגדילים את סיכוייו להצליח בכמה דרגות.


חקיקה רלוונטית


בישראל, עולם הזכיינות נסמך כמעט באופן אבסולוטי על חוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג – 1973, זאת בהיעדר חקיקה ספציפית להסכמי זכיינות אשר מסדירה את יחסי הכוחות בין המזכה לזכיין.


בכך, ללא כל חוק מוסדר נוצר חלל ריק אשר מותיר את השופטים המלומדים בעמדה החשופה למתן פרשנות סותרת מעת לעת, ועלולים לגרום לעיוותי דין קדימה.


נניח לדוגמא שיוסי רכש את זכות הזכיינות של רשת מכוני כושר גדולה באזור תל אביב ואברהם רכש את אותה זכות זכיינות באזור רמלה ובאותם תנאים, לאחר מספר שנים, דין ודברים שניהם (יוסי ואברהם) נקלעו לסכסוך עסקי דומה עם הרשת, אשר הגיע לערכאות בתי המשפט, ההכרעה הותירה את יוסי עם פיצוי כספי ואת אבי עם חוב כספי!


זוהי תוצאה ריאלית ומעשית כאשר לשופטים אין את הכלים המשפטים, קרי חוקים ספציפיים אשר ינחו אותם לצורך הכרעה בנושאי זכיינות.
לכן, יש צורך מאותו רוכש זכיינות לחשב ולנהל באופן נכון ומדוקדק את המו"מ טרם הוא חותם על הסכם הזיכיון, בין אם זה בדמי הזיכיון אותם ישלם במעמד החתימה, דרך התמלוגים העתידיים אותם תדרוש החברה, ועד הזכויות הקיימות לזכיין למול החברה.


חשוב לציין, כי אין בטוחה של מאת אחוזים כי הסיכון המחושב של רוכש הזכיינות יפתור את כל בעיותיו, אמנם ישנו סיכוי גדול כי יצליח ויתעשר, אך גם קיימת האפשרות שבמקרה וייקלע לסכסוך משפטי עם אותה הרשת, עקב הסדר זיכיון פרוץ ודרקוני, תיגרם לרוכש תחושת מועקה מכאיבה לכיס ולנפש.


לפיכך, חשוב מאוד לכל שהחליט להיכנס לתחום הזכיינות להסתייע בעורך דין מנוסה בתחום, שיוכל להעניק את הייעוץ המקצועי ביותר שניתן לקבל, עורך דין אשר יקפיד לקבוע בהסכם הזיכיון את המקרים בהם יוכל כל צד לסיים את הסכם זה ולהימנע מלאפשר לזכיין ו/או לרשת לסיים את ההסכם מסיבה כמעט אמורפית של "פגיעה ביחסי האמון".


האמור לעיל כתוב בלשון זכר, אך מתייחס לשני המינים.


כל זכויות היוצרים והקניין הרוחני המופיעים באתר זה שמורות לרבות, הטקסטים, התיאורים, עיצוב האתר, התמונות, וכל חומר אחר הכלולים בו, אם לא נאמר מפורשות אחרת, שמורים למשרד עורכי דין הרשקוביץ ושות' בלבד. אין להעתיק להפיץ, לשכפל, למכור, לפרסם, לשדר או לעשות כל שימוש מסחרי כלשהו בכל או בחלק מתכניו של האתר וכל דבר אחר המוצג באתר אלא אם ניתנה רשות במסמך לכך בכתב ומראש ממשרד עורכי דין הרשקוביץ ושות'©


האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. בכל מקרה, השימוש באמור במאמר זה אינו יוצר יחסי עו"ד לקוח בדרך כלשהי, בין משרד עו"ד הרשקוביץ ובין המשתמש, משרד עו"ד גיא הרשקוביץ אינו אחראי בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע המובא באתר זה, כל עוד השימוש במידע נעשה שלא באמצעות משרד עו"ד גיא הרשקוביץ.


 


עודכן ב: 26/10/2023